Gå til innhold

Sol og pipesiluett

Khaffner

Anbefalte innlegg

Er ganske fersk i fotofaget og dette er mitt første bidrag i bildekritikk-forumet.

Egentlig bare lekte jeg litt med innstillingene kameraet og kom fram til et bilde som falt i smak hos meg.

SolpBeitostlen.jpg

-Nikon D40 med kit-objektiv

-55mm brennvidde

-F/29

-1/1600 sek.

-ISO-200

Hva kunne jeg gjort/kan jeg gjøre for å gjøre bildet bedre?

Hva er bra med bildet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er bra med bildet:

Motivet har noe for seg. Kvisten, det ujevne taket og skyene bak gjør at det ikke er direkte uinteressant.

Hva kunne du gjort anderledes:

Bildet er ganske kornete, pga for høy ISO. Det er en tommelfingerregel å bruke så lav ISO forholdene tillater.

Hva kan du gjøre:

Ville croppet vekk det som ikke bidrar til noe (sola over og en del av det svarte under), og gjort ett eller annet med fargene. Vet ikke helt hva, men bli kvitt det grønnskjæret.

-si

Lenke til kommentar
Dette er bra med bildet:

Motivet har noe for seg. Kvisten, det ujevne taket og skyene bak gjør at det ikke er direkte uinteressant.

Hva kunne du gjort anderledes:

Bildet er ganske kornete, pga for høy ISO. Det er en tommelfingerregel å bruke så lav ISO forholdene tillater.

Hva kan du gjøre:

Ville croppet vekk det som ikke bidrar til noe (sola over og en del av det svarte under), og gjort ett eller annet med fargene. Vet ikke helt hva, men bli kvitt det grønnskjæret.

-si

Jeg brukte ISO-200 som nevnt i førstepost. Er det veldig høyt? :dontgetit:

Ellers takk for konstruktiv kritikk :)

Lenke til kommentar

k-ryeng har rett, 200 er lavesti ISO-verdi på D40.

Den store utbrente solen ødelegger ganske mye. Du kunne vel kanskje prøvd å knipse samme motiv uten solen neste gang? dvs ta noen skritt til siden, og vri kroppen litt slik at sola ikke kommer med, men du beholder omtrent samme komposisjon.

Ellers var det helt greit. Ikke noe jeg hopper i taket for.

Ta en titt her om du trenger inspirasjon :)

Han bruker D40 med sigma 30mm f1.4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...