DeathBabe Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg har tittet rundt på forumet en lang stund uten å se noen Mayhem-tråd. Jeg vet ikke hva man bruker alle disse trådene til, men det er fett å ha dem Mayhem er jo et av tidenes største metallband. Men jeg syns ikke de har fått så mye oppmerksomhet... Er det bare meg? Jeg kan jo fortelle litt om Mayhem, da.... Historie Mayhem er et norsk Black Metalband som ble stiftet i 1983 av Euronymous på gitar, Necrobutcher på bass og Manheim på trommer. Venom ga ut plata si 'Black Metal' i 83, før det fantes i Black metal. Så når Mayhem ga ut sin debut i 87 (deathcrush) så var det regna som Death Metal. De fikk Dead på vokal var kjent for sine spesielle sceneopptredner og hvor han pleide å grave ned klærne sine et par måneder før konsert, så tok han dem på seg så han skulle lukte dau. Han hadde også et hode, jeg husker ikke hva slags, men det var fra et dyr. Men det hodet hadde han oppi en plastikkpose som han lukte på litt før konsert så han skulle bli berusa. Men i 1991 så tok han selvmord. Skjøt seg med hagle. Er ikke helt sikker på hvorfor Så ga dem ut sin andre plate i 92 (Live in Liepzig) som egentlig bare er live-opptak fra den første plata deres, samt noen bootleg-låter som de skulle gi ut på deres tredje plate, De Mysteriis Dom Santhanas som nå regnes som en Black Metal-klassiker. Ganske stilig, ja... Men etter dette drepte Varg Vikernes fra enmannsbandet Burzum Mr. Euronymous. På grunn av noe pengekrangel, vistnok. Og Varg hadde også spilte bass på dette albumet, men morra til Euronymous spurte Hellhammer(som nå spilte trommer) om han kunne fjerne bassen. Hellhammer aka Jan Axel Blomberg sa han skulle ta det vekk, men det vet ingen helt sikkert. Det står ihvertfall bak på coveret at Hellhammer spiller bass... Og i 97 slapp de ut sin 4. plate Wolf's Lair Abyss. I 2000 kom A Grand Decleration of War, et heller eksperimentelt album, der Mayhem tok et sidesprang fra hva man kaller oldschool-black metal, altså klassisk black metal, som senere Venom, Bathory, Darkthrone, og følgelig tidligere Mayhem. Elementer av albumet inneholder også industriell musikk. Viktige temaer er apokalypse og krig, og låtene er delt inn i ulike stadier av krig. Så i 2001 ga de ut et par livealbumer; Live in Marseille, U.S Legions og European Legions Og i 2004 'Chimera', et album som gikk tilbake til gode gamle dager, hvor temaene igjen går over til det morbide og evige. Albumet Ordo Ad Chao kom ut i 2007 og fikk gode kritikker. For albumet fikk bandet Spellemannprisen 2007 i klassen metal. I tillegg til nevnte utgivelser, har Mayhem også gitt ut en rekke bootleg-album. Denne faktaen er tatt litt fra Wikipedia, og mye fra det jeg husker, så jeg er ikke helt sikker på om allt er 100% riktig, for å si det sånn. Linupen og diskografien er ihvertfall kopiert rett fra wikipedia Album Studio * Deathcrush - 1987 * De Mysteriis Dom Sathanas - 1994 * Wolf's Lair Abyss - 1997 * Grand Declaration of War 2000 * Chimera - 2004 * Ordo Ad Chao - 2007 Live * Live in Leipzig - 1990 * Mediolanum Capta Est - 1999 * Live In Marseille 2000 - 2001 Demoer * Voice of a Tortured Skull- 1986 * Pure Fucking Armageddon - 1986 Samlealbum * Out From The Dark - (1996) * Ancient Skin / Necrolust - (1997) * European Legions - (2001) * U.S. Legions - (2001) * The Studio Experience - (2002) * Legions of War - (2003) Bootlegs * Dawn of the Black Hearts - (1991) * From The Darkest Past - (1993) * A Tribute To The Black Emperors - (1994) * In Memorium - (1995) Medlemmer Dagens medlemmer * Attila Csihar - Vokal (1993, 2004-) * Rune Eriksen - (Blasphemer) - Gitar (1995-) * Jørn Stubberud (Necrobutcher) - Bass (1984-1991, 1995-) * Jan Axel Blomberg (Hellhammer) - Trommer (1988-) Tidligere medlemmer Vokalister * Kittil Kittilsen (1987) * Eirik Nordheim (Messiah) (1986) * Sven Erik Kristiansen (Maniac) (1986-1987, 1994-2004) * Per Yngve Ohlin (Dead) (1988-1991) Gitarister * Øystein Aarseth (Euronymous) (1983-1993) * Snorre Ruch (Blackthorn) (1993) Bassister * Varg Vikernes (Count Grishnackh) (1993) * Stian Johannsen (Occultus) (og vokal) (1991-1992) Trommeslagere * Kjetil Manheim (1983-1987) * Torben Grue (1987) Så her er Mayhemtråden.. Vet ikke om den er så veldig brukbar til noe, da... Hehe Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Driver faktisk å skriver en Mayhem-albumguide, men vil høre enda litt til før jeg setter de endelige karakterene. Endret 23. februar 2008 av Zeph Fjerna svar på fjerna innlegg Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Nokre innlegg er fjerna, ser ut som nokon ikkje har tatt til seg noko som helst. Ikkje kommenter dette innlegget. Lenke til kommentar
DeathBabe Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Driver faktisk å skriver en Mayhem-albumguide, men vil høre enda litt til før jeg setter de endelige karakterene. Åja, søren... Jaja... Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 veldig interessant gruppe, musikken er jo helt rå. historien er ganske brutal men alikevell interessant. husker eg såg en dokumentar om han Dead, ganske interessant. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Vi har en Mayhem-tråd fra før. Stenges: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=699520 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg