Gå til innhold

selges natrium på europris eller apoteket?

krassi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Traadstarter" det natrium gjør er at det eksploderer viss du heller vann over det.

(hadde et forsøk på skolen:P)

grunnen til at jeg spør om det selges på europris eller apoteket er fordi en kompis av meg sa at en lærer hadde sakt han hadde kjøpt det der, men vet aldri om de tuller. (vill kansje ikke si hvor det kjøpes:P)

Lenke til kommentar
grunnen til at jeg spør om det selges på europris eller apoteket er fordi en kompis av meg sa at en lærer hadde sakt han hadde kjøpt det der, men vet aldri om de tuller. (vill kansje ikke si hvor det kjøpes:P)

Enkelte lærere har en slående sans for humor, får en si. :p

Rubidium i vann er sikker ikke MINDRE voldsomt enn natrium i vann, nei. På samme måte som en kan se for seg at det blir litt av det samme med kalium eller cesium i vann. Alle elementene i hovedgruppe I er veldig reaktive.

Lenke til kommentar

Alt kommer jo an på mengden, så klart, men relativt sett er jo ikke natrium like ille som rubidium eller cesium. Du kan egentlig si at de blir mer reaktive jo lenger ned i periodesystemet du finner dem. Brainiac demonstrerer dette.

Men at natrium i vann er "ingenting" er jeg uenig i. Da jeg var med på HMS-kurs i høst, fikk vi dette demonstrert i litt større skala enn man vanligvis får på innendørs knallforelesninger o.l. Demoen bestod av at en natriumbit på størrelse med - tja, en limstift, kanskje? Ble sluppet ned i en bøtte med vann. Dette førte til en fin soppsky, og smalt noe drabelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...