enurweb Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Hei! Jeg har en 30 måneder gammel ferdigbygget maskin som kom fra Komplett.no i sin tid. Har hatt utallige problemer med maskinen når strømmen går i huset, da er den nemlig ikke lett å få på igjen. Jeg må liksom hver gang strømmen går drive å dra ut og inn strømkabelen på maskinen til jeg til syvende og sist visst nok gjør ett eller annet som får den til å virke. Det sitter en minnekortleser i fronten av kabinettet som skal lage ett bitte lite rødt lys når det er strøm på maskinen og kortleser ikke er i bruk. Det er veldig ofte lyset er vekke fra kortleser når jeg driver med strømmen og da vil altså maskinen ikke på. Så fort det røde lyset plutselig er der starter maskinen som den egentlig skal gjøre. Av og til lyser det både rødt og grønt fra kortleser og da får jeg ikke på maskinen. Ellers så kommer det av og til også en liten tikke lyd når strøm plugges i på nytt, tikker kanskje 4-5 ganger før det stopper. Tikking nesten som en klokke. Hvert fall utrolig irriterende dette her, men maskinen fungerer ypperlig når bare ikke strømmen går. Den står på nesten hele tiden og det er aldri noe annet tull hverken i spill eller andre ting maskinen brukes til. Håper noen kan hjelpe med logiske svar! Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Kanskje ikke det svaret du håper på, men hvorfor i all verden går strømmen din så ofte? Om strømbrudd er en rutine, så ville jeg vel vurdert en liten UPS Billig forsikring som også beskyter maskinen for uregelmessigheter i spenningen som ofte følger en gjeninnkobling etter strømbrudd. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg har vel egentlig aldri sagt at strømmen går så veldig ofte men det skjer jo i ny og ne. Det siste året har det vel skjedd 5-6 ganger ufrivillig. Ikke dumt med en slik du foreslår men det hjelper meg jo ikke å forstå problemet med maskinen. Den hang seg forsåvidt også opp her i sted for første gang i et spill. Kikket i BIOS etter på for å sjekke temperaturen og da lå CPU på 56-57 grader mens hovedkort lå på 49-50 grader. Jeg vet den har vært ganske varm hele tiden men for noen måneder tilbake fikk jeg satt inn en slik typhoon CPU kjøler som sviver på full guffe. Lenke til kommentar
substeve Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Ny strømforskyning. Er den to og et halvt år gammel er den likevel moden for utskifting om det er brukt dårlige kondensatorer. Hvilket merket er det? Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Har akkurat det samme problemet med ofte strømbrudd hos meg.og i løpet av 4 år har jeg måttet bytte 3 strømforsyninger.Strømforsyningen tåler ikke strømbrudd. Virker delvis etter brudd d.vs. etter 6-7 restarter så fikk jeg pc en opp å kjøre. Løsningen er å bruke upc.https://www.diskusjon.no/style_images/main_gfx/folder_post_icons/icon10.gif Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Strømmen har gått hos meg også, me jeg har ikke hatt noe problem med å starte maskinen igjen Men en UPS kan være løsningen, eller man kan bytte PSUen! Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Det visste jeg virkelig ikke at en strømforsyning ikke helt liker strømbrudd og at den kneler pga det... Er det noen grunn til at en PC ikke tåler strømbrudd kontra det å bare ta strømmen på Pc-en? Siste jeg har funnet ut også er at det kan lyse i minnekortleseren og jeg får nå allikavel ikke på maskinen. Dog ser det ut som om det hjelper litt at maskinen får stått en god del timer i fred før jeg prøver å starte den. Noen synspunkter på temperaturen i kabinettet forresten? Man får jo nesten ikke noe slemmere enn den typhoon vifta. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 kan hjelpe å utrydde noen familier med hybelkaniner som pleier å formere seg kraftig på kjøleribbene til viftene og rundt luftinntaket... der er det ekstremt romantisk for grå kaniner høres ut som psu er dør (eller på veil til å dø..) psu-messig så pleier de ofte å ryke ved strømstans, spesielt hvis det uregelmessigheter i spenningen. Vil si at det er en meget god investering å kjøpe en APC Back-UPS ES 400VA Offline , Data/DSL protection, linket til etpar innlegg over her. den kan tilogmed spare tv'n og anlegget ditt. de er heller ikke gla i spenningsvariasjoner. 30 mnd? hmmm, du er innenfor garantitiden hvis du eier en Mist PSU.. ellers så anbefales det alltid å kjøpe PSU av høy høy kvalitet, for hvis de begynner å tulle, griller de fort ram-brikkene i samme slengen. Hovedkortet oxo hvis du er uheldig.. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Hybelkaniner er det ikke mange av for jeg støvsuger innimellom. Skjønner ikke hvorfor maskinen er såpass varm. Nå håper jeg hvert fall folket her har rett i at det er PSU som er feilen da jeg tror jeg kjøper en ny en samt en slik annen sak jeg ble anbefalt. Kjipt om det viser seg at det ikke er PSU og blir sittende med 2 stk gode PSU-er. Om noen har anbefalinger med tanke på PSU ville det vært flott! Kabinettet mitt er et midi tower med en Thermaltake Silent Purepower 680W, 4x SATA, ATX/EPS, SLI, 20/24 pin. PC-en forøvrig har et ASUS M2N32-SLI Deluxe HK, en AMD Athlon 64 X2 4600+ CPU og 2 stk GeForce 7600GT skjermkort. Så en PSU i denne maskinen trenger vell noen watt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Kanskje du skal prøve å kople fra den minnekort leseren ... Ofte krøll med slike . Ellers ville jeg gått til inkjøp av spenningsbeskyttelse (UPS) før jeg eventuelt hadde kjøpt inn ny PSU . Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Ja jeg får kanskje prøve å koble fra kortleser først. En dog litt nervøs over at andre ting i maskinen kan bli ødelagt slik den er nå. Uansett kjøper jeg nok ett par slike UPS-er som anbefalt, en til PC og en til TV. Jeg skjønte ikke alt jeg leste om den UPS-en da det er noe som jeg aldri har lest om før. Den gjør altså slik at ikke lyn knekker PC og TV så man slipper løpe å dra ut kontakter samt at PC og TV ikke går av ved strømbrudd? Eventuelt å lenge holder en slik UPS ved strømbrudd? Lurte også på hva det 400 ett eller annet var som stod i beskrivelsen av produktet? Siste om UPS, man plugger rett i veggen og ikke via en padde? Ellers tar jeg fortsatt imot PSU anbefalinger ut ifra HW-en min med stor takk! Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Første man bør sjekke når dataen ikke starter opp er om det lyser på hovedkortet. Om det ikke gjør det så prøv en jumpstart av PSU. Om den ikke starter opp så må den byttes ut. Om den starter av det, er det hovedkortet Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 gammelmaskinen min (som nå er fattern sin, kjøpt i 2000) er akkurat likens og har alltid vært det Min metode for å få på den etter strømbrudd er å dra ut stikkontakten, og vente en halvtimes tid, før jeg pluggen den i igjenn, og slår på hovedbryteren. da starter den alltid Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 gammelmaskinen min (som nå er fattern sin, kjøpt i 2000) er akkurat likens og har alltid vært det Min metode for å få på den etter strømbrudd er å dra ut stikkontakten, og vente en halvtimes tid, før jeg pluggen den i igjenn, og slår på hovedbryteren. da starter den alltid Hehe, hørtes ut som et flott triks menne dette er en tålig bra maskin og jeg synes det er uggent å ikke vite hva som er galt. Takker uansett for tipset Første man bør sjekke når dataen ikke starter opp er om det lyser på hovedkortet. Om det ikke gjør det så prøv en jumpstart av PSU. Om den ikke starter opp så må den byttes ut. Om den starter av det, er det hovedkortet Hum.. Jeg er ikke så immari flink til å dille med maskinen men jeg kan jo alltids prøve det ut. Eller rettere sagt prøve å prøve Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hum.. Jeg er ikke så immari flink til å dille med maskinen men jeg kan jo alltids prøve det ut. Eller rettere sagt prøve å prøve Trenger ikke være flink for å gjøre det. Bare åpne kabinettet, trekke ut kontakten fra hovedkortet og kortslutte grønn og svart Når man da tar stikkontakten i veggen igjen så skal den starte opp. Om den ikke gjør det så vet du det er PSU som er defekt Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Hum.. Jeg er ikke så immari flink til å dille med maskinen men jeg kan jo alltids prøve det ut. Eller rettere sagt prøve å prøve Trenger ikke være flink for å gjøre det. Bare åpne kabinettet, trekke ut kontakten fra hovedkortet og kortslutte grønn og svart Når man da tar stikkontakten i veggen igjen så skal den starte opp. Om den ikke gjør det så vet du det er PSU som er defekt PSU er vel neppe defekt tror jeg da den jo starter opp, men det må litt triksing og styring til for at den gjør det mens andre dager når den har hvilt litt starter den med en gang. Om den eventuelt starter med en kortslutning er det bare å dra ut strømmen fra veggen om den starter? Bør enn kanskje også plugge ut strøm fra andre enheter i PC-en før man prøver å jump starte? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Ahh okei. Jeg har vært for dårlig til å lese. Trodde det var helt dødt jeg. Da er ikke jumpstart nødvendig nei Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Ahh okei. Jeg har vært for dårlig til å lese. Trodde det var helt dødt jeg. Da er ikke jumpstart nødvendig nei ok da gidder jeg ikke prøve på jumpstart... Noen formening om hva problemet kan være da? Enig med alle andre om at det må være PSU-en? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Det røde lyse betyr at den får strøm. Regner med at minnekortleseren er kobla til hovedkortet og ikke får strøm før hovedkortet får det , altså at den lyser og slukker samtidig med power-LED'en på hovedkortet). Så da kan det godt være PSU'en ja. Evnt at HK eller PSU går i en slags "power safe-mode" Endret 29. februar 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 I see, I see... Alt tyder på PSU menne det er forbasket å handle ny og sitte med samme problemet etter på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå