mau5trap Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Hei. De siste gangene jeg har vært ute å flydd har jeg opplevd ekstrem smerte i ørene under letting, men spesielt under landing. Det starter med at det knitrer i ørene. Det er ikke spesielt vondt, men veldig ubehagelig. Innimellom gjør det også ekstremt vondt. Når flye stabliserer seg i luften går det gradvis over. Men når flyet går ned for landing er det en konstant smerte i begge ørene. Det er så vondt at jeg må bite tenna sammen for å ikke skrike. Det er virkelig det vondeste jeg har opplevd. Som regel opplever jeg redusert hørsel resten av dagen. Og jeg kan oppleve at smerten kommer tilbake et par sekunder av gangen, selv mange timer etter flyet har landet. Var hos legen og undersøkte ørene. Han sa at trommehinnene mine har vært sprengt, men han sa ikke om det har skjedd nylig eller for lenge siden. Jeg vet nemlig at jeg sprengte trommehinnene da jeg var liten. Jeg har alltid opplved litt dotter i ørene og det har gjort vondt til tider, men ikke så ekstremt. Det har kommet i senere tid. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) I lufta er det lavere trykk enn ved bakken (1 atm). Det som skjer i lufta er at gjenstander eser utover pga lavere trykk, og det kan kjennes i ørene at trommehinnene eser litt ut. Når du lander igjen blir det høyere trykk, det høye trykket presser trommehinnene tilbake Og jeg tror det er mest sannsynlig denne trykkforskjellen som gjør at det gjør vondt. Ha en tom plastflaske på flytur så vil du se trykkforskjell i praksis. En tom plastflaske som ser helt normal ut i lufta vil se sammenklemt ut ved bakkenivå. Det er 2 ting som hjelper meg mot vonde ører under flyturer; og det er tygging eller gjesping. Ta med en pakke tyggis ombord neste gang. Men du er ikke alene om å ha vondt i ørene i fly altså. Endret 24. februar 2008 av morningstar665 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Alle passasjerfly har trykkabiner som jeg også tror holder høyere trykk enn 1 ATM, men det siste er jeg ikke sikker på. At det er trykkforskjeller stemmer, men det er nok avhengig av hvor nøyaktig trykkregulatoren i kabinen er. Lenke til kommentar
Buskleif Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Alle passasjerfly har trykkabiner som jeg også tror holder høyere trykk enn 1 ATM, men det siste er jeg ikke sikker på. At det er trykkforskjeller stemmer, men det er nok avhengig av hvor nøyaktig trykkregulatoren i kabinen er. Har fått fortalt av fagfolk at komersielle passasjerfly ligger på ca 0,8bar i kabintrykk, altså under 1ATM. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Trykket i kabinen på passasjerflyene har et trykk som er det samme som ved ca 8000 fot. Når flyet er høyere enn det vil kabinen holde det trykket til det går under 8000 fot igjen. Det vil si at selv om du befinner deg på 30 000 fot, er trykket som på 8000. Lar vi trykket i kabinen være høyere vil ikke skroget på flyet klare å holde igjen og det vil begynne å lekke. Blir det lavere vil vi få vansker med å puste. På 8000 fot er trykkforholdet på 0.7428. (Sammenlignet med havnivået som er 1 i denne beregningen) Ved 30 000fot så er den bare på 0.2970.. Da hadde man ikke klart å puste. Ble litt off topic i forhold til det trådstarter skulle fram til, men det får så være Endret 24. februar 2008 av gilera Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg får alltid dotter i øra som sitter hele ferien. På flyturen hjem igjen pleier begge trommehinnen og sprekke. Det smeller og knitrer hver gang du gjesper i flere uker etterpå.. Det kan bli veldig vondt når flyet lander. Ofte hatt så vondt at jeg ikke husker at jeg har gått av flyet.. Det hjelper og massere på undersiden/baksiden av øret. Og holde for nesa og blåse kan også være dritvondt. Jeg tygger tyggis og gjesper konstant på fly.. Det hjelper ikke. Fatter mener og huske fra jeg var liten av at legen har sagt jeg har trange øreganger, bihuler eller et eller annet. Det er nok noe sånt kan jeg tenke meg.. Har ikke sjekka ut nylig da.. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Husk at faktorer som forkjølelse med tett nese osv kan gjøre vondt _mye_ verre.. Normalt så er det så vidt jeg kjenner til dotter under flyturen, men en gang når jeg var kraftig forkjøla når jeg var ute å fløy fikk jeg dotter og det gjorte no så j***** vondt Endret 24. februar 2008 av gilera Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Om du sprenger trommehinnene vil du merke det ganske fort, da dette ikke bare gjør vondt, men det vil og mest sannsynlig renne blod ut av øret ditt, og du vil høre et "smell" i 98% av tilfellene. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Det smeller godt ja. Om det er blod som renner ut etterpå veit jeg ikke, men ufint er det hvertfall. Det kommer noe guffe ut av øret etterhvert... Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hold hånden din mot øret, om det er "bare" guffe, så kan det være du har en ørebetennelse eller en kraftig forkjølelse. Da burde du komme deg til legen for å få penicilin om du har ørebetennelse. Om det er blod så ser du det veldig, veldig godt, da guffe ser ut som sårverk eller ørevoks i en maks oransje skygge, mens blod er rødt. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg har det akkuratt som trådstarter. Sist jeg var på et fly holdt jeg munnen åpen _hele_ tiden og prøvde å gjespe konstant. Det gjør fryktelig vondt, og det er grunnen til at jeg gruer meg til vær eneste flytur jeg skal på.. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hvis du sprekker trommehinnen blir det ikke bare blod. Du mister hørselen. Så du sprekker nok ikke trommehinnen når du flyr. Jeg er ganske sikker på at det finnes ørepropper som beskytter ørene mot trykkforskjeller. Snakk med fastlege eller gå på apotek og se litt rundt. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 tygg tyggis. det skal vist hjelpe. Eller dra deg i øreflippen og gap høyt.. da 'sprekker' dotten i øret Du må kanskje sitte å gape og dra deg i øret som en tulling men. hehe. ikke alltid det funker, men som oftes. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det som skjer når flyet stiger er at trykket synker, som tidligere nevnt, til tilsvarende ca 8000 fot (nesten som Galdhøpiggen). Det som du merker som dotter i ørene er trykkforskjell mellom kabinen og det indre øret. Man får utliknet trykket ved å for eksempel gjespe siden dette åpner en tynn kanal som går fra bakerst i munnhulen og opp til ørene. Denne kan ofte være veldig tynn, eller tett og det gjør at du ikke får utliknet like lett og da får du vondt i ørene. Det er verst under nedstigning siden det da er et undertrykk i øret og luften rundt presser mot trommehinnen for å få utliknet trykket. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hvis du sprekker trommehinnen blir det ikke bare blod. Du mister hørselen. Jeg hverken blødde eller mistet hørselen da jeg sprengte trommehinnene mine... Lenke til kommentar
Jennifer Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Et godt tips for dere som sliter med sprengning i ørene under flyturer er å ha ørepropper i ørene. Jeg sleit veldig med vonde ører, men vanlige ørepropper har hjulpet meg veldig. Fikk tipset av en lege faktisk, så det er verdt et forsøk folkens Lenke til kommentar
HValder Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hør med legen din om han kan skrive ut resept på Rinexin eller noko liknande til deg, piller som trekker sammen blodårene i luftvegane/kanalane mellom nese/munn og ører slik at lufta lettare kan passere gjennom å utligne trykket. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Når jeg fløy til London for et par år siden fikk jeg satans vondt bak øynene mine, det var så vondt jeg skulle tro de poppa ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå