bjoen2 Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Jeg skal forme en 3-4mm tykk plexiglassplate i en liten bue/radie. er det noen som hvet hvordan jeg gjør dette. Har søkt på emnet tidligere ,em har ikke funnet noe konkret fremgangsmåte. Platemålet er 280x110mm og 3-4mm tykkelse. Lenke til kommentar
oxbow Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 bruk hårføneren til mor di ver forsiktig! Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 som sagt vær forsiktig, og ikke ha for høy temperatur. tror at hvis temperaturen blir for høy kan du få bobler i plasten eller at den rett og slett blir stygg Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Du kan lage en mal av formen du skal ha, eller bruke noe du finner, syltetøyglass etc. Så legger du plexien på denne malen, og stikker dette i komfyren. Prøv deg fram med temperaturer. Plexien vil nå forme seg nøyaktig etter malen, ved hjelp av tyngdekraften. Når formen er der, skru av varmen og åpne opp døren for rask avkjøling. Lenke til kommentar
oxbow Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 det var 28x 11 cm da, har du et stort syltetøy glass så går det. men test deg fram, Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Bruk enten varmluftspistol eller hårføner, men vær forsiktig og hold god avstand, slik at det ikke blir _for_ varmt Lenke til kommentar
bjoen2 Skrevet 21. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2003 Takker for svar, får se om jeg finner en mal som tåler varme i ovn, kan ikke bruke gjenstanden jeg skal ha plexiglasset i for det er faktisk plastdøren til mitt chieftec bigtower! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Hvis du skal lage en plexi-kopi av en dør f-eks, så kan du jo prøve og støpe et avtrykk i gips. Koster ikke mange kronene. Du må også ha noe slippmiddel (vaseline, tynn plast etc.) slik at du for gipsen bort igjen Skulle den likevel sitte fast, så kan du jo lage noen sprekker i gipsen, slik at du for den ut i deler, og ganske enkelt pusle den i sammen etterpå. Når du skal legge plexien over malen, må du naturligvis kutte vekk noe i hjørner og på andre vrange plasser. Hvis du trenger rimelig og helt blankt lim til plexi, så kan du knuse noen plexiebiter, legge de i et syltetøyglass (igjen ) og fylle på Acetone. Sett lokket på og vent X-antall timer til Acetonen løser plasten opp. Ryst litt på glasset for en raskere prosess. Nå har du et helt kurrant plexi lim. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Nå har du et helt kurrant plexi lim. Fungerer det å variere på tykkelsen til blandinga? Går det an å lage "tannkremtykkelse" feks? Lenke til kommentar
Tian Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Jeg skal forme en 3-4mm tykk plexiglassplate i en liten bue/radie.er det noen som hvet hvordan jeg gjør dette. Har søkt på emnet tidligere ,em har ikke funnet noe konkret fremgangsmåte. Platemålet er 280x110mm og 3-4mm tykkelse. Det finnes veldig mange typer plexiglass, noen er myke og kan klippes i sakser og bøyes i kantpresser på et plateverksted, andre er harde igjen og må skjæres med båndsag ol., felles for de alle er at de kommer i store flak som vanlige glassplater og er så å si alltid dekket med et tynt gjennomsiktig plastlag (klebeplast) på begge sider for beskyttelse. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Nå har du et helt kurrant plexi lim. Fungerer det å variere på tykkelsen til blandinga? Går det an å lage "tannkremtykkelse" feks? Sikkert. Jeg har ikke prøvd dette selv, men limet hadde sånn epoxy tykelse på de bildene jeg så. 50-50 med plast og acetone kanskje? Så kan man se hvordan det blir, og evt justere med en av ingrediensene. Lenke til kommentar
clubzoda Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 bit-tech har en rask og grei innføring i forming av plexi. kan jo være verdt å ta en titt på.. kanskje få noen idéer :wink: Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Apropos forskjellige typer. Lexan kan faktisk bøyes uten varme! Se her: http://metku.net/index.html?sect=view&n=1&...here/index_eng2 Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Apropos forskjellige typer. Lexan kan faktisk bøyes uten varme! Se her:http://metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/epia_sphere/index_eng2 Så på neste sida på en sida, den modden var skikkelig rååå! Lenke til kommentar
bjoen2 Skrevet 23. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2003 Takker alle så mye for svar på mitt spørsmål. Er mye nærmere målet nå. Skal bytte ut deler av frontdøren på mitt chieftec bigtower med klar plexi/lexan, slik att jeg kan se mine 2 lian li lcd termometre, selv med døren igjen. Måler tempen på CPU/GPU/Chip og vann Har tenkt å bøye plasten slik att den har samme form som døren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå