Gå til innhold

Sikkerhet ang. Vannkjøling

Anbefalte innlegg

Ok, Skal ha vannkjøling, men så er jeg litt "små paraoid" så jeg tenkte å legge inn litt sikkerhets greier....

1.Hvis pumpa stopper, så skrur pcèn seg av.

Koble strømmen til pcèn(Kabelen) via pumpa?

Eller noen kontaktorer....Sånn at pcèn ikke starter når pumpa ikke er på, også at når pumpa kutter ut, kutter hele pcèn ut....

Forslag er meget ønskelig.....Hvordan vil dere ha løst denne problemstillingen ?

Og har dere noen andre "sikkerhets" råd ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Enkleste blir at hk sin egen temperatur varsling slår av maskinen. F.eks over 65 grader på cpu så slår maskinen seg av. Dette gjøres i bios mm.

2. For at pc kun skal starte når pumpe går, så kan du legge inn et rele som aktiveres samtidig som pumpen. Dette releet sin normaly open kontakt står i serie med hk sin power on. Ergo har vi laget en forigling som hindrer uønsket innkobling.

Bruk av slangeklemmer og fornuftig oppkobling minimaliserer sjangsen for lekkasje. Det er lurt å gå over systemet og sjekke koblinger en gang iblandt..

Lenke til kommentar

Testa litt med stillestående pumpe med meg og det er ikke slik at prosessoren brenner seg om denne stopper.

Kan gå en god stund (10-15 minutt minst) før tempen begynner å bli fartetruende høy.

Jeg drev å mekka osv med pumpe som ikke var igang og gikk noen minutter før tempen gikk over 65 grader.

Kommer selvsagt ann på hvilken prosessor du har og temp på vannet før stopp.

Brenner nok raskere opp, der vanlig vifte stopper...

vær mer på vakt mot lekasjer osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...