U Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg skal snart gå til innkjøp av ny datamaskin. Bør man ha en stasjonær PC med god skjerm for å kunne drive med bildebehandling, eller finnes det gode bærbare maskiner som gjør nytten? Lar skjermene på bærbare maskiner seg kalibrere vha f.eks. Spyder? Tenkte jeg skulle kjøpe meg en grei laptop og få kalibrert skjermen på den. Jeg tar for det meste bilder i RAW-format og gjør selv de nødvendige justeringene i Camera RAW og Photoshop. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Na er ikke jeg ekspert pa skjermer, men ville helst kjopt en stor ekstern skjerm. Baerbare har ikke sa mye storre enn 17", og nar du driver med bildebehandling. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Helt klart en stor skjerm. Jeg vil minst anbefale en 20-22". Det for å få en skikkelig oppløsning slik at du får plass til mange elementer på skjermen samtidig. I f.eks Photoshop vil menyene ta mindre plass av skjermen og gi mer til å vise det bildet du faktisk redigerer. Det er jo selvsagt ikke noe i veien for å kjøpe en ekstern skjerm til en bærbar om du trenger portabilitet som en bærbar gir. Til bildebehandling er det prosessor og minne som er viktigst. Skjermkort er godt nok på alle bærbare til det formålet. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Helt klart en stor skjerm. Jeg vil minst anbefale en 20-22". Det for å få en skikkelig oppløsning slik at du får plass til mange elementer på skjermen samtidig.Helt enig, dersom du skal ha en maskin primært til bildebehandling ville jeg gått for en skjerm med 1920x1200 oppløsning. Antall tommer er egentlig nokså uvesentlig, men oppløsning er viktig. Klarer du deg med 1920x1200 på bærbare, vil det i de fleste tilfeller være tilstrekkelig. Husk da at det går an å justere skriftstørrelser etc. i Windows, så argumentet med at "alt blir så lite med så høy oppløsning" er egentlig bare tull. Du får skarpere og bedre bilder... Skjermene på bærbare lar seg kalibrere tilstrekkelig, selv om du sjelden får dem 100%. Jeg jobber 99.99% på bærbar PC, og klarer meg fint... Ellers er en større ekstern skjerm på en bærbar ikke å forakte. Skal du bruke maskinen mye på ett sted, kan det være en svært god løsning. Minne og kjapp harddisk er også alfa og omega, prosessor er faktisk blitt mindre viktig synes jeg, da de fleste er kjappe nok til det meste av ordinær bildebehandling. Lette filtre går fort uansett, og de virkelig tunge tar typisk et minutt eller tre selv på de kjappeste (litt avhengig av størrelsen på bildene du jobber med), så du kan bruke tiden til å hente kaffe. Siden Photoshop og de fleste andre bruker disk mye til bufring, er det greit med en kjapp scratch-disk. På et XP-basert system er 2GB eller mer minne "nødvendig", selv har jeg bare 1.5GB på min bærbare (og kjører foreløpig Win2000 fremdeles), men gidder ikke bruke mer penger på en snart fem år gammel maskin (som fremdeles holder mål ;-) Lenke til kommentar
U Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Takk for gode svar. Jeg ønsker primært å kjøpe en god bærbar PC. Den bærbare PC-en jeg har nå eies av min arbeidsgiver, og må leveres inn når jeg skifter jobb om en måneds tid. Må derfor å til innkjøp av en ny maskin. For det meste sitter jeg og surfer i sofakroken, og ser på det som "upraktisk" med en stasjonær PC. En grei lappis med ekstern skjerm vil imidlertid kunne være en god ide. Til å begynne med tror jeg imidlertid at jeg må klare meg med skjermen på den bærbare pc-en. Det stemmer altså at skjermer på bærbare maskiner lar seg kalibrere vha Spyder sånn helt uten videre? Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg klarte ikke å få kalibrert min Fujitsu laptop med Spyder grunnet den blanke overflaten på skjermen, fargene ble totalt feil! Så kjøp evt. en med matt skjerm, og husk minst 2gb ram, anbefaler 4gb hvis du jobber med d-slr 10+ mpix og kjører vista. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Mye minne er viktig, men husk at man må opp på 64 bits windows xp/Vista for å kunne utnytte mer enn 3 GB minne. Og jeg er helt enig i at en oppløsning på 1920x1200 ikke er å forakte. Sitter selv på en 24" widescreen med nevnte oppløsning og tanken på å drive med bildebehandling på en 15" a la en bærbar gir meg rennende, røde øyne. Selv med tilsvarende oppløsning, blir det smått på en så liten skjerm. Men det finner du evt. ut av helt av det selv og oppgraderer til ekstern skjerm om det skulle bli nødvendig. Lenke til kommentar
Renzir Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Takk for gode svar. Jeg ønsker primært å kjøpe en god bærbar PC. Den bærbare PC-en jeg har nå eies av min arbeidsgiver, og må leveres inn når jeg skifter jobb om en måneds tid. Må derfor å til innkjøp av en ny maskin. For det meste sitter jeg og surfer i sofakroken, og ser på det som "upraktisk" med en stasjonær PC. En grei lappis med ekstern skjerm vil imidlertid kunne være en god ide. Til å begynne med tror jeg imidlertid at jeg må klare meg med skjermen på den bærbare pc-en. Det stemmer altså at skjermer på bærbare maskiner lar seg kalibrere vha Spyder sånn helt uten videre? Er i akkurat samme situasjon som deg faktisk. Kjøpte ny bærbar pga jobbytte (får ny, men ønsket en privat). Har tidligere hatt ulike bærbare med windows fra arbeidsgiver, men valgte nå å kjøpe en Mac. kunne ikke vært mee fornøyd tror jeg. Kjøpte en Macbook Pro 15". Knallmaskin, og uten tvil den beste bærbare jeg har hatt. Men til det jeg egentlig skulle si. Skygg unna blanke skjermer som nevnt her. Vanskelig å kalibrere og jeg aldri helt dreisen på fargene på disse. Har en Fujitsu Siemens s6410 nå med blank skjerm på jobben. Fin maskin men vanskelig mtp fotoredigering pga skjermen. Videre er det veldig forskjell på kvaliteten på skjermene. Sjekk litt rundt og prøv litt ulike maskiner. Lenke til kommentar
U Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 Vurderer å kjøpe meg en 20" iMac. Noen som har erfaring med å bruke den til bildebehandling? Lar den seg enkelt kalibrere? Er litt usikker på om jeg ønsker glossy skjerm... hm... vanskelig dette. Synspunkter? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 iMacene er dessverre fullstendig ubrukelige til saklig fotoredigering, fordi de har glossy skjerm og dermed viser fargene helt feil, i tillegg til at de er umulige å kalibrere. Hvis du vil ha Mac vil jeg anbefale enten en MacBook Pro (med matt skjerm) eller en Mac Mini. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Kan anbefale en HP8710w med matt skjerm og 1920x1200 oppløsning med T7700 Dual Core og Windows XP samt 4 Gb ram. Denne sammen med dockingstasjon og en god ekstern skjerm gir deg det du trenger. Dockingstasjonen gir deg en fast ladeplass, masse USB porter og enkel tilkobling til den eksterne skjermen. På dockingstasjonen kan du også sette inne et eSata kort slik at du kan bruke eksterne eSata disker med den bærbare for maksimal hastighet. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Du KAN kalibrere en laptopskjerm, men det er liten vits, siden de fleste laptopskjermer ikke er i stand til å vise hele sRGB-fargerommet, langt mindre AdobeRGB eller PhotoPro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå