perbl Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Har bestilt meg et Feisol CT-3442 lettvektsstativ med bra bærekapasitet i forhold til vekt (10kg max load mot vekt på 1,05kg), og er på utkikk etter hode til det. Med tiden kommer jeg nok muligens til å skaffe meg et større stativ også, men i denne omgangen ville jeg ha et prisgunstig og lett stativ jeg kan ha med meg overalt. Jeg snuser veldig på Really Right Stuff (RRS ) BH-55, liker utforming og kontroller på det, samt spesifikasjonene. Men vekten (861g) er ganske høy på dette hodet sammenlignet f.eks med Markins sine alternativ som ligger rundt 500g. Jeg har lyst til å kjøpe et hode nå som jeg kan bruke uten problemer på alt av utstyr jeg kommer til å kjøpe i framtiden, og heller bytte ut stativ enn hodet. Jeg ser at RRS anbefaler en ratio på 1,5 mellom vekt på karbonstativ og hoder. Jeg skjønner ikke helt hvorfor vekten på hodet betyr så mye, sammenlignet med totalvekten av utstyret man fester oppå stativet. Når jeg velger å bruke et 24-70 f/2.8L som veier omtrent en kilo i stedet for et lettere objektiv, synes jeg dette skulle bety like mye eller mer enn vekten på hodet, da hodet har massen sentrert omkring stativets mest stabile område i senter, til sammenligning med et objektiv som kan forskyve vekten ut av sentrum. Innspill på problemstillingen mottas gjerne Endret 22. februar 2008 av perbl Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Ja skulle tro de ekstra grammene hodet veier ble forsvinnende lite i forhold til kameraet på toppen, men det fører jo med seg høyere tyngdepunkt. Jeg har forresten en krok montert i bunnen på den stangen/sylinderen i midten av stativet, hvor jeg henger kamerabaggen om jeg er bekymret for stabiliteten, det kan være ett smart tips om du har en bag som veier litt Lenke til kommentar
perbl Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Ja skulle tro de ekstra grammene hodet veier ble forsvinnende lite i forhold til kameraet på toppen, men det fører jo med seg høyere tyngdepunkt. Jeg har forresten en krok montert i bunnen på den stangen/sylinderen i midten av stativet, hvor jeg henger kamerabaggen om jeg er bekymret for stabiliteten, det kan være ett smart tips om du har en bag som veier litt Det er helt klart et poeng, men samtidig er det jo også verdt å merke seg at RRS-hodet er vesentlig lavere i høyden enn andre alternativ, og er noe jeg liker med dette hodet. Endret 22. februar 2008 av perbl Lenke til kommentar
Linken Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Har bestilt meg et Feisol CT-3442 lettvektsstativ med bra bærekapasitet i forhold til vekt (10kg max load mot vekt på 1,05kg), og er på utkikk etter hode til det. Med tiden kommer jeg nok muligens til å skaffe meg et større stativ også, men i denne omgangen ville jeg ha et prisgunstig og lett stativ jeg kan ha med meg overalt. Jeg snuser veldig på Really Right Stuff (RRS ) BH-55, liker utforming og kontroller på det, samt spesifikasjonene. Men vekten (861g) er ganske høy på dette hodet sammenlignet f.eks med Markins sine alternativ som ligger rundt 500g. Jeg har lyst til å kjøpe et hode nå som jeg kan bruke uten problemer på alt av utstyr jeg kommer til å kjøpe i framtiden, og heller bytte ut stativ enn hodet. Jeg ser at RRS anbefaler en ratio på 1,5 mellom vekt på karbonstativ og hoder. Jeg skjønner ikke helt hvorfor vekten på hodet betyr så mye, sammenlignet med totalvekten av utstyret man fester oppå stativet. Når jeg velger å bruke et 24-70 f/2.8L som veier omtrent en kilo i stedet for et lettere objektiv, synes jeg dette skulle bety like mye eller mer enn vekten på hodet, da hodet har massen sentrert omkring stativets mest stabile område i senter, til sammenligning med et objektiv som kan forskyve vekten ut av sentrum. Innspill på problemstillingen mottas gjerne Prøver meg på en gammel tråd. Hvor er det gunstig å kjøpe Feisol? Og hvilket kuldehode gikk du for? Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Har bestilt meg et Feisol CT-3442 lettvektsstativ med bra bærekapasitet i forhold til vekt (10kg max load mot vekt på 1,05kg), og er på utkikk etter hode til det. Med tiden kommer jeg nok muligens til å skaffe meg et større stativ også, men i denne omgangen ville jeg ha et prisgunstig og lett stativ jeg kan ha med meg overalt. Jeg snuser veldig på Really Right Stuff (RRS ) BH-55, liker utforming og kontroller på det, samt spesifikasjonene. Men vekten (861g) er ganske høy på dette hodet sammenlignet f.eks med Markins sine alternativ som ligger rundt 500g. Jeg har lyst til å kjøpe et hode nå som jeg kan bruke uten problemer på alt av utstyr jeg kommer til å kjøpe i framtiden, og heller bytte ut stativ enn hodet. Jeg ser at RRS anbefaler en ratio på 1,5 mellom vekt på karbonstativ og hoder. Jeg skjønner ikke helt hvorfor vekten på hodet betyr så mye, sammenlignet med totalvekten av utstyret man fester oppå stativet. Når jeg velger å bruke et 24-70 f/2.8L som veier omtrent en kilo i stedet for et lettere objektiv, synes jeg dette skulle bety like mye eller mer enn vekten på hodet, da hodet har massen sentrert omkring stativets mest stabile område i senter, til sammenligning med et objektiv som kan forskyve vekten ut av sentrum. Innspill på problemstillingen mottas gjerne Har stativet du har kjøpt i kombinasjon med Acra-Swiss Z1, og den løysinga fungerer veldig fint. Acra-Swissen veg godt halvkiloen, men eg kan ikkje seie at det har vore noko problem. Det som er positivt med Acra-Swissen er at du kan folde beina på stativet over hodet, dette går iallefall ikkje på RRS 55, og eg har og hørt rykter om at det ikkje går på Markins større hoder heller. Er dette viktig for deg, kan eg anbefale Acra-Swiss løysinga. Hodet er nok på høgde med dei 2 du nemner funksjonmessig. Har prøvd stativ/hode løysinga med 600/4 objektiv og det fungerer nokelunde greit, som kriseløysing, med kun 2 bein uttrekt. Maks brennvidde eg hadde tenkt brukt med denne løysinga er 300/4 med TC. (Har tyngre stativ dedikert til 600/4 og bytter mellom A-S Z1 og Wimberley Gimbal II på det stativet) Eg kjem nok til å satse på eit lettar kulehode til dette stative med tid å stunder, då eg tykkjer det veg for mykje i sekken framleis. Vekt er viktig for meg, skal stativet bli medtatt på mine utflukter. Her er forøvrig litt meir om Acra-Swissen samanlikna mot RRS 55. http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ead-Review.aspx Edit. Såg ikkje at denne tråden var gammal før etterpå , men stative kjøpes direkte frå Feisol.com Endret 19. september 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå