SR-L Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Tror jeg vet hva svaret blir her, men jeg har en aldri så liten drøm om å kunnne sitte i stuen og redigere bilder på en 42" eller større skjerm med 1080P, på en liten apple mini som tar seg pent ut i stuen. Er det noen som har prøvd å redigere bilder på vanlig flat tv og hvilke begrensninger vil være de mest fremtredende med en slik løsning? Mine mistanker er for det første følgende ankepunkter: 1. fargegjengivelse. 2. kalibreringsmulighet. 2. Betraktningsavstand. Håper forresten jeg poster rett nå. Mulig denne skulle vært under utstyr. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg kalibrerte TVen vår med en Spyder2 uten større vanskeligheter, men det spørs om det har noen hensikt, annen enn å få ca gode farger. God nok fargegjengivelse til proff-nivå bilderedigering tror jeg ikke noen TV har. Lenke til kommentar
SR-L Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Takk for svar Aetius. Det er sikkert riktig at ingen TV kan gi proff nivå fargjengivelse. Er det noen som har prøvd seg på bilderedigering på TV med ok resultat? Ettersom jeg ikke er proff vil jeg være fornøyd dersom fremkallinger blir omtrent slik de fremkommer på skjermen. Anyone? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Det er ikke lett å få samme farger på skjerm som på utskrift, selv med god skjerm, på grunn av at man snakker om to forskjellige typer fargemiksing: additive color mixing (dvs blanding av farget lys, som i en skjerm): subtractive color mixing (dvs blanding av farget pigment/blekk, som i en utskrift): Du finner mer info om fargeteori her. EDIT: Krøkkete språk. Endret 23. februar 2008 av Aetius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå