Gå til innhold

XP vil ikke starte med 512mb ram


Anbefalte innlegg

HVa kan være galt her? Hadde 256mb ram fra før og da sfungerer XP som normalt, men så fort jeg satt inn en 256mb brikke til (lik hastighet og marke) så vil den starte opp. Jeg kommer inn i xp til der jeg skal velge bruker, så rebooter den. Har prøvd å lage topic om dette her også.

 

Hvordan får man XÅ til å "godta" at man har 512mb ram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Winxp er kresen på dårlige minne brikker, prøv med bare den nye i.

Bare for å skjekke om det ikke er noe galt med brikken. Om eg skal ha nye ram brikker kjøper eg alltid 2x256 eller 2x512, da får eg samme produksjons serie.

Har prøvd med bare den nye brikken i, og det fungerer helt fint. Men saken er at begge brikkene er twinMOS PC2700 ram. Den ene har chips på begge sidene, mens den nye jeg fikk idag har bare chips på den ene siden. Vil dette da si at det er fra forskjellige produksjonsserie?

 

Hva skal jeg gjøre videre her da? Brikken fungerer jo, men ikke sammen med den andre. Kan jo ikke sende den tilbake til komplett heller, for den fungerer jo.. Irriterende, for begge brikkene er kjøpt på komplett så syns de burde være like!

Lenke til kommentar
legg in XP med en brikke, oppgrader BIOS'en og se om det hjelper.

 

Det kan evt. være noe galt med hovedkortet ditt (minnekontrolleren eller noe sånt)

 

når du startet med bare den nye, satt du den der den gamle sto?

Ja satt inn på samme sted som der den gamle stod. (slot 1) Er det noe dos program som sjekker minne, evt pc stats? Så kan jeg sjekke om den faktisk registrerer at jeg har 512mb ram på maskinen.

Lenke til kommentar

Har prøvd med bare den nye brikken i, og det fungerer helt fint. Men saken er at begge brikkene er twinMOS PC2700 ram. Den ene har chips på begge sidene, mens den nye jeg fikk idag har bare chips på den ene siden. Vil dette da si at det er fra forskjellige produksjonsserie?  

Du har en som er singel sided og en dobble sided brikker, se i bruker manuale om du kan sette dem hvor som helst i slottene.

Det kan ikke eg på mitt msi hovedkort, eg har 2x256 dobble sided brikker og dem kan eg kun bruke i ramslott 1 og 2. Du har en av vær og da må eg bruke den ene i slott 1 og 3 på den andre.

Lenke til kommentar
Du har en som er singel sided og en dobble sided brikker, se i bruker manuale om du kan sette dem hvor som helst i slottene.  

Det kan ikke eg på mitt msi hovedkort, eg har 2x256 dobble sided brikker og dem kan eg kun bruke i ramslott 1 og 2. Du har en av vær og da må eg bruke den ene i slott 1 og 3 på den andre.

Sjekka manualen og står at jeg kan bruke double/single sided på alle slottene. Men det fungerer jo ikke da, prøvd md alle mulige kombinasjonr nå.
og hvis alt annet ikke virker.. legg inn win xp på nytt. det pleier som regel å virke. hvis ikke send den nye brikken i retur med en utfyllende forklaring og noter ned nr på den gamle brikken og be dem sende deg maken, da burde det virke ialefall :)
XP prøvde jeg og installere på nytt etter ca 15min. (om ikke man løser et problem på 15min, installerer man os på nytt. det er min filosofi :p )

Fungerte ikke det heller, får bare en bluescreen. Har nå også prøvd med win 98 og samme problem der. Vil ikke inn installere der heller. (med begge brikkene i altså)

Lenke til kommentar
Nei da vil ikke de to brikkene sammarbeide, så mitt råd vil da være lever inn den nye og bestill 2x256 eller 2x512 ddr 400.
Hehe, ja det hadde selvsagt vært det beste, men har ikke akkurat så mye penger om dagen, nettopp kjøpt meg ny pc og hadde akkurat (ikke) råd til denne nye rambrikka. Får vel sende tilbake den som er double sided og si jeg må ha en single sided istedet. Da vil det vel fungere? Med 2x singlesided mener jeg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...