Stian89 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) For ca en uke siden, etter mye om og men, greide jeg endelig å få installert beta driverne til nvidia, slik at 8800gt kortet fungerte sammen med ubuntu. Men når jeg rebootet, ble hele shiten nullstilt, og jeg ble sittende med skjegget i postkassa, 640x480 i oppløsning og vesa-drivere. Et hundre år til med søking på google, greide jeg endelig å få spikra drittet permanent sammen, slik at alt fungerte selv om jeg reboota maskinen. Nå, for 10min siden, krasjet hele greia, og når jeg rebootet var alt back to fucking zero. Så nå sitter jeg _igjen_, men skjegget i den forbanna postkassa, 640x480 og vesa-drivere. xorg.conf derimot, er konfigurert helt likt som den var før det krasja, med nvidia sine drivere. Jeg har brukte de siste beta driverne fra nvidia. Slik jeg forstår det, er det de eneste som er i nærheten av å fungere sammen med 8800. http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_169.09.html Har rotet gjennom utallige tråder som dette (http://ohioloco.ubuntuforums.org/showthread.php?t=623180&page=3), men jeg får det rett og slett ikke til å fungere igjen. Hvordan jeg fikk det til å funke til å begynne med, husker jeg helt ærlig ikke. Veit at dette ikke er så mye å bli klok på, men det jeg lurer på er om noen har greid å få 8800gt til faktisk å fungere sammen med ubuntu, eller vet om en eller annen smart step by step guide som dirigerer dødelige gjennom prosessen? Edit. Og forresten, etter at maskinen klikket igjen, har jeg bl.a mistet lyden. Virker som at ubuntu ikke fatter at det står noe lydkort i maskinen lenger. And god only knows hva annet som har rotet seg til. Endret 22. februar 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Ikke første gang nye nvidia kort har skapt problemer. Sikkert fikset i neste versjon av driveren. Må si jeg synes det er ganske forfriskende at de nyeste kortene fra AMD/ATI funket fra dag en. På tide nvidia skjerper seg nå. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) I know. Angrer noe inni hampen på at jeg kjøpte nvidia. Grr. Edit. Nå har jeg fått rotet sammen en fungerende vesa konfigurasjon, slik at jeg i det minste kan kjøre skjermen på native oppløsning. Men lyden er fremdeles borte. Og lyd trenger jeg sårt, langt fremfor fungerte 3d-akselerasjon. Når jeg prøver å åpne noe som har med lyden å gjøre, i dette tilfellet volume control, får jeg bare beskjed om at: The volume control did not find any elements and/or devices to control. This means either that you don't have the right GStreamer plugins installed, or that you don't have a sound card configured. fstab ble forresten også visket ut når maskinen krasja, men har skrevet den på nytt nå. Allikevel... rare greier må jeg si. edit 2 /dev/dsp har visst også forsvunnet edit3 Fikk lyden til å fungere igjen ved å kjøre apt-get install linux-ubuntu-modules-2.6.22-14-386 Endret 22. februar 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 8000 serien fra Nvidia har dessverre hatt litt driver-støtte. De nyeste driverne skal fungere rimelig greit har jeg lest, tror du skal kunne installere dem ved hjelp av Envy i Ubuntu. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 De nyeste nvidia-driverne funker finfint med mitt 8800GTS 512MB ihvertfall. Problemet er at det tar svært lang tid før nye drivere havner i pakkesystemet (om de gjør det i det hele tatt). I tillegg er det litt fiklete å gå utenom pakkesystemet. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Envy har ikke støtte for dette kortet enda. Men altså, jeg laster ned de siste beta-driverne nvidia.com, slenger opp en virtuel terminal, og kjører: sudo /etc/init.d/gdm stop sudo sh navn-på-installer.run sudo /etc/init.d/gdm start Er jeg helder, popper nvidia logoen opp og alt funker, men hver gang jeg restarter blir liksom alt "nullstilt". Er jeg heeeelt på jordet ved å gjøre det slik? Hvordan i huleste skal jeg installere disse driverne korrekt? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Envy har ikke støtte for dette kortet enda. Men altså, jeg laster ned de siste beta-driverne nvidia.com, slenger opp en virtuel terminal, og kjører: sudo /etc/init.d/gdm stop sudo sh navn-på-installer.run sudo /etc/init.d/gdm start Er jeg helder, popper nvidia logoen opp og alt funker, men hver gang jeg restarter blir liksom alt "nullstilt". Er jeg heeeelt på jordet ved å gjøre det slik? Hvordan i huleste skal jeg installere disse driverne korrekt? Hvorfor bruker du beta drivere? Last ned de nyeste offisielle driverne fra Nvidia 169.09 eller noe slikt, og installer dem "manuelt" ved bruk av envy. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Har prøvd med en shitload forskjellige drivere. Ble forresten fortalt at 8800 kun ville fungere med siste beta-drivere på ubuntuforums. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Har prøvd med en shitload forskjellige drivere. Ble forresten fortalt at 8800 kun ville fungere med siste beta-drivere på ubuntuforums. Det er bull**** eller så er det et gammelt innlegg. De nyeste offisielle skal støtte 8800 uten problem. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 169.09 funker fint med 8800. Problemet er at restricted driver-greiene til Ubuntu "rydder opp" ved hver reboot. Har hatt dette problemet selv med 7.04, men husker ikke helt hva jeg gjorde for å fikse det. Endte ihvertfall opp med at jeg la inn noen linjer i rc.local for å få driverne fra nvidia til å fungere før X startet opp. Dessverre husker jeg ikke nøyaktig hva jeg skrev der.. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Mulig jeg bommer totalt på dette, men sleng inn nvidia-settings, Alt-F2, gksudo nvidia-settings og gjør dine valg. Når du Quit'er lagres det automatisk til xorg.conf. Ctrl-alt-backspace for og starte det grafiske grensesnittet på ny. atlef. Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Dette er litt av problemet med Ubuntu, alt går fint helt til man trenger noe som ikke følger med (eller man må ha en nyere versjon). Å kompilere driver utennom pakkesystemet vil alltid gi deg problem, bare vent til det dukker opp en kerneloppdatering, da må du kompilere driveren på nytt igjen. Får håpe Ubuntu fikser litt på dette, de kan ikke fryse nVIDIA-driveren i 6mnd og forvente at det vil fungere mot de fleste kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå