eppe Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Heisann! Er på utkikk etter et nytt kompaktkamera til en maxpris på rundt 2500,-. Kriteriene mine er at skjermen helst burde ha grei størrelse, bildene må bli av grei standard og videofunksjonen må være ganske god. Var innom Dinside i går og leste stortesten deres av kompaktkameraer med 12 megapiksler. Der var det Casio EXILIM ZOOM EX-Z1200 som kom vinnende ut. Dette kameraet falt innenfor min maxpris men tenkte jeg skulle få noen meninger fra dere forumbrukere om det er et bra valg eller om det er evt. andre kameraer jeg heller burde se på. Håper på hjelpende svar snarlig. På forhånd, takk! Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 fujifilm f40fd... canon 950is... begge tar bra bilder. fujin har lav støy, og 950is har mange funksjoner. f40fd 950is Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 1) Ikke klin inn en drøss digre bilder. Enten linker du til bildene, eller legger inn krympede bilder, evt også med link til store utgaver. 2) Selv om DinSide har trillet terninger, er det innenfor denne gruppen 12 MP-kamera. Er du lur, ser du helt bort fra denne testen, og nøyer deg med 8 MP. 12 MP er kun en motesak på lommekamera, og dreper effektivt bildekvalitet i dårlig lys. Med ditt budsjett kan du f.eks. gå for Fujufilm F40fd, for tiden å få i pakkeløsning med originalveske og minnekort til 17-1800, og da ha råd til noen ekstra minnekort. Da får du markedets beste lommekamera vedr. innebilder og bilder i svakt lys, da dette kan kjøre ISO-setting (lysfølsomhet) svært mye høyere enn alle de andre, uten å drukne i støygraut. Merk deg bare at dette kameraet svelger både xD-kort og SD. Jeg har sett at pakketilbudene ofte er med xD-kort. De er dyre og treige, så kjøp i såfall SD-kort ellers, om du går for dette. Lenke til kommentar
eppe Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) 1) Ikke klin inn en drøss digre bilder. Enten linker du til bildene, eller legger inn krympede bilder, evt også med link til store utgaver. 2) Selv om DinSide har trillet terninger, er det innenfor denne gruppen 12 MP-kamera. Er du lur, ser du helt bort fra denne testen, og nøyer deg med 8 MP. 12 MP er kun en motesak på lommekamera, og dreper effektivt bildekvalitet i dårlig lys. Med ditt budsjett kan du f.eks. gå for Fujufilm F40fd, for tiden å få i pakkeløsning med originalveske og minnekort til 17-1800, og da ha råd til noen ekstra minnekort. Da får du markedets beste lommekamera vedr. innebilder og bilder i svakt lys, da dette kan kjøre ISO-setting (lysfølsomhet) svært mye høyere enn alle de andre, uten å drukne i støygraut. Merk deg bare at dette kameraet svelger både xD-kort og SD. Jeg har sett at pakketilbudene ofte er med xD-kort. De er dyre og treige, så kjøp i såfall SD-kort ellers, om du går for dette. Tusen takk for veldig behjelpelig svar! Vet du noe om videofunksjonen på Fujifilm F40fd er brukbar? Trenger ikke å være best i klassen liksom men at den er helt OK i det minste? Endret 23. februar 2008 av eppe Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Joda, jeg har tatt opp noen snutter i ny og neg, og synes de er helt greie. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hvis video-opptak er viktigere enn gode fotoegenskaper i dårlig lys, ville jeg valgt Ixus-950is. Jeg har både F40 og 950is. På tur ender jeg ofte med Ixusen pga. bra video. Til innendørsbilder bruker jeg nesten alltid F40. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 1) Ikke klin inn en drøss digre bilder. Enten linker du til bildene, eller legger inn krympede bilder, evt også med link til store utgaver. 2) Selv om DinSide har trillet terninger, er det innenfor denne gruppen 12 MP-kamera. Er du lur, ser du helt bort fra denne testen, og nøyer deg med 8 MP. 12 MP er kun en motesak på lommekamera, og dreper effektivt bildekvalitet i dårlig lys. Med ditt budsjett kan du f.eks. gå for Fujufilm F40fd, for tiden å få i pakkeløsning med originalveske og minnekort til 17-1800, og da ha råd til noen ekstra minnekort. Da får du markedets beste lommekamera vedr. innebilder og bilder i svakt lys, da dette kan kjøre ISO-setting (lysfølsomhet) svært mye høyere enn alle de andre, uten å drukne i støygraut. Merk deg bare at dette kameraet svelger både xD-kort og SD. Jeg har sett at pakketilbudene ofte er med xD-kort. De er dyre og treige, så kjøp i såfall SD-kort ellers, om du går for dette. Tusen takk for veldig behjelpelig svar! Vet du noe om videofunksjonen på Fujifilm F40fd er brukbar? Trenger ikke å være best i klassen liksom men at den er helt OK i det minste? er bare og søke på youtube det, og se ossen film kvaliteten på f40fd tar seg ut. jeg vill si at der har fuji noe og jobbe på, og nærmest ett perfekt kamera om de kan forbedre den og kanskje få til manuell shutter og aperture i fremtiden. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 jeg vill si at der har fuji noe og jobbe på, og nærmest ett perfekt kamera om de kan forbedre den og kanskje få til manuell shutter og aperture i fremtiden. F40fd skal ikke ha lukker- og blenderprioritet, det er F50fd som har det, på samme måte som F20 ikke hadde det mens F30 og F31fd hadde. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) jeg vill si at der har fuji noe og jobbe på, og nærmest ett perfekt kamera om de kan forbedre den og kanskje få til manuell shutter og aperture i fremtiden. F40fd skal ikke ha lukker- og blenderprioritet, det er F50fd som har det, på samme måte som F20 ikke hadde det mens F30 og F31fd hadde. Jeg ser at kameraet (F40fd) veier 155 gram, er dette med eller uten det oppladbare batteriet? Er F50fd verdt de ekstra kronene opp fra F40fd for en amatør? (det er jo ikke snakk om så mye mer enn 4-500 kroners forskjell, så hvis det er en vesentlig forskjell i kvalitet, er vel egentlig det jeg spør etter) Endret 24. februar 2008 av Xtra Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Det er vesentlig forskjell i kvalitet, ja, men "feil vei"... Så hvis bildekvalitet er viktigst er F40fd valget, men prioriterer du flere innstillingsmuligheter og ofrer lysfølsomhet, er det sikkert fint med F50fd. Men kom ikke etterpå og klag over grumsete innebilder.... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Så hvis bildekvalitet er viktigst er F40fd valget, men prioriterer du flere innstillingsmuligheter og ofrer lysfølsomhet, er det sikkert fint med F50fd. Men kom ikke etterpå og klag over grumsete innebilder....Det skal dog sies at F50fd har bildestabilisator (sensorbasert), så du kan nok hente et trinn i mange sammenhenger... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå