Gå til innhold

Opplevelser med tyveriforskring på bærbar

luuf

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om det er flere som har hatt opplevelser med tyveriforsikring på bærbare?

Har nå en sak kjørende med Dell, der det ble kjøpt med tyveriforsikring og opplyst at den dekte reiser og innbrudd. Det eneste de glemte å si var at den ikke dekker det om PC-en ligger nedi pc-veska. Kun at det ble dekt når PC-en var fysisk i hånda. Og krav 2 var at den som har PC-en må komme fysisk til skade. Syns det her er litt merkelig, men sånn er det vel bare.

Så mao... den tyveriforsikring er ikke verdt en krone. Har selvfølgelig klaget det inn, så får jo se hva om skjer, men lurer på om andre har forsikring de har betalt i "dyre" dommer for og ikke fått tjenesten.

For 3 år kostet jo en forsikring ca 2500 kroner for skade + tyveri. Regner jo med at den da kan brukes også...

Leif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at forsikringer på enheter med så lav verdi som bærbare pcer sjelden lønner seg. Kravene i avtalen er ofte så omfattende at det er bare i de ytterst få tilfellene forsikringene virkelig gjelder.

Det verste med å miste/bli frastjålet en bærbar pc vil etter min mening være tap av data og privat informasjon. Data har en forhåpentligvis ha backup av, men bare arbeidet med å sette opp og samkjøre en ny bærbar maskin kan fort bli mer kostbart enn et en ny bærbar. i alle fall hvis du har mye spesiell programvare på den bærbare som det kan være tungt å få overført lisenser fra den stjåle til en ny maskin.

Lenke til kommentar

Du har nok rett i at verdien på PC-en ikke er så høy, men den kostet faktisk 15.000... Og når man får beskjed at det går så mye hurtigere å få ny, så tenker man jo i forhold til at det brukes i jobbsammenheng og at man taper penger på å mangle en bærbar.

Ordlyden fra Dell finnes som pdf her:

http://www.dell.com/downloads/emea/general...contract_no.pdf

Har også lagt den i tilfelle de skulle slette som følge av link herfra.

Den selges som at alt dekkes uansett tyveri, men det er jo litt forskjell på å være selger og saksbehandler. Selgeren skal jo tjene penger, mens saksbehandlere skal spare penger.

dell_completecare_contract_no.pdf

Lenke til kommentar

Ser ut som om Complete Care Tyveridekning skal erstatte tyveri som følge av ran/overfall eller innbrudd, så lenge det er anmeldt til politi. Kan du spesifisere litt nærmere hva som har skjedd i ditt tilfelle, så det er lettere å avgjøre om Dell (eller rettere sagt forsikringsselskapet som opererer på vegne av Dell) bryter forsikringsavtalen eller ikke?

Lenke til kommentar

Kort fortalt: Pc står ved siden av på bussholdeplass på reise. Veske blir snappet og så er den borte. Så fortolkningen er om man kan definere det juridisk som overfall/trussel, eller om det bare er uheldig tyveri. Jeg ser jo at jeg helst vil ha det definert mot en trussel, mens forsikringsselskapet helst vil ha det som uheldig tyveri.

Diskusjonen som er i gang med Dell som selger av produktet, er nå hvorvidt de har solgt et produkt som skulle dekke mer enn det i realiteten gjør. Vi fikk inntrykk fra Dell her at dette dekker tyveri på reise, hjemme og på arbeid uten spesielle men, om, hvis, at...

Nå som jeg kjenner kriteriene i forsikringen, så ser jeg at vanlig reiseforsikring dekker langt mer enn hva Dells "Complete Care Tyveri" dekker, innbo dekker tyveri hjemme, og kasko på bil dekker jo tyveri der, og på arbeidsplassen har man jo også en firmaforsikring.

Endret av luuf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...