Gå til innhold

Inglourious Basterds - Diskusjon

Feltherre

Hvilket terningkast fortjener filmen, etter din mening?  

90 stemmer

1. 1. .

• 1
      1
    • 2
      2
    • 3
      0
    • 4
      10
    • 5
      43
    • 6
      29
    • Har ikke sett filmen eller har ikke planer om å se den heller
      5

Anbefalte innlegg

Unnskyld. Mente spillbar, visuelt fremførbar uten å virke totalt latterlig og naiv.

Hva mener du med "spillbar"? Eller "visuelt fremførbar", for den saks skyld? Det visuelle er da virkelig ikke det viktigste når man prater om dialog?

Hva var vanskelig å skjønne med det? Går det ann å skrive et manus, og tenke at "Dette her vil UANSETT høres og se bra ut"? Kroppslig fremføring er 90% av skuespillet.

Jaha, men nå var det jo ikke skuespillerprestasjonene du klaget på? Du klaget på dialogen. Jeg er fan av Tarantino-esque dialog, så jeg prøver egentlig bare å komme til bunns i hva du egentlig mener, men det er visst lettere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, følger du med? Jeg påpeker av dialogen er skrevet slik at det er umulig for en skuespiller å fremføre det "med" stil. Skal jeg si det rett frem, var skuespillet elendig, også fra Pitts side, men det jeg sier er at det ikke er deres skyld at det er slik. For en film med et slikt manus ville aldri blitt laget med mindre mannen bak det var Quentin Tarantino.

Lenke til kommentar
Ehm, følger du med? Jeg påpeker av dialogen er skrevet slik at det er umulig for en skuespiller å fremføre det "med" stil. Skal jeg si det rett frem, var skuespillet elendig, også fra Pitts side, men det jeg sier er at det ikke er deres skyld at det er slik. For en film med et slikt manus ville aldri blitt laget med mindre mannen bak det var Quentin Tarantino.

Hmmms. Du bringer jo hele tiden inn nye momenter for hvert innlegg her, men jeg skal slutte å kverulere. Man må jo ikke være enig om alt heller. Du er tydeligvis ingen fan av QT og jeg er fan av mye av det mannen har gjort, så da ligger det litt for subjektive betraktninger til grunn for at videre diskusjon kan være noe særlig fruktbar.

Lenke til kommentar

Bringer jeg inn nye momenter? Jeg tilføyer det du ikke tar i mine innlegg, som jeg mener bør være åpenbart at kom ut. Jeg er QT-fan, ikke blodfan, for jeg er ikke spesielt tilhenger av denne fan-art-filmstilen han bedriver, men til syvende og sist tar jeg ham for det han er: En filmfanatiker som elsker å legge inn homage til filmer han selv elsker. Dermed er alt mye lettere å like.

Lenke til kommentar

Har du sett filmen? Jeg er enig i at skuespillet til Pitt ikke var i toppklasse, men det har noe med at karakteren hans er mer en karakter enn "et ekte menneske". Men Christoph Waltz gjorde en fortreffelig jobb!

Og jeg tror en slik film ville blitt laget selv om det ikke var Tarantino som stod bak. Den hadde nok ikke fått et like høyt budsjett og samme skuespillere, men allikevel er det et godt stykke manus.

Det skal sies til de som jobber med forventningene til filmen at den ikke er helt slik som den blir forestilt i traileren. Det er skuffende lite fokus på the basterds som løper rundt og er ville, men Tarantino gjør det allikevel spennende.

Det er også å legge merke til at Tarantino også gjør en del småting forskjellig denne gangen. Ikke noe trunk shot og ikke dialog på soundtrack-CDen. Og Tarantino selv har ingen rolle.

Lenke til kommentar

Noen andre som er imponert over bruken av lyd og musikk? Spesielt scenen der

Hans kommer til bordet sammen Goebbels og Shoshanna

, når musikken slår inn. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men den komposisjonen av lyd og bilde gjorde inntrykk på meg.

Lenke til kommentar
For Tarantino-nerds:

Innholdt denne filmen et trunk shot?

Nei.
Nedtur.

Må si meg uenig.

Scenene er med, men ikke i tradisjonell stil, de er erstattet med den åpne pannen til tyskerene. Da hvor Pitt og andre står lent over vedkommende. Så en kan vel si det er mer en grotesk, komisk, adapsjon til settingen. Det er jo tross alt et av Tarantinos varemerker.

Lenke til kommentar
For Tarantino-nerds:

Innholdt denne filmen et trunk shot?

Nei.
Nedtur.

Må si meg uenig.

Scenene er med, men ikke i tradisjonell stil, de er erstattet med den åpne pannen til tyskerene. Da hvor Pitt og andre står lent over vedkommende. Så en kan vel si det er mer en grotesk, komisk, adapsjon til settingen. Det er jo tross alt et av Tarantinos varemerker.

Hehe, det tenkte jeg ikke over. Du har selvsagt rett!

Lenke til kommentar

Tarantino får to tomler opp fra meg, og hvis han ikke var inne på topplista over regissører før denne filmen, er han det definitivt nå. Det skal sies at jeg synes akt 3 var betraktelig svakere enn de andre delene, og at den faktisk ødela litt av filmens tempo, men ellers har jeg veldig lite å pirke på. Inglorious Basterds lander på en fin tredjeplass og er den helt klart beste filmen fyren har lagd siden Pulp Fiction.

Lenke til kommentar

Jeg sa "nedtur" før jeg hadde sett filmen, hehe. Og du har selvfølgelig rett. ;)

Tarantino får to tomler opp fra meg, og hvis han ikke var inne på topplista over regissører før denne filmen, er han det definitivt nå.

Tenkte på dette selv. Alltid hatt han på (minst) topp 30 pga Reservoir Dogs og Pulp Fiction, men nå er det vel ingen tvil - selv om jeg ikke liker Death Proof i det hele tatt - han er top 20 material. Inglourious er en fin 9er.

Lenke til kommentar

Filmen innfridde til de grader for min del!

Du har nazislaktingen, geniale dialoger (Waltz spesielt overrasket meg) og musikken ikke minst var av ypperste klasse.

nirvana1: Ikke alle denne faller i smak for, men ta det for det den er. Noe må den ha for å fortsatt ligge på 35. plass på imdb.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...