Gjest Slettet-UibOnr Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Hei Jeg er utkikk etter et veldig bra hovedkort til 1000-2000 kr. Jeg har bestemt meg ut et kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332085 Der er 4 vifter på,en oppe,2 framme og 1 bak. Så har jeg en vifte til so jeg skal bruke til den på siden, så jeg må ha mange tilkoblinger på hovedkortet til alle viftene! Derfor så spør jeg dere om hvaslags hovedkort skal jeg kjøpe? Skal ha et ATX hovedkort.Prosessoren skal vere på 3.2 Ghz. Har dere noe bra å annbefale til 1000-2000k så kom med det! Endret 23. februar 2008 av Slettet-UibOnr Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Du må fortelle oss hvilken prosessor som skal være på hovedkortet. 3,2 GHz kan være Celeron D, Pentium 4, Pentium D, Core 2 Duo, Athlon 64, Athlon 64 X2, Athlon 64 FX, Xeon eller Opteron. Dessuten kan du kjøre viftene dine rett på kontaktene på strømforsyningen. Hvis du har behov for å regulere dem kan du slenge en bay-bus imellom. Edit: For 1000-2000 kr plukker du hovedkort fra øverste hylle. Det er egentlig bare til å gå for toppmodellene til de enkelte produsentene, så får du noe som er bra til den prisen. Endret 23. februar 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Gjest Slettet-UibOnr Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Du må fortelle oss hvilken prosessor som skal være på hovedkortet. 3,2 GHz kan være Celeron D, Pentium 4, Pentium D, Core 2 Duo, Athlon 64, Athlon 64 X2, Athlon 64 FX, Xeon eller Opteron. Dessuten kan du kjøre viftene dine rett på kontaktene på strømforsyningen. Hvis du har behov for å regulere dem kan du slenge en bay-bus imellom. Edit: For 1000-2000 kr plukker du hovedkort fra øverste hylle. Det er egentlig bare til å gå for toppmodellene til de enkelte produsentene, så får du noe som er bra til den prisen. Jeg kan ta hva som helst slags prosessor, bare den er på 3.2 Kjøre viftene på strømforsyningen?! Aldri hørt om, lærte noe nytt i dag også da! Hva annbefaler du da ? Lenke til kommentar
Maniche Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Du må fortelle oss hvilken prosessor som skal være på hovedkortet. 3,2 GHz kan være Celeron D, Pentium 4, Pentium D, Core 2 Duo, Athlon 64, Athlon 64 X2, Athlon 64 FX, Xeon eller Opteron. Dessuten kan du kjøre viftene dine rett på kontaktene på strømforsyningen. Hvis du har behov for å regulere dem kan du slenge en bay-bus imellom. Edit: For 1000-2000 kr plukker du hovedkort fra øverste hylle. Det er egentlig bare til å gå for toppmodellene til de enkelte produsentene, så får du noe som er bra til den prisen. Jeg kan ta hva som helst slags prosessor, bare den er på 3.2 Kjøre viftene på strømforsyningen?! Aldri hørt om, lærte noe nytt i dag også da! Hva annbefaler du da ? hvorfor akkurat 3.2? hvorfor ikke en e8500 på 3.1 feks? den er en konge cpu for ikke for mye penger heller! EDIT: for hk hadde jeg kanskje vurdert et p35 (disse støtter wolfdale (e8xxx serien til intel)) sjekk ut gigabyte; https://prisguiden.no/product.php?productId=71584 fått en del skryt på div forumer EDIT2: eller en e8400 for nesten 500-400 kr billigere (denne er da klokka til 3ghz, mens e8500 er på 3160mhz) Endret 23. februar 2008 av apoligize Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Det er en hinsides forskjell i både pris og ytelse på en Celeron D 3,2 GHz og Core 2 Quad 3,2 GHz. Derfor bør du ha valgt prosessor først. Endret 23. februar 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Du må bestemme deg for hvilken prosessor-sokkel du vil bruke. 3.2 GHz prosessorer finnes ikke i Dual Core enda. Er en på tur, men den kommer til å koste veldig mange tusen norske kroner. Viftene i det kabinettet trenger bare strøm. De er styrt kun av strøm og du trenger ikke koble de til hovedkortet. Det er kun ekstra vifter som trenger det. Og ikke alle de heller. Når det kommer til hovedkort er alt av x38 Intel hovedkort å anbefale. De bruker socket LGA-775 og du kan da velge prosessor etter det. Pass på at prosessoren du velger er kompatibel med hovedkortet! En bra prosessor er da Intel sin E8400 (3 GHz), men denne er vaaaaanskelig å få tak i. E8200 finnes på lager så den er et godt valg. Den er på 2,667 GHz og er tokjerneprosessor. Prosessoren koster ca. 12-1300 og hovedkortene ligger på fra 1500 til over 2000. Av billigere hovedkort kan det meste av P35 hovedkort også anbefales. Les anmeldelser folk har kommet med og vurder selv hva du vil gå for. Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-UibOnr Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Tenkte vel egentli på AMD prosessorer jeg.. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343594 hva hovedkort annbefaler du til denne prosessoren da? Lenke til kommentar
HAG Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Tenkte vel egentli på AMD prosessorer jeg.. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343594 hva hovedkort annbefaler du til denne prosessoren da? AMD ligger "litt bakpå" for øyeblikket, eg har satsa på et AM2+ hovedkort, som er åpent for oppgradering på CPU sida, til Phenom (4 kjerne) som har de 2 - 3 "minste" i salg nå, neste generasjon AMD CPU (AM3?) skal også kunne brukes. Her er Komplett sitt utvalg av AM2+ hovedkort. Satsa selv på dette 790FX kortet, tok det pga. kjølinga til RAM. Satt sammen maskin før jul og valgte en 5600 Black Edition (2.6GHz) som kosta rett under 1.000,- og dermed ikke blei for dyr som en midlertidig prosessor, har kjøpt PC8500 (8000) RAM siden hovedkortet støtter det for de nye prosessorene som er i "støypeskjeia" nå... 5600BE er lett og klokke, kjørte min på +10%, men den har vært klokka lenger, noen kjørte den på 283 x 12 = 3.4GHz på et AM2 hovedkort. Burde vel på morro prøvd og stressa min litt mer enn eg gjorde, har et Kandalf LCS kabinett, men vannpumpa "døde" for ei uke siden. Har skifta til ei pumpe eg hadde... Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Intel har lagt AMD bak seg på ytelse, pris og effektivitet. E8400 er vel den som gir mest for pengene i skrivende stund. Når det gjelder hovedkort tror jeg du skal se på en X38 modell. Jeg er nesten nvidia fanboi, men må bare si at de siste chipsettene 680i og 780i er no skikkelig herk, masse småproblemer hele tiden. Dersom du liker en utfordring og ikke er 100% avhengig av en stabil PC derimot er saken en annen. Og skal du ha SLI har du ikke noe valg hehe Lenke til kommentar
Gjest Slettet-UibOnr Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Trur jeg går for 4-kjernes prosessor, AM2+ socket. Endret 23. februar 2008 av Slettet-UibOnr Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) For guds skyld IKKE gjør det! AMD Phenom er en stor flopp - da er det faktisk bedre med 6400+ hvis du absolutt må ha AMD. Selv om du får en Intel E8400 for omtrent samme prisen og den er så mye bedre at det ikke er morsomt engang. Endret 23. februar 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Maniche Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 sikker på at du vil ha en AMD som, etter min mening, IKKE yter, klokker og presterer like bra som en intel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå