richardhal Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Hvilken str. er det beste og resize bildet sitt til når man holder på i photoshop hvis man skal senere skrive det ut i A4. Syntes det er slitsom og redigere i en str. på 3840X2560. Hva brukere dere? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Å redusere størrelsen på bildet er helst det siste du gjør før utskrift, hvis det virkelig er nødvendig eller hensiktsmessig. Behold så mye som mulig av de originale dataene så lenge som mulig er en grunnregel verdt å ta med seg. Lenke til kommentar
richardhal Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Å redusere størrelsen på bildet er helst det siste du gjør før utskrift, hvis det virkelig er nødvendig eller hensiktsmessig. Behold så mye som mulig av de originale dataene så lenge som mulig er en grunnregel verdt å ta med seg. Ok så det blir helt galt og sette str. til foreks. 1024 før man begynner og redigere bildet altså? stemmer ikke det at det siste du gjør er og unsharpe bildet hvis du trenger det, Hvis ikke så kan bildet bli helt galt. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Å redusere størrelsen på bildet er helst det siste du gjør før utskrift, hvis det virkelig er nødvendig eller hensiktsmessig. Behold så mye som mulig av de originale dataene så lenge som mulig er en grunnregel verdt å ta med seg. Ja, enig...når jeg printer ut bruker jeg absolutt det største, beste formatet/kvaliteten jeg har. Også når jeg sender inn bildene for utprinting eller foto-bok. (Men i mail-sending og ut på web bruker jeg ganskje "små utgaver".) RandiA Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Ok så det blir helt galt og sette str. til foreks. 1024 før man begynner og redigere bildet altså? stemmer ikke det at det siste du gjør er og unsharpe bildet hvis du trenger det, Hvis ikke så kan bildet bli helt galt. Du kan ikke senere legge til noe du har fjernet, men det er enkelt å fjerne det som er unødvendig eller uhensiktsmessig. Derfor jobb alltid med mest mulig data så lenge som mulig. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Du kan redusere og endre på et bilde så mye du bare vil....bare du alltid husker på å beholde originalen, og å lagre alt du har endret med et helt annet navn..etc. Jeg lar alltid originalen ligge urørt, og oppbevarer originalene på ekstern harddisk, eller brent på CD/DVD. RandiA Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Du kan redusere og endre på et bilde så mye du bare vil....bare du alltid husker på å beholde originalen, og å lagre alt du har endret med et helt annet navn..etc. Jeg lar alltid originalen ligge urørt, og oppbevarer originalene på ekstern harddisk, eller brent på CD/DVD.Og det ferdig redigerte resultatet bør også lagres i max-oppløsning, så du kan bruke det igjen senere til andre ting, uten å måtte gjennomgå hele redigeringen en gang til... Har selv gjort den feilen et par ganger - redigere et bilde for web eller tilsvarende, for å så lagre bildet i lite format - uten å ta vare på det store. Svært irriterende! Endret 22. februar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Ja, godt poeng k-ryeng. Det bildet man har jobbet ferdig må man også ha i stort format, (ved siden av et lite web-format ), det er det ferdig-redigerte bildet jeg pleier å printe ut, eller sende inn for utprinting. RandiA Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Behold så mye som mulig av de originale dataene så lenge som mulig er en grunnregel verdt å ta med seg.Med basis i at jeg utelukkende tar "råbilder ", og dermed alltid har de "orginale dataene" tilgjengelig, så arbeider jeg stikk motsatt av deg derfra. Det første en bør gjøre er å beskjære for å fjerne uønskede elementer, forsterke komposisjonen og event. rette opp litt skjeve linjer/horisont. Deretter vil man oppnå to fordeler: 1) Man har mindre overflødige/unyttige data som skal behandles og senere lagres. 2) Man har et korrekt histogram å arbeide med om justeringer skal gjøres på basis av det. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Da mistolket du meg. Jeg mener selvsagt ikke at man ikke skal beskjære hvis det er et utsnitt man skal arbeide videre. Men slik trådstarter formulerte spørsmålet var det snakk om komprimering og ikke beskjæring. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Sant.. Og komprimering er en uting om man ikke bare har ét bestemt bruksområde for bildet. Ulempen ved å gå for en slik tilpassing er jo at når et annet behov dukker opp, og man f.eks. har bearbeidet bildet mye, så er toget gått.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå