Gå til innhold

Problemmer med fokus på objektiv.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk meg speilreflekskamera igår, et stykk nikon d80, samt tre objektiver. Et 18-55mm, et 70-300 og det siste 50mm.

Når jeg åpnet pakken var jeg i lykkerus og kjørte på. Jeg startet med å sette på 18-55 med et vidvinkellinse. Gikk en runde og knipset vilt.

Bildene ble skarpe og gode. Problemmene kom når jeg tok av igjen vidvinkellinsen. Jeg fikk den ikke til å fokusere i hele tatt, alt er bare grøt. Skal det bli noe form for bilde må jeg være klint oppi motivet.

Har prøvd å trykke på mange knapper uten hell. Er dog ny på speilrefleks, så kan være innstillinger. Har prøvd og sette alt på auto, men like mye grøt.

Kan legge til at de to andre objektivene fungerer greit. Hva gjør jeg feil?

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg drister meg til et lite spørsmål jeg.. (har vært gjennom samme periode for ikke lenge siden): fulgte det ikke manual/bruksanvisning med? (F.eks hvis man bruker funksjonen "manuell fokus" så må objektivet være satt til det, og ikke stå på Autofokus..alt slikt må man jo passe på med speilrefleks i forhold til kompakt kamera da....)

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg drister meg til et lite spørsmål jeg.. (har vært gjennom samme periode for ikke lenge siden): fulgte det ikke manual/bruksanvisning med? (F.eks hvis man bruker funksjonen "manuell fokus" så må objektivet være satt til det, og ikke stå på Autofokus..alt slikt må man jo passe på med speilrefleks i forhold til kompakt kamera da....)

RandiA

Ja, har lest litt, men ikke blitt så mye klokere. Jeg veit at det er en hendel som svitsjer mellom manuel og auto på venstre siden av objektivet. Det er ingen forskjell om den står i manuel eller auto.

Lenke til kommentar

Hvis det er Nikons standard 18-55 så er den er et AF-S-objektiv, og det går helt greit å vri på fokusringen også når autofokus er slått på.

Bortsett fra det er det vanskelig å si noe mer. Nå har jeg ikke min egen 18-135 her, så jeg får ikke testet om det har noe å si at velgeren på kameraet står på AF eller MF (du har både en bryter på kamerahuset og en på objektivet som velger mellom disse, den på kamerahuset er ment å brukes når du har på et "gammeldags" AF-objektiv med skruedrift). Men du kan jo se om det skjer noe når du setter både objektivet og kamerahuset på AF-modus.

En annen ting er om du hadde fungerende autofokus når du hadde på vidvinkelkonverter?

Har du prøvd å fokusere manuelt for å se om objektivet lar seg stille skarpt manuelt?

Har 18-55 en makromodus eller noe sånt du kan ha slått på?

Lenke til kommentar

En ganske vanlig nybegynnerfeil er å ikke sette objektivet skikkelig på. Da kan dette skje. Ta av objektivet av og sett det på igjen. Pass på at du får det skikkelig på plass.

Jeg gjetter på at du har handlet på ebay, og fått med en vidvinkelforsats til normalzoomen - da har du utvilsomt en voldsom dybdeskarphet, og det kan være grunnen til at du ikke hadde problemer når du brukte denne.

Det er forøvrig også en bryter i underkant av fatningen (på kamerahuset) hvor du kan bytte mellom AF og M - denne må stå på AF (i tillegg til den på objektivet).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hvis det er Nikons standard 18-55 så er den er et AF-S-objektiv, og det går helt greit å vri på fokusringen også når autofokus er slått på.
Nei, for det er AF-S, ikke SWM. 18-55 har ikke manuell overstyring av autofokus...

OK, kjenner bare til dette fra Canon EOS 400D jeg, der fikk jeg i hvert fall beskjed om ikke å vri på Manuell fokus hvis det ikke var innstilt på det. Og i tillegg at objektivet må settes nøyaktig på etter "prikk-anvisningen" :)

RandiA

Lenke til kommentar
En annen ting er om du hadde fungerende autofokus når du hadde på vidvinkelkonverter?

Har du prøvd å fokusere manuelt for å se om objektivet lar seg stille skarpt manuelt?

Har 18-55 en makromodus eller noe sånt du kan ha slått på?

Både den på kamerahuset og den på objektivet står på AF/A. Det som er pussig er at jeg kan bruke de andre objektivene uten og ha problemmer.

Objektivet lar seg ikke stille inn manuelt heller.

Ja, den har fungerende autofokus når den har vidvinkellinse skrudd på selve objektivet.

EDIT: Har skrudd på objektivet til det kommer en slags klikk lyd. Regner med at det er signalet for at den er montert riktig?

Det er som at objektivet ikke klarer og fokusere innenfor den brennvidden den er lagd for.

Da er saken oppklart. Det var en gendigen nybegynnerfeil. Det var pappa som prøvde kameraet først og det var han som hadde på vidvinkelinsa. Jeg viste ikke at den kom i to deler, mulig det mellomleddet kom fra objektivet. Uansett så var det mellomleddet som gjorde bildet grøtete.

Takk for all hjelp! Så mange svar innen en time er helt supert! Jeg er imponert :)

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...