Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan fungerer et vitnestevning?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Hallo

Jeg er innkalt til et vitnestevning fordi jeg anmeldte noen (de rana meg), og lurer litt på hvordan det fungerer. Har aldri vært på et slikt før og klarte ikke finne noe spesielt interessant etter et søk med google.

Vil egentlig bare vite hvordan jeg kan forberede hode mitt litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo

Jeg er innkalt til et vitnestevning fordi jeg anmeldte noen (de rana meg), og lurer litt på hvordan det fungerer. Har aldri vært på et slikt før og klarte ikke finne noe spesielt interessant etter et søk med google.

Ta en titt på denne linken: Hva skjer i retten. Den gir svar på en masse praktiske spørsmål.

http://www.jus.no/?id=750&subid=0#

Lenke til kommentar
Hallo

Du møter i retten på angitt tidspunkt og forklarer deg. Antagelig vil du få spørsmål fra aktoratet, forsvarer og en dommer. Det er naturlig å være pissenervøs når man skal forklare seg i retten første gang - det er helt naturlig. Jeg har sett folk som er svært selvsikre til vanlig, opptre som stammende og svettende stakkarer i vitneboksen. Det hele virker imidlertid farligere enn det er. Antagelig får du lov å forklare deg noen lunde sammenhengende i starten, men det varierer. Opptre rolig, svar sant på spørsmålene, unngå skråsikkerhet, så går det deg vel. Hvis det er et spørsmål du ikke forstår, er det bare å spørre.

For noen er det litt psykisk hjelp å tenke på en hovedforhandling som et et møte der man skal finne frem til sannheten. Det er nemlig det det er, og man kaller det ikke rettsmøte helt uten grunn. Så lenge du bevarer roen, vil det være en nyttig erfaring å ta med seg. Enkelte advokater kan være svært ubehagelige. Unngå å hisse deg opp, og husk at han spiller en rolle, nesten som i et teater.

Som forberedelse kan det kanskje være fornuftig å notere ned helt stikkordsmessig hva du husker av hendelsesforløpet. En slik huskelapp kan du ta med i retten hvis du vil. Å skrive ned alt du har tenkt til å si, er imidlertid en dårlig idé.

Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan opplevelsen var når du er ferdig. :)

Endret av Nagel
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+9871234

Jeg møtte opp kl. 10.10 som det sto på arket, men dessverre så var de veldig forsinka så kom ikke inn før i halv ett-tida. Uansett, når jeg kom inn så var det relativt mange personer som satt og jeg måtte avlegge et ed som virka litt gammeldags. Var heldigvis ikke noe bibel innblanda :p

Jeg ble spurt av politiadvokaten om å forklare hva som skjedde, så jeg forklarte det jeg huska. Uheldigvis fikk jeg jernteppe under fortellinga, men jeg ba om han kunne spørre litt så skulle jeg svare så godt jeg kunne. Etter jeg var blitt spurt av politiadvokaten, begynte forsvarerne og lese opp min forklaring til politet og spørre meg veldig detaljerte spørsmål fra forklaringa. Spørsmål som "hvordan farge hadde de på klærne sine" og "i hvilken rekkefølge".

Hele tida virka det som om de prøvde å få meg til å gi deres kis minst mulig skyld, om dere skjønner. "Så det var han andre som gjorde det?"-spørsmål. Sida jeg ikke visste navnene deres, så hadde jeg avgitt ganske upresise beskrivelser, som "han i rød jakke", til politiet.

Uansett gikk det bra, og de jeg ble rana av ba om unnskyldning :) Forhåpentligvis får jeg mine godt etterlengte penger tilbake snart. Dommern spurte meg i begynnelsen om jeg ville ha pengene tilbake, så jeg svarte at det ikke var noe bråhast, men hadde vært fint med de tilbake. Var 150 kr, så noe stort beløp var det ikke.

Har møtt på han ene en gang i ettertid. Tydeligvis bor han ikke langt unna meg. Etter hva jeg leste i avisa så har han ene masse anna trøbbel med barneværnet og han har ADHD (var han som var aggressiv). Strafferamma var litt sær, etter mi meining. Han agressive risikerte sånn 100 timer samfunnstjeneste, mens han ikke-agressive risikerte 120 dagers ubetinga fengsel.

Var en ganske spennende opplevelse, igrunn. Selv om jeg ikke har så lyst å havne der igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...