Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

xp installasjonen stopper, ikke lenger tilgang til vista

Anbefalte innlegg

har vista på pcen, men ville prøve å legge å inn xp og.

da jeg holdt på å installere xp stoppet alt opp da pcen skulle restarte seg selv ca halvveis i installasjonen. Drivere og alt anne var lastet inn, men selve installasjonene var ikke begynt.

Pcen slår seg så på igjen men ingenting skjer, ikke kontakt med skjerm eller noe.

Etter flere forsøk på installere xp gav jeg helt opp, men nå kommer jeg ikke lenger inn i vista. Etter pc informasjonen står det bare ett skriveikon oppe i venstre hjørnet og blinker og det skjer absolutt ingenting. Om ikke jeg får xp opp er ikke det noe problem, prøvde bare med en gammel home cd som jeg hadde liggende.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få vista til å fungere igjen. Er ganske desperat etter å få den opp siden jeg har en del videofilmer som jeg nylig har redigert.

Kan det være en ide å ta ut den disken jeg la xp på i håp om at dette ska få pcen til å starte opp med vista. Har prøvd å formatere disken via xp-installasjon, men den fortsetter bare med å installere etterpå og jeg er kommet akkurat like langt.

Det jeg tror kan være problemet er at pcen ser det er to OS der, men finner ikke det ene og klarer derfor ikke starte det andre opp.

edit: hardware

Asus P5N32-E SLI Pluss nForce 650i S775

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

3x Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM

XFX GeForce 8800GTS 640MB GDDR3 500M

Mushkin DDR2 4096MB enhanced Memory

EM2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-18)

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Roten til problemet er at XP ikke aner noe om Vista og ikke kjenner det igjen når det ligger på maskinen fra før. Selv om XP-installasjonen hadde gått fint, så ville du ikke fått tilgang til Vista. XP ville rett og slett installert sin egen boot-loader over Vista's.

Løsningen - noe jeg forøvrig ikke har teste selv - skal være å boote PC-en med en Vista-DVD og starte opp i "Recovery Mode" eller hva det nå heter. Der skal det være en opsjon for å reparare Vistas boot loader.

(Skal se om jeg finner en referanse til artikkelen jeg leste.)

Det er uansett godt håp om å få tilbake Vista'en din og filene dine.

edit: PC, ikke CD ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Roten til problemet er at XP ikke aner noe om Vista og ikke kjenner det igjen når det ligger på maskinen fra før. Selv om XP-installasjonen hadde gått fint, så ville du ikke fått tilgang til Vista. XP ville rett og slett installert sin egen boot-loader over Vista's.

Løsningen - noe jeg forøvrig ikke har teste selv - skal være å boote CD-en med en Vista-DVD og starte opp i "Recovery Mode" eller hva det nå heter. Der skal det være en opsjon for å reparare Vistas boot loader.

(Skal se om jeg finner en referanse til artikkelen jeg leste.)

Det er uansett godt håp om å få tilbake Vista'en din og filene dine.

skal prøve det nå, å installere xp etter jeg hadde installert vista gikk nemlig smertefritt på en annen pc jeg har.

Bør jeg formatere den disken som jeg la xp for å forsikre meg om at den ikke lager mer krøll?

edit: Tuuuuusen takk nebrewfoz for hjelpen!

Nå virker vista igjen.

Takk for at du (og alle andre som alltid stiller opp og hjelper oss mindre datakyndige personer med småproblem som virker enormt store for oss)

Jeg skal formatere den disken jeg la xp på.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar
Bør jeg formatere den disken som jeg la xp for å forsikre meg om at den ikke lager mer krøll?

Tja ... Jeg vet ikke om den vil skape uorden i partisjonsrekkefølgen dersom du lar den stå i. (Dvs. at det som var D: blir E:, osv.) Jeg tror uansett at det skal gå an å komme seg ut av den knipa.

Her er den artikkelen jeg tenkte på som viser hvordan du med en Vista-DVD kan reparere boot-loaderen til Vista. (Den gir til og med et lite håp for de som ikke har fått med en bootbar Vista-DVD til sin nye PC.)

Reparer boot-loaderen, start Vista (- fingers crossed -), og se om "Xp-disken" dukker opp. Du kan jo velge å formattere den i Vista's Disk Management tool.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...