GauNodachi Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Hei, Etter lang tid med stabil PC skar det seg i dag. Hendelseforløp: Først frøs winamp Jeg trykket CTRL-ALT-DEL og prøvde å avbryte prosessen. (Gikk ikke) Plutselig frøs alt seg. Jeg tok tvangsavslunting på PCen ved å holde powerknapp inne i 5 sek. Da jeg skulle starte maskinen på nytt gikk alle vifter, men ingen ting skjedde. Ikke et pip en gang. Jeg lot maskinen være avskrudd en stund. Leste gjennom mange tråder på dette forumet og tenkte å prøve en ramsjekk. Jeg tok ut den ene RAM-brikken og startet opp datamaskinen. Maskinen bootet opp og jeg fikk en overklokking error av en eller annen grunn. Jeg skrudde av maskinen og prøvde med begge rambrikker igjen. Det funka også. Kom inn i windows. Begynte å laste ned ram-test program, men før jeg fikk noe ned frøs alt seg på nytt igjen. Jeg tok ut rambrikken som jeg trodde var defekt igjen og denne gangen så skjedde det ingenting. Etter noen reboot forsøk fikk jeg overklokking feil igjen og kom igang igjen. Det virker som maskinen fryser på helt tilfeldige steder. Merk: Jeg har ikke forsøkt å overklokke maskina, men får denne feilmeldingen. Jeg sitter igjen med tre hypoteser: Kan begge rambrikkene skape ustabilitet og få maskinen til å fryse seg? Kan CPU være delvis defekt og få maskinen til å fryse seg? (mtp overklokking feilmelding) Kan det være at PSU er defekt/ustabil og ikke gir en god strømflyt? Specs: PCI-E NVIDIA GFORCE 8800GT Asus P5B-E Corsair 2x 1GB RAM 800mHz Mist 600w 8 HDD 1 DVD-Brenner Intel Core 2 DUO 2.4gHz Delene er litt i underkant av et år gammelt. **OPPDATERING LENGRE PÅ POST 3** Endret 23. februar 2008 av GauNodachi Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Du kan jo prøve å teste hypotesene ved å: 1. Laste ned Memtest86 og kjøre det, og dersom den gir ok resultat, 2. Bytte strømforsyning. EDIT: Signaturen din overskrider forresten maksimalt antall linjer som er lovlig her på forumet, 4 Endret 23. februar 2008 av Garanti Lenke til kommentar
GauNodachi Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Maskinen fryser seg så ofte nå at jeg akkurat ikke kommer meg til boot engang så jeg får ikke brukt memtest86 Prøvde med en annen strømforsyning uten hell. Det var en gammel PSU med færre pinner enn den jeg bruker nå så derfor kan det hende at den ikke fungerte. **OPPDATERING** Nå har jeg brukt en del timer på dette og begynner å gå tom for valgmuligheter. Jeg har prøvd følgende: Jumpstart av PSU - Vifte fungerer Bytte av RAM - Ser ut som den ene brikken ikke funker lengre. Koble av alle HDD/drev og ekstra vifter - ingen endring Med en RAM-brikke så er jeg i stand til å få opp bilde på skjermen og maskinen piper. Jeg kommer ikke inn i BIOS og får CMOS-feil innimellom. Prøver å resette BIOS på HK, men det skjer ingenting når jeg prøver. Lar jeg maskina gå uten å gå inn i BIOS så kjører den så lenge den føler for før alt fryser igjen. Jeg har på det beste klart å komme inn i Windows et par ganger. Har også fått overklokkingfeil en gang til tross for at jeg ikke har overklokket. Jeg klarer ikke helt å lokalisere hvor selve feilen ligger da det kan være så mye. Mulighetene er jo PSU, CPU, RAM og HK. Endret 23. februar 2008 av GauNodachi Lenke til kommentar
substeve Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Vel, jeg ville hevet ut alt av komponenter som ikke er nødvendig, ogå bootet fra en win98 diskett. Når jeg har vært borti denne type feil og det ikke har vært strømforsyninga har det ofte vært feil på hk, det beste ville vært å lånet seg cpu + ram fra en kamerat for å teste. Det med overklokkingsfeilmeldingen kan forøvrig tyde på at enten cpu eller buss eller multiplier er stilt in feil eller leses feil. Om du kommer inn i bios kan du sjekke hva som står der, og ev. klokke ned kraftig disse tingene. edit: longshot mulighet: du har vel også noen jumpere på hovedkortet som du kanskje kan stille på .. edit2: og om du ikke kommer in i bios kan du kanskje likevel flashe bios med en annen versjon, men det kan også gå riktig ille Endret 25. februar 2008 av substeve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå