Leffsa Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg er ikke helt sikker på hvordan utdanningen i forsvaret fungerer. Jeg har lenge tenkt på å utdanne meg som pilot, da for et vanlig flyselskap, ikke noe F-16 eller noe i den duren =P. Det jeg i hovedsak lurer på er, hva har dette å si på min tid i militæret? Hvis jeg starter å utdanne meg til pilot, vil jeg da automatisk "binde" meg til forsvaret, og tjenestegjøre for det i 2-3 år ekstra? En utdanning koster penger, i og med at utdanningen er gratis i forsvaret, så jeg ser på det som mest sannsynlig at jeg vil være i tjeneste til forsvaret i lengre tid enn ett år, som er det vanlige(?). Men omtrent hvor mye lengre tid vil jeg tilbringe i forsvaret for å utdanne meg der? Jeg har spurt folk jeg kjenner om dette, men ingen vet sikkert, så kanskje noen her vet. Og en annen ting jeg lurer på. Jeg har også hørt en annen ting, husker ikke av hvem, men han sa at hvis man gikk i militæret, og ikke tok siviltjeneste osv., ville karaktersnittet ditt gå opp med 0,4. Så hvis jeg hadde 4.0, ville jeg endt opp med 4.4 i snitt når jeg gikk ut? =) Lenke til kommentar
Lien- Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Ei jente i klassa mi har tenkt å bli pilot i forsvaret, eller i hvert fall prøve å komme inn. Hun sa at hvis man utdanner seg som pilot i forsvaret så er man bundet til en jobb i 9-12 år etter at utdanningen er ferdig. Så hvis du er ute etter en sivil pilotjobb så er neppe pilotutdanning i forsvaret noe for deg. Nå kan jeg ikke garantere at dette stemmer, så du bør vel helst ringe til forsvaret å høre, det er det aller beste i alle fall! Lenke til kommentar
daruu Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 http://www.mil.no/felles/vpv/start/vpv_kontakt/ Ring eller send en mail til de så får du helt sikkert svar Lenke til kommentar
Leffsa Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 oki, takker for svar. Sender en mail og spør. =) Lenke til kommentar
40mm Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 oki, takker for svar. Sender en mail og spør. =) Hvorfor fly rutefly når mann kan fly F-16 Blir som å kjøre buss i stedet for å kjøre formel 1.... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Mer info: http://www.mil.no/luft/start/Karriere/Luft...ets_flygeskole/ Det ser ut som om utdannelsen varer i tre år, og du har så 9 pliktår (tror jeg) hvorav to går med til videre utdannelse (fullføre krigsskole). Når du er ferdig med de tre første utdanningsårene vil du få pliktår dersom du har bestått, men du er ikke nødt til å fly som pilot - du kan også tjenestegjøre i andre avdelinger i Forsvaret. Lenke til kommentar
Leffsa Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Hvorfor fly rutefly når mann kan fly F-16 Blir som å kjøre buss i stedet for å kjøre formel 1.... Sikkert stilig å fly F-16, men det er en mye mer krevende utdanning osv. Ser heller for meg en fremtid som en vanlig arbeidsmann enn en F-16 flyver. Ellers, så har jeg hørt at man kan droppe studiene halvveis for F-16, og da ha nok kunnskap til en vanlig pilot. Menmen.. Takk for svar og info, surbz00r! Selvom det var mer karriere i forsvaret da. Endret 23. februar 2008 av sonderLef Lenke til kommentar
Snutte_ Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Forsvaret utdanner flyvere til å fly flytyper som f-16, orion, hercules og falcon jet. Utdanningen for en f-16-flyger koster ca 15 millioner kroner for forsvaret, så når du først kommer inn gir de neppe så lett slipp på deg.. Lenke til kommentar
Leffsa Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Forsvaret utdanner flyvere til å fly flytyper som f-16, orion, hercules og falcon jet. Utdanningen for en f-16-flyger koster ca 15 millioner kroner for forsvaret, så når du først kommer inn gir de neppe så lett slipp på deg.. Det gjør de nok ikke , men hva skulle jeg gjort som F-16 flyver utenfor forsvaret? Det jeg lurer på er, man kan utdanne seg som f.eks. kokk. Man blir ikke værende kokk i forsvaret i evig tid, kan man utdanne seg som vanlig pilot på samme måte? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Nei, pilot-utdanningen koster vesentlig mer og forsvaret vil som sagt ikke gi slipp på deg med det første. Lenke til kommentar
Snutte_ Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg har hørt at alle som utdanner seg som flygere i forsvaret har en bindingstid på 12 år.. Lenke til kommentar
Leffsa Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Oki, takk for svar =) Jeg tenkte meg at jeg ville være bundet til forsvaret i lengre tid, men 12 år.. Det er jo en dyr utdannelse så.. Men hvordan vil det foregå hvis man tar utdannelsen i forsvaret. Blir det som en jobb jeg har 5 dager i uka? Eller vil det fungere på en annen måte? Lenke til kommentar
Snutte_ Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg vet iværtfall at forsvarets flygere har en meget varierende arbeidstid. Dette innebærer mye jobbing på natta og i høytider. Pilotyrket er ikke et avslappende yrke, men jeg tror at det er verdt slitet! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Nei, pilot-utdanningen koster vesentlig mer og forsvaret vil som sagt ikke gi slipp på deg med det første. Jeg tror det er nærmere 30 mill for hele utdanningen. Jeg ble også fortalt av en løytnant for et drøyt år siden at en pilothjelm til F-16 koster nesten en mill, og hvis du mister den i bakken er den mest sannsynlig ødelagt! Men sånn at du er klar over det: pilotutdanning i Forsvaret innebærer nødvendigvis karriere. Hvis du først tar pilotutdannelse der, så blir du værende i Forsvaret i mange år med mindre du pådrar deg en stygg skade som resulterer i fritak. edit: skade som gjør deg tjenesteudyktig altså, det finnes som nevnt flere tjenester i Forsvaret som ikke innebærer at du må være skikket som pilot. Endret 26. februar 2008 av surbz00r Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Blir hjelmen, altså HJELMEN ødelagt av å dette i bakken? Det kan vel ikke kalles hjelm? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det er vel fortrinnsvis elektronikken inni hjelmen som både gjør den så dyr, og som blir ødelagt ved fall antar jeg. Den beskyttende effekten hjelmen har vet jeg ingenting om. Lenke til kommentar
Leffsa Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Er nok det. Går utifra at hjelmen ikke er beregnet for å ta imot et fall fra en F-16 Takk for info =) Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Går på Flyskolen nå, så kan svare på spørsmålene her. Utdanning av en F-16-pilot koster ca. 32 millioner, derfor er det 12 års plikttjeneste. Hvordan man arbeider avhenger svært mye av hvilken flytype man er på, og hvor man er stasjonert. Jagerflygere kan f. eks. ha en fem-dager-i-uken-jobb om det ikke er øvelse, eller ekstravakter ol., mens Sea King-piloter har en turnusordning (tror jeg). Hele løpet fra befalsskole til man er operativ flyger i Norge tar 3-4 år, avhengig av flytype, i tillegg tar man to år til på Krigsskolen senere (del av pliktårene). Sjarmen er at man har betalt utdanning allerede etter et år (etter bestått uttaksflyging). Lenke til kommentar
Leffsa Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Hvor mange forskjellige flytyper kan man utdanne seg som? Snakker om alt fra helikopter til fly, og "grener" innenfor forskjellige deler. Hvis du skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jagerfly: F-16, Flermotor: Hercules, Orion eller Jet Falcon, Helikopter: Sea King, Bell 412, eller NH-90. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå