Gå til innhold

– Hvorfor så vanskelig, operatører?


Anbefalte innlegg

visst du blir forvirret over at grandiosa koster 29kroner på ica og 28.50 på spar så bør du revurdere hva faen du egentlig driver med her i verden.

 

klarer du seriøst ikke skjønne kontantkortet til telenor da er det ille. akkurat det samme gjelder minstefakurering eller onecall. at sven nordin ikke jobber i onecall driter vel stort sett absolutt alle i.

 

faen skriv om mobiler som intereserer, ikke at telenor lurer amobil med at kontantkortet koster 99øre pr min.

 

kjære silje, sett deg litt mer inn i mobiler og adsl og grafikkkkkort.

plfuc*ingz

 

 

Jøss!! Dette var et konstruktivt innlegg... Skrevet på fylla???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk til alle som har kommet med konstruktiv kritikk. Og ellers:

 

Dette var agurknytt... det er ikke så fryktelig vanskelig å finne ut hva et abonnement koster. Se heller på boliglån, forbrukslån, kredittkort, osv. Der har du noe å skrive om.

 

-snubbel

 

Som noen andre påpekte, dette er ikke en nyhet. Tror nok forøvrig det er en stund til Amobil begynner å dekke utviklingen av boliglånsmarkedet :)

 

 

One Calls fakturabaserte abonnement er like forvirrende. Her ringer du gratis de første 120 minuttene hver måned. Med en gang du tipper over 120 minutter, må du betale 80 øre per minutt. Ringer du mer enn 400 minutter per måned, går minuttprisen ned igjen, til 65 øre.

 

Hvis dette gjør deg forvirret, så skulle du kanskje vurdert å finne deg noe annet å gjøre? Herregud....

 

visst du blir forvirret over at grandiosa koster 29kroner på ica og 28.50 på spar så bør du revurdere hva faen du egentlig driver med her i verden.

 

klarer du seriøst ikke skjønne kontantkortet til telenor da er det ille. akkurat det samme gjelder minstefakurering eller onecall. at sven nordin ikke jobber i onecall driter vel stort sett absolutt alle i.

 

faen skriv om mobiler som intereserer, ikke at telenor lurer amobil med at kontantkortet koster 99øre pr min.

 

kjære silje, sett deg litt mer inn i mobiler og adsl og grafikkkkkort.

plfuc*ingz

 

Det jeg håpet folk skulle forstå var at det er fortsatt finnes en god del mobilbrukere her i landet som ikke har såpass oversikt over og interesse av operatørenes prisplaner som mange av leserne her på Amobil.

Personlig har jeg ikke problemer med å forstå operatørenes prisplaner. Men det betyr likevel ikke at operatørene gjerne kan gjøre ting enklere for de som ikke er like inne i prisplanene som oss.

Endret av Crocie
Lenke til kommentar
Om du ikke har annet å gjøre enn å kalle en meget velskrevet kommentarartikkel 'agurknytt' bør du kanskje i alle fall prøve å finne noe annet å gjøre.

 

-

 

Meget velskrevet og interessant kommentar. Kudos.

 

Kjære Simon,

 

Jeg ser at Amobil har startet en slags spalte som de oppdaterer en gang i uken, der en og en journalist får lov til å skrive en mer eller mindre subjektiv artikkel/kommentar om et tema som har en tilknytning til mobilbransjen. Spaltene prøver tilsynelatende å skape engasjement, som f.eks. "Gi meg større taster" og "Nå skal det være Touch". Denne uken handlet det altså om de grusomme mobiloperatørene og deres forvirrende prisplaner. Eksemplene som trekkes fram er Telenor Kort&Kontant med et utall forskjellige valg, og One Call Faktura der kunden ikke har noe som helst valg. Hvis det er slik at prisplanene skal ansees å være vanskelige, så er Telenor Kort&Kontant et godt eksempel. One Call Faktura er derimot det stikk motsatte. Brukeren har en fast plan å forholde seg til, som gjør det gratis for de som ringer lite, brukbart for de som ringer middels og rimelig for de som ringer mye. That's it. Skal man heller trekke fram noen sammen med Telenor Kort&Kontant, bør det være NetCom sin enorme rekke av abonnement (ActiveTalk, ActiveTalk Plus, SuperTalk) der hele poenget er å lure forbrukeren til å velge et latterlig dyrt abonnement for å få en rimeligere pris på mobiltelefonen der og da. For ikke å snakke om de over 20 tilleggstjenestene som kan gi litt lavere data/tale-til-venner/sms/mms-pris. Kanskje. Det er heller ikke en nyhet men langt mer aktuelt som folkeopplysning, da Ola Nordmann fremdeles handler kronestelefon til den store gullmedalje.

 

Jeg tillater meg å kalle nyheten/kommentaren/artikkelen "agurknytt" med samme grunnlag som forfatteren brukte da hun skrev artikkelen. Hun ønsker å skape debatt på forumet. Jeg ønsker å skape debatt rundt Amobil sin nye ukentlige spalte.

 

-snubbel

Endret av snubbel
Lenke til kommentar

Leste artikkelen nettopp, ser at du tar opp One Cal sine priser, telenor Kontaktkort sine pris valg osv..

 

Noen operatører, som Netcom, skal ha skryt for å gjøre det litt enklere å holde orden i kaoset.

Her gir du skryt til Netcom, fordi de holder orden i kaoset. Hva har de orden på??

Her er prisene til Netcom. Tror ikke de prisene som er oppgitt for kunden gjør det lettere.. Ville ikke kalle at Netcom holder orden på kaoset. Ser ut som de er med på å lage kaos :p

 

Det jeg reagerer kraftig på er startprisen! Både Tele2 Champion, Djuice Zero, SmartTalk(ifra 1.mars) de billigste abonemangene som har vært tidligere har økt startprisen. Den er på hele 0,89kr. Selv om de setter ned prisen pr.min så blir ikke billigere for kunden de første minuttene av samtalen.

 

Bedre å fjerne startprisen ogtilby sekundtaksering, slik som Chess premium og Tele2 One har opprettet, Mye bedre priser for kunden!

 

Personling synes jeg at One Call er best for en gjennomsnittbruker av mobilen, dvs de som ikke er avhenging av så mye tjenester, men kun SMS/MMS og ringing. At de setter ned ringeprisen etter 400min er da lett å forstå for en Ola Nordman, de setter ned prisen hvis du ringer veldig mye på ei måned. Ringer du mer enn ca. 6 og halv time på ei måned så får du bedre ringepriser. Dvs du skal bruke mobilen relativt MYE!!

 

Artikkelen sier også at det finnes 63 forskjellige mobilabonnement tilgjengelig for norske mobilbrukere. Det kan virke forvirrende for Ola Nordman, men at det finnes flere å velge mellom gjør at prisen blir rimeligere og rimeligere. Hvis det har vært få mobilabonnement tilgjengelig så har ikke prisen vært så "lav" som den er idag. Flere aktører gir konkurranse og bedre priser! Samme som alt annet i Norge, bank, bredbånd, butikker etc..

 

Men er enig at operatører kunne vært flinker lette priser istedenfor "vansklige", spesielt på tilleggtjenestene de har!

Lenke til kommentar
Det jeg håpet folk skulle forstå var at det er fortsatt finnes en god del mobilbrukere her i landet som ikke har såpass oversikt over og interesse av operatørenes prisplaner som mange av leserne her på Amobil.

Personlig har jeg ikke problemer med å forstå operatørenes prisplaner. Men det betyr likevel ikke at operatørene gjerne kan gjøre ting enklere for de som ikke er like inne i prisplanene som oss.

 

Når du vrir artikkelen slik du gjør, må du regne med å få litt på pukkelen. Men jeg skjønner ennå ikke hvorfor OneCall er med i artikkelen din. De har vel de mest oversiktlige prisene som er på markedet, og der er ingen skjulte oppstartsavgifter o.l. Og det at du trekker frem Netcom som en positiv leverandør gjør hele innlegget ditt suspekt. Netcom er like ille som Telenor i sin prising og skjulte avgifter. Hva er det som gjør Netcom sitt system bedre enn Telenor? Du får også der kontroll, om det er det du ønsker. Saldo kan du også få. Hvis du absolutt skal skyte noen her, så får du jaggu skyte der det trengs å skytes...

Lenke til kommentar

artikkelen er arkivert under kommentar. med andre ord, les den på samme måte som en leser en leder i en avis, hvor avisens redaktør legger fram sine høyst personlige meninger.

 

utover det så sier jeg meg enig i kjernen i artikkelen, og som det har blitt påpekt så er det ikke bare mobilbransjen som driver på med det. vi snakker rett og slett om tull med tall! det sitter noen folk med kalkulatorer og gjennomsnittsforbruk for deres kundemasse og regner seg frem til hva som kan på papiret se best ut for kunden men som i realiteten vil gi mest for firma. dette er det samme om det gjelder banker, mobiloperatører eller andre forbruksrelaterte firma.

 

poenget er at forbrukerne er firmaenes kveg. så lenge de ikke dør på bås så skal en tyne mest mulig ut av dem, slik at aksjonærer og andre eiere får biff på tallerkenen og vin i glassene.

 

ja vi har hatt en rivende teknologisk utvikling. men jeg lurer på om ikke to verdenskriger og en kald krig har mer å si der den kapitalisme.

 

slik jeg ser det så er kapitalisme den moderne utgaven av føydalstyre.

Lenke til kommentar
Det kan virke forvirrende for Ola Nordman, men at det finnes [63 forskjellige mobilabonnement] å velge mellom gjør at prisen blir rimeligere og rimeligere.
Det er vel ikke nødvendigvis sånn at mange forskjellige prisplaner betyr lavere pris totaltsett. Det jeg derimot kan si meg enig i er at et utvalg med så mange abonnementer (og operatører) gjør at flere forbrukere har abonnementer tilpasset sin bruk (= billigere).

 

Dessverre er det slik at de kompliserte prisplanene og den misvisende markedsføringen fører til at kunder ikke finner den prisplanen de skulle hatt.

 

jeg lurer på om ikke to verdenskriger og en kald krig har mer å si [på rivende teknologisk utvikling enn] kapitalisme.
Ja, krig fører alltid til en stor fokus på nyvinninger, nye teknologiske løsninger og vilje til å sette av midler til forskning. Dessverre henger de to også godt sammen, som feks ved at man regner med en oppsving i amerikansk økonomi om landet går til krig osv.

 

Crocie/Silje: Jeg hadde det ikke godt nok i bakhodet at denne kommentaren er din personlige mening. Allikevel kunne jeg ønske at du gikk mye hardere ut med langt flere eksempler så det kommer klarer frem hvor bra operatørene PR- og markedsavdelinger fungerer.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å være saklig her.

 

Man kan gjerne spekulere i hvorfor det finnes så mange forskjellige abonnementstyper i markedet idag.

 

Først av alt: Hvor mange operatører og hvor mange mobilnett behøves i et land med 4,5 millioner mennesker?

 

For øyeblikket har vi et slags duopol med en rekke virtuelle operatører i tillegg til de to store.

 

Eierskapsforholdene (om man forsker litt) har jeg en mistanke om er samlet på færre "hender" enn man skulle tro.

 

Jeg vil sammenligne det med flybilletter. Vi har to (teller ikke med Widerøe her) flyselskaper (SAS/BR og Norwegian) som tenker ganske forskjellig med prispolitikk og forskjellige typer billetter, og der er det faktisk fri konkurranse.

 

I mobilmarkedet mener jeg Post- og Teletilsynet driver med regulering for å hindre de store slemme selskapene i å ta rotta på de små eller noe i den dur. I alle fulle fall så vet jeg med sikkerhet at Telenor ikke "får lov" til å sette ned prisene for kraftig, derfor er de nødt til å opprette nye abonnementstyper dersom de skal gjøre større grep i prisplanene. Tanken er vel at NetCom skal få en sjanse til å ta markedsandeler, og det har de forsåvidt gjort.

 

Et poeng her er kanskje at ringemønster er mer individuelle enn reiseruter (jfr sammenligningen ovenfor) noen gang kan bli. Følgelig har man et utall av muligheter, og markedet bestemmer utviklingen videre.

 

Prisplanene på abonnementene er muligens komplekse, og her har forhandlerne (siste leddet mot kundene) en jobb å gjøre med å informere kundene godt før de bestemmer seg for hva de vil gå for.

 

Abonnement med binding i forbindelse med anskaffelse av nytt apparat er selvfølgelig et slags kredittkjøp. Man får ingenting gratis. Med visse abonnement vil det kanskje kun være likviditetsmessig smart å ta binding, med andre kan det kanskje gå ut på det samme, eller være gunstigere om man regner på det. Selskapene er nok interessert i å beholde kundene i et år av gangen, da det er mye jobb med å portere nummer inn og ut av databasene.

 

Om man -ikke- hadde bindingsavtaler og operatørlås, hva ville løsningen vært om man ikke hadde 3-4-5 tusenlapper i lomma/på konto? Ta forbrukslån/dra kredittkort? Det er verre, spør du meg.

 

Minimumsfakturering er da ikke noe problem å forholde seg til? Om man har tenkt å bruke mobilen så lite at man ikke får trafikk som tilsvarer 99,- kroner per måned så har man da strengt tatt ikke -bruk- for å ha et abonnement? Da er det prepaid som gjelder. Eventuelt får man velge et rimeligere abonnement og betale mer for mobilen.

Forfatteren av artikkelen mener kanskje at man skal få i pose og sekk, helst gratis?

 

Nutel/KillBill kan kanskje anbefales?

 

Nei huff, nå blir jeg visst subjektiv her. Forgive me.

Endret av Peckish
Lenke til kommentar

Velkommen til forumet, Peckish. :)

 

Nei huff, nå blir jeg visst subjektiv her.
Så lenge du ikke utgir deg for å være en "vanlig, tilfeldig forbruker" som tilfeldigvis har opplevd det stikk motsatte av en hel gjeng misfornøyde forumbrukere osv. må alle, også de som jobber hos en av de involverte partene (her en operatør), få lov til å kommentere en slik artikkel/kommentar/forumtråd. Noen en setning i forumsignaturen så alle skjønner hvor vedkommende jobber, men det er naturligvis helt frivillig.

 

I alle fulle fall så vet jeg med sikkerhet at Telenor ikke "får lov" til å sette ned prisene for kraftig
En interessant påstand.

 

Prisplanene på abonnementene er muligens komplekse, og her har forhandlerne (siste leddet mot kundene) en jobb å gjøre med å informere kundene godt før de bestemmer seg for hva de vil gå for. Minimumsfakturering er da ikke noe problem å forholde seg til?
Jeg jobber hos en TnM- og NC-forhandler, og har naturlig full oversikt. Dessverre kan jeg ikke si det samme om alle kunder. Selv om jeg tar meg en god halvtime til å hjelpe en kunde med å finne ut av hvilket TnM-abonnement de skal gå for, skjer det ofte at de ikke selv forstår hvilket som er billigst og at de ønsker at "jeg velger" for de.

 

Månedsavgift(er), minstefakturering, oppstartsavgift, minuttpriser (ofte en til TnM og en annen til andre operatører), inkluderte ringeminutter, inkluderte meldinger osv. er mange tall å forholde seg til for forbrukere som ikke tenker mobiltelefoner og telefoni dagen lang.

 

Et abonnement trenger ikke å ha mer enn èn sekundtaksert minuttpris til mobil og fasttelefoni, meldingspris og GPRS-pris.

Lenke til kommentar

Jeg trodde da virkelig amobil sine journalister var oppdatert på basics innen telekom-buisnessen. Er helt enig i at det for oss forbrukere kan værelitt vanskelig å skjønne, men"thats buisness baby."

 

Annbefaler deg å lese om noe som heter "Lock-in" og se på det i perspektiv av telekom-verden . Da skjønner du lett hvorfor det er sånn.

Lenke til kommentar
Velkommen til forumet, Peckish. :)

 

-Takk.

 

Nei huff, nå blir jeg visst subjektiv her.
Så lenge du ikke utgir deg for å være en "vanlig, tilfeldig forbruker" som tilfeldigvis har opplevd det stikk motsatte av en hel gjeng misfornøyde forumbrukere osv. må alle, også de som jobber hos en av de involverte partene (her en operatør), få lov til å kommentere en slik artikkel/kommentar/forumtråd. Noen en setning i forumsignaturen så alle skjønner hvor vedkommende jobber, men det er naturligvis helt frivillig.

 

-Jeg er ansatt hos en TnM-forhandler.

 

I alle fulle fall så vet jeg med sikkerhet at Telenor ikke "får lov" til å sette ned prisene for kraftig
En interessant påstand.

 

-Motbevis den. :)

 

Prisplanene på abonnementene er muligens komplekse, og her har forhandlerne (siste leddet mot kundene) en jobb å gjøre med å informere kundene godt før de bestemmer seg for hva de vil gå for. Minimumsfakturering er da ikke noe problem å forholde seg til?
Jeg jobber hos en TnM- og NC-forhandler, og har naturlig full oversikt. Dessverre kan jeg ikke si det samme om alle kunder. Selv om jeg tar meg en god halvtime til å hjelpe en kunde med å finne ut av hvilket TnM-abonnement de skal gå for, skjer det ofte at de ikke selv forstår hvilket som er billigst og at de ønsker at "jeg velger" for de.

 

-Det fins mange forskjellige slags kunder, ja. Om man skal sjekke alle prisdetaljer på hvert enkelt abonnement så blir man aldri ferdig med å snakke. Kort sagt: hva som lønner seg kommer helt an på ringemønster og øvrig bruk. Da kan det være greit å unngå binding så man kan bytte om man har valgt feil abonnement.

 

Månedsavgift(er), minstefakturering, oppstartsavgift, minuttpriser (ofte en til TnM og en annen til andre operatører), inkluderte ringeminutter, inkluderte meldinger osv. er mange tall å forholde seg til for forbrukere som ikke tenker mobiltelefoner og telefoni dagen lang.

 

-Kort sagt: Ingenting er gratis. Man må gjerne mene at mobilselskapene tjener for mye penger, men det er så sin sak. Dersom selskapene ikke går med overskudd har de heller ingen kapital å investere i utbygging og vedlikehold.

 

Et abonnement trenger ikke å ha mer enn èn sekundtaksert minuttpris til mobil og fasttelefoni, meldingspris og GPRS-pris.

 

-Har du hørt om termineringspriser?

 

(For den som ikke har forstått det, har jeg sitert Freud og det som står med bindestrek foran midt inni hans tekst er mine ord)

Lenke til kommentar

Tele2 synes jeg har geniale prisplaner. Ikke noe tull. Billige er de også (spes champion, hvis man ser på totalbildet). Eneste som suger er at de er svindyre på datatrafikk enda. Men har sendt mail til ledelsen i tele2 og spurt om det, og de skal lansere nye prisplaner og abbonement for dataabbonement snart.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er knallfornøyd med One Call og synes ikke abonnementet er noe vanskelig å forstå. Eneste tullet jeg har hatt på 2 år med dem, er lang ventetid på kundeservice i påsken. Til gjengjeld er de veldig billige, ligger på 120-150 kr i mnd. Da jeg hadde telenor, lå jeg på 300-400.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Jo, interessant nok, men alt det der visste jeg fra før.

 

Moralen er: fatt dere i korthet. :D

Enig med deg, det stod ikke noe nytt der og jeg visste alt fra før. Det skyldes kanskje at det var jeg som skrev den...

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...