krassi Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 hai er det noen som vet om natrium selges på europris, apoteket eller en annen plass??? Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Står noe her. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hva skal du med natrium? Jeg gjetter på ting foreldrene dine ikke vil at du skal gjøre. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Tar en råsjangs på at det er noe som skal eksplodere.. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 kanskje han skal få tak i litt høykonsentrert klor for å lage salt. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Tror ihvertfall jeg kan garantere at hverken Europris eller et apotek selger det. "En annen plass" kan det derimot hende det selges, men sannsynligvis ikke til hvem som helst. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hva kan man lage av dette, da? Jeg har tilgang på natrium-perler, men jeg tror jeg får bråk om jeg blir busta. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 http://no.vwr.com/app/Home http://www.svenskakemi.nu/ Anbefaler heller salpeter istedenfor om det er bombe du vil lage. Lenke til kommentar
krassi Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 "Traadstarter" det natrium gjør er at det eksploderer viss du heller vann over det. (hadde et forsøk på skolen:P) grunnen til at jeg spør om det selges på europris eller apoteket er fordi en kompis av meg sa at en lærer hadde sakt han hadde kjøpt det der, men vet aldri om de tuller. (vill kansje ikke si hvor det kjøpes:P) Lenke til kommentar
krassi Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 http://no.vwr.com/app/Homehttp://www.svenskakemi.nu/ Anbefaler heller salpeter istedenfor om det er bombe du vil lage. hvor får du tak i salpeter da? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Blir ikke mye futt i natrium og vann da... Du trenger rubidium! Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Er ikke rubidium radioaktivt, og selvantennelig i luft? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Rubidium-85 (den isotopen som er vanligst i naturen) er ikke radioaktiv. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Var det ikke rubidium-85 de forskerne brukte, de som skulle lage en "mini-supernova"? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 grunnen til at jeg spør om det selges på europris eller apoteket er fordi en kompis av meg sa at en lærer hadde sakt han hadde kjøpt det der, men vet aldri om de tuller. (vill kansje ikke si hvor det kjøpes:P) Enkelte lærere har en slående sans for humor, får en si. Rubidium i vann er sikker ikke MINDRE voldsomt enn natrium i vann, nei. På samme måte som en kan se for seg at det blir litt av det samme med kalium eller cesium i vann. Alle elementene i hovedgruppe I er veldig reaktive. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 TwinMOS: Natrium i vann er jo ingenting? Rubidium i vann er heftig. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Alt kommer jo an på mengden, så klart, men relativt sett er jo ikke natrium like ille som rubidium eller cesium. Du kan egentlig si at de blir mer reaktive jo lenger ned i periodesystemet du finner dem. Brainiac demonstrerer dette. Men at natrium i vann er "ingenting" er jeg uenig i. Da jeg var med på HMS-kurs i høst, fikk vi dette demonstrert i litt større skala enn man vanligvis får på innendørs knallforelesninger o.l. Demoen bestod av at en natriumbit på størrelse med - tja, en limstift, kanskje? Ble sluppet ned i en bøtte med vann. Dette førte til en fin soppsky, og smalt noe drabelig. Lenke til kommentar
H-V Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 TwinMOS: Natrium i vann er jo ingenting? Rubidium i vann er heftig. hvor får du tak i Rubidium da Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Verken på europris eller på apoteket, iallfall. Kanskje på noen lugubre nettsider, men spørs om det kommer gjennom tolla. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) // Kan slettes. Endret 2. mars 2008 av -Teddy- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå