Jonas Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Flytyper og masse mer om luftforsvarets flygeskole kan du finne her. Lenke til kommentar
Snutte_ Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Er du kommet gjennom seleksjonen Turin? Jeg har selv søkt flygeskolen og har vært på fase 1 opptak, som det heter.. venter spent på svar:) Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Ja, driver med uttaksflyging på Bardufoss nå. Så er bare å henge med i svingene her frem til juni, så er jeg in. Resultatene fra fase 1 kommer vel snart, så skjønner at du er spent. Lenke til kommentar
Snutte_ Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det er en stor prestasjon bare å ha kommet så langt! Lykke til videre! Er det mange som kommer videre til fase 2? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Går på Flyskolen nå, så kan svare på spørsmålene her. Utdanning av en F-16-pilot koster ca. 32 millioner, derfor er det 12 års plikttjeneste. Hvordan man arbeider avhenger svært mye av hvilken flytype man er på, og hvor man er stasjonert. Jagerflygere kan f. eks. ha en fem-dager-i-uken-jobb om det ikke er øvelse, eller ekstravakter ol., mens Sea King-piloter har en turnusordning (tror jeg). Hele løpet fra befalsskole til man er operativ flyger i Norge tar 3-4 år, avhengig av flytype, i tillegg tar man to år til på Krigsskolen senere (del av pliktårene). Sjarmen er at man har betalt utdanning allerede etter et år (etter bestått uttaksflyging). 12 års plikttjeneste omfatter vel også utdanningen isåfall? Kan du forresten bekrefte prisen på en F-16 hjelm? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Mesteparten av utdanningen er ikke under pliktårene. Har også hørt det med hjelmen ja, men kan ikke bekrefte noe dessverre. Angående fase 2 så tror jeg mellom halvparten og 2/3 kommer videre fra fase 1 vanligvis. Lenke til kommentar
NordicSpirit Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 12 års plikttjeneste omfatter vel også utdanningen isåfall? 12 års plikttjeneste løper fra vingdato. Det vil si den dagen du mottar flygervingen og blir pilot på "årntli". Som det blir sagt over er dette forholdsvis langt inne i utdannelsen. Det er som regel først etter et halvt år med befalsutdanning, halvt år med uttaksflyging, ett år på krigsskole, eventuell ventetjeneste og ca. ett år inn i den neste fasen av flygerutdannelsen i USA. Så man må regne med å være i forsvaret i godt over 12 år. Men det er sikkert en strålende jobb, så at det er ren plikt blir liksom litt feil det også. Lenke til kommentar
Leffsa Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Er det forresten en jobb som kan anbefales? Er det god lønn? Lenke til kommentar
stringfellow Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Jagerflygere kan f. eks. ha en fem-dager-i-uken-jobb om det ikke er øvelse, eller ekstravakter ol., mens Sea King-piloter har en turnusordning (tror jeg). Har ikke turnusordning nei, men vi opparbeider fritid når vi går vakter, som vi kan ta ut de dagene i måneden vi ikke har vakt. Så en del fritid blir det. Ellers er det mye info om flygerutdanning i denne tråden her. Det som står om antall år på kriggskole der er muligens ikke korrekt lengre. Ser regner med det Turin skriver om 1 år og så 2 år senere på LKSK er korrekt (håper det for alle flyelevers del ihvertfall) Og når det gjelder prisen på F-16 hjelmen så kan nok 1 mill stemme. Grunnen til prisen er elektronikken i hjelmen, som gjør at du kan sikte og låse missiler på målet med hjelmen (istedet for å sikte med flyet). Endret 12. mars 2008 av stringfellow Lenke til kommentar
Are.......... Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Er det forresten en jobb som kan anbefales? Er det god lønn? Ikke at jeg har noe "inside information" her nå, men tror nok det er rimelig godt betalt i allefall. Mener å ha lest at når du for eksempel er ferdig med arbidet i millitæret, så er den utdannelsen din såpass god at "vanlige" flyselskap nærmest vil sikle etter å ansette deg. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Tja, sivile flyselskaper har vel neppe bruk for at flygerne deres er utdannet til å fly jagerfly. Det er vel heller det at de allerede er utdannet (ihvertfall til dels) og har veldig mange flytimer bak seg (= erfaring). Lenke til kommentar
Are.......... Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Ja, kan hende det var mer i den retningen ja. Kanskje det var for andre pilotutdanninger i forsvaret og. Ikke helt sikker. Lenke til kommentar
NordicSpirit Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Hei! Jeg jobber som pilot i et sivilt selskap og har sivil pilotutdannelse. Det er helt klart at piloter utdannet i Forsvaret er ettertraktet i det sivile markedet etter endt plikttjeneste. De har ofte mye god erfaring, uansett hva slags flybakgrunn de måtte ha. Jagerflygere er ikke mer ettertraktet enn andre, ofte er det heller motsatt; endel av dem har aldri jobbet i en flybesetning med flere piloter, og dermed er dette litt uvant å venne seg til. De som har jobbet på multi eller helikopter i Forsvaret er nok best tilpasset en sivil jobb, men disse forskjellene viskes ut raskt. Når det er sagt, så har de fleste større seriøse selskapene opptaksprøver og intervjuer på lik linje med Luftforsvaret (om enn ofte litt mindre omfattende). Her stiller en 20 år gammel sivilt utdannet pilot på lik linje med en erfaren pilot fra Forsvaret. Har man de riktige egenskapene, så har man dem uansett erfaring. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Apropos lønn, så er ikke den særlig bra, i hvert fall ikke i begynnelsen. Er ingen som blir pilot i Forsvaret for pengenes skyld, og er ikke særlig populært å diskutere det heller. Det som imidlertid er en fordel, er at man får lønn under hele utdannelsen og slipper å ta opp lån, mens en sivil utdannelse gjerne er svært kostbar. En ferdig utdannet jagerflyger har forøvrig kostet 32 millioner å utdanne, så de bruker gryn på deg... Lenke til kommentar
NordicSpirit Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Apropos lønn, så er ikke den særlig bra, i hvert fall ikke i begynnelsen. Er ingen som blir pilot i Forsvaret for pengenes skyld, og er ikke særlig populært å diskutere det heller. Det som imidlertid er en fordel, er at man får lønn under hele utdannelsen og slipper å ta opp lån, mens en sivil utdannelse gjerne er svært kostbar. Stemmer bra det. Også er det vel som de fleste flygerjobber at grunnlønnen ikke er så mye å skryte av, men man kan få endel tillegg som virkelig gjør utslag på bunnlinja. Men du har jo helt rett i at man ikke begynner på LFS for pengenes del. Lønn kan være så mangt Lenke til kommentar
Leffsa Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Regner jeg med ja Og selvfølgelig, om du har "unsluppet" 32mill, så kan man ikke være missfornøyd Takk for svar, alle sammen! Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Hvordan er arbeidstidene for en jagerflyger, med tanke på familie osv? Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Seigt å bumpe en så gammel tråd kanskje. Men har nå kommet fase to, og er klar for befalsskolen 14. august. Hvis jeg husker riktig var det over 700 som søkte flyskolen, et sted mellom 5 og 600 ble innkaldt til til fase 1 273 (hvis jeg husker riktig) ble kaldt inn til fase 2, mange som ikke møtte, (og noen som møtte som ikke skulle møte, elns) og i brevet jeg nå fikk var det 22 to som er kaldt videre til befalsskolen.. Dvs 22 av over 700 er ganske få. Men opptaksprøvene var morsomme hele veien inn Og stemmer som folk har sagt før i tråden, angående lengden på utdanningen: Halvt år befalsskole på kjevik, Halvt år uttaksflygning på bardufoss 1 år krigsskole mellom 1 og 2 år i usa (kommer ann på flytype, f16=2 år) Herfra begynner de 12 pliktårene du har i forsvaret.. Som da innebærer fullføring av krigsskolen på 2 år. Lang og tung utdannelse trur jeg.. Men mest sannsynlig verdt det! Lenke til kommentar
pedeasbj Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Seigt å bumpe en så gammel tråd kanskje. Men har nå kommet fase to, og er klar for befalsskolen 14. august. Hvis jeg husker riktig var det over 700 som søkte flyskolen, et sted mellom 5 og 600 ble innkaldt til til fase 1 273 (hvis jeg husker riktig) ble kaldt inn til fase 2, mange som ikke møtte, (og noen som møtte som ikke skulle møte, elns) og i brevet jeg nå fikk var det 22 to som er kaldt videre til befalsskolen.. Dvs 22 av over 700 er ganske få. Men opptaksprøvene var morsomme hele veien inn Og stemmer som folk har sagt før i tråden, angående lengden på utdanningen: Halvt år befalsskole på kjevik, Halvt år uttaksflygning på bardufoss 1 år krigsskole mellom 1 og 2 år i usa (kommer ann på flytype, f16=2 år) Herfra begynner de 12 pliktårene du har i forsvaret.. Som da innebærer fullføring av krigsskolen på 2 år. Lang og tung utdannelse trur jeg.. Men mest sannsynlig verdt det! Morsomme hele veien? Kan le av DMT nå ja, men syntes ikke det var så gøy da. Og håper jeg aldri må ta tappetesten en gang til i hele mitt liv! Menmen, sees på Kjevik Lenke til kommentar
totro Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Seigt å bumpe en så gammel tråd kanskje. Men har nå kommet fase to, og er klar for befalsskolen 14. august. Hvis jeg husker riktig var det over 700 som søkte flyskolen, et sted mellom 5 og 600 ble innkaldt til til fase 1 273 (hvis jeg husker riktig) ble kaldt inn til fase 2, mange som ikke møtte, (og noen som møtte som ikke skulle møte, elns) og i brevet jeg nå fikk var det 22 to som er kaldt videre til befalsskolen.. Dvs 22 av over 700 er ganske få. Men opptaksprøvene var morsomme hele veien inn Og stemmer som folk har sagt før i tråden, angående lengden på utdanningen: Halvt år befalsskole på kjevik, Halvt år uttaksflygning på bardufoss 1 år krigsskole mellom 1 og 2 år i usa (kommer ann på flytype, f16=2 år) Herfra begynner de 12 pliktårene du har i forsvaret.. Som da innebærer fullføring av krigsskolen på 2 år. Lang og tung utdannelse trur jeg.. Men mest sannsynlig verdt det! Morsomme hele veien? Kan le av DMT nå ja, men syntes ikke det var så gøy da. Og håper jeg aldri må ta tappetesten en gang til i hele mitt liv! Menmen, sees på Kjevik hva er tappestesten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå