Gå til innhold

Beholde IXUS 850IS, eller kjøpe Canon G9?

Anbefalte innlegg

Jeg handlet i sommer et IXUS 850IS (PowerShot SD800 IS Digital ELPH) og har stort sett vært fornøyd med kameraet.

Det har primært blitt benyttet utendørs, men også til noe enkel makrofotografering innendørs.

På det sistnevnte området kommer kameraet fort til kort.

Et DSLR-kamera med makrolinse vil selvfølgelig være en enkel løsning, men jeg ønsker ikke å gi opp mobiliteten og størrelsen som et kompaktkamera innehar. Ei heller ønsker jeg å ha to kameraer. Jeg tar rett og slett ikke så mange bilder at behovet er tilstrekkelig.

Primært tar jeg bilder etter "point & shoot"-prinsippet. Innstillinger på kameraet er noe jeg sjelden rører, i den grad det er så altfor mange nyttige innstillinger på et 850IS. Vil et Canon G9 i så måte innebære ulemper? Jeg er inneforstått med at en større kunnskap om kameraets funksjoner er en fordel, og vil kunne gi de beste bildene, men vil jeg tape noe på kvalitet osv. ved ren p&s-bruk med G9 vs. 850IS?

Vil jeg merke noen positiv forskjell på bilder tatt utendørs under dagslys?

Og til sist, tar G9 bedre makrobilder?

Å bytte fra 850IS til G9 vil for meg trolig utgjøre en ubetydelig merkostnad.

Jeg takker for oppmerksomheten og ser frem til svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon G9 er jo ett rått kamera med en størrelse hvor man ikke vill forvente like mange funksjoner som ett DSLR.

om du er glad i og ta bilder så syns jeg i alle fall du bør gjøre det.

men bemerk at støyen inntreffer over 400 ISO.

men allikavell et rått kamera!

jeg skal kjøpe det selv, fordi den "har lissom allt" bare "det dumme" er at den har støy over 400 iso.

men tenk da, kamera på størrelse med hånda di, og kunne ta så flotte bilder må vell være midt i blinken for meg og deg ser det ut som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...