Gå til innhold

installere 8800gt drivere - et helvete sammen med linux/ubuntu?

Anbefalte innlegg

For ca en uke siden, etter mye om og men, greide jeg endelig å få installert beta driverne til nvidia, slik at 8800gt kortet fungerte sammen med ubuntu. Men når jeg rebootet, ble hele shiten nullstilt, og jeg ble sittende med skjegget i postkassa, 640x480 i oppløsning og vesa-drivere. Et hundre år til med søking på google, greide jeg endelig å få spikra drittet permanent sammen, slik at alt fungerte selv om jeg reboota maskinen.

Nå, for 10min siden, krasjet hele greia, og når jeg rebootet var alt back to fucking zero. Så nå sitter jeg _igjen_, men skjegget i den forbanna postkassa, 640x480 og vesa-drivere.

xorg.conf derimot, er konfigurert helt likt som den var før det krasja, med nvidia sine drivere. Jeg har brukte de siste beta driverne fra nvidia. Slik jeg forstår det, er det de eneste som er i nærheten av å fungere sammen med 8800.

http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_169.09.html

Har rotet gjennom utallige tråder som dette (http://ohioloco.ubuntuforums.org/showthread.php?t=623180&page=3), men jeg får det rett og slett ikke til å fungere igjen. Hvordan jeg fikk det til å funke til å begynne med, husker jeg helt ærlig ikke.

Veit at dette ikke er så mye å bli klok på, men det jeg lurer på er om noen har greid å få 8800gt til faktisk å fungere sammen med ubuntu, eller vet om en eller annen smart step by step guide som dirigerer dødelige gjennom prosessen?

Edit.

Og forresten, etter at maskinen klikket igjen, har jeg bl.a mistet lyden. Virker som at ubuntu ikke fatter at det står noe lydkort i maskinen lenger. And god only knows hva annet som har rotet seg til.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I know. Angrer noe inni hampen på at jeg kjøpte nvidia. Grr.

Edit.

Nå har jeg fått rotet sammen en fungerende vesa konfigurasjon, slik at jeg i det minste kan kjøre skjermen på native oppløsning.

Men lyden er fremdeles borte. Og lyd trenger jeg sårt, langt fremfor fungerte 3d-akselerasjon.

Når jeg prøver å åpne noe som har med lyden å gjøre, i dette tilfellet volume control, får jeg bare beskjed om at:

The volume control did not find any elements and/or devices to control. This means either that you don't have the right GStreamer plugins installed, or that you don't have a sound card configured.

fstab ble forresten også visket ut når maskinen krasja, men har skrevet den på nytt nå. Allikevel... rare greier må jeg si.

edit 2

/dev/dsp har visst også forsvunnet

edit3

Fikk lyden til å fungere igjen ved å kjøre apt-get install linux-ubuntu-modules-2.6.22-14-386

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Envy har ikke støtte for dette kortet enda.

Men altså, jeg laster ned de siste beta-driverne nvidia.com, slenger opp en virtuel terminal, og kjører:

sudo /etc/init.d/gdm stop

sudo sh navn-på-installer.run

sudo /etc/init.d/gdm start

Er jeg helder, popper nvidia logoen opp og alt funker, men hver gang jeg restarter blir liksom alt "nullstilt".

Er jeg heeeelt på jordet ved å gjøre det slik? Hvordan i huleste skal jeg installere disse driverne korrekt?

Lenke til kommentar
Envy har ikke støtte for dette kortet enda.

Men altså, jeg laster ned de siste beta-driverne nvidia.com, slenger opp en virtuel terminal, og kjører:

sudo /etc/init.d/gdm stop

sudo sh navn-på-installer.run

sudo /etc/init.d/gdm start

Er jeg helder, popper nvidia logoen opp og alt funker, men hver gang jeg restarter blir liksom alt "nullstilt".

Er jeg heeeelt på jordet ved å gjøre det slik? Hvordan i huleste skal jeg installere disse driverne korrekt?

Hvorfor bruker du beta drivere? Last ned de nyeste offisielle driverne fra Nvidia 169.09 eller noe slikt, og installer dem "manuelt" ved bruk av envy.

Lenke til kommentar

169.09 funker fint med 8800. Problemet er at restricted driver-greiene til Ubuntu "rydder opp" ved hver reboot. Har hatt dette problemet selv med 7.04, men husker ikke helt hva jeg gjorde for å fikse det. Endte ihvertfall opp med at jeg la inn noen linjer i rc.local for å få driverne fra nvidia til å fungere før X startet opp. Dessverre husker jeg ikke nøyaktig hva jeg skrev der..

Lenke til kommentar

Dette er litt av problemet med Ubuntu, alt går fint helt til man trenger noe som ikke følger med (eller man må ha en nyere versjon). Å kompilere driver utennom pakkesystemet vil alltid gi deg problem, bare vent til det dukker opp en kerneloppdatering, da må du kompilere driveren på nytt igjen. Får håpe Ubuntu fikser litt på dette, de kan ikke fryse nVIDIA-driveren i 6mnd og forvente at det vil fungere mot de fleste kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...