Gå til innhold

Skal bestille Quad pc, er dette ett ok oppsett for ca 6000k

Anbefalte innlegg

Heisann

Skal sende avgårde en bestilling på denne PC-en nå, orker noen se over at jeg ikke blingser helt, og tar med noe som ikke passer sammen, eller er dårlig til den prisen?

Er en stund siden man fulgte med på komponenter så...

PC-en skal hovedsaklig brukes til videoredigering

Komponenter:

Chieftec 400W [erstatt] 398,-

Cooler Master Elite 330 [erstatt] 323,-

Intel Core 2 Quad Q6600 [erstatt] 1873,-

Kingston ValueRAM DDR2-667 2GB (2x1024) (2 stk.) [erstatt] 548,-

Logitech Klassisk Tastatur 200 [erstatt] 118,-

Logitech VX Revolution [erstatt] 425,-

MSI P6N [erstatt] 468,-

PowerColor Radeon HD 3650 SCS3 512 MB [erstatt] 569,-

Western Digital Caviar SE16 250 GB (2 stk.) [erstatt] 852,-

TOTALT 5574,-

Planen er og kjøre hardiskene i Raid0 for høyere ytelse.

Link til handlevogn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt ok her egentlig.

Eneste jeg følger er nødvendig å kommentere på er at Q6600 er så god til å overklokke, at derso mdu har planer for dette bår du heller gå for DDR2-800 RAM, så du hear litt mer headroom utne å bruke lavere RAM multipliers. DDR2-800 koster knapt noe mer uansett.

Ellers ser det bra ut (for budsjettet). Det er utrolig hvor mye du får for penene på dagens datamarked :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Hva mener du? Det kommer vel klart fram at han har valgt MSI P6N som hovedkort.

Dette er jo ikke akkurat noe luksuriøst hovedkort, men det viktig å stille seg selv spørsmål om man faktisk TRENGER et hovedkort i 1500+ kroners klassen når et til 500 egentlig har det du trenger.

i og med at han ikke stipulerer noen spesielle krav til hovedkortet, så ser jeg ingenting direkte galt med P6N.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg ser noe direkte galt med MSI P6N (men det var vel ingen bombe...) ;-)

Det er jo et Nforce 650i kort og det er alment kjent at Q6600 og Nforce 6xx ikke er noe spesiell bra match - spesielt ikke hvis han har tenkt å overklokke etterhvert. Ikke er det spesielt fremtidsrettet heller da det aldri vil støtte Intels nye Q9xxx serie. Dessuten skal han ha et ATI skjermkort - da er det ingen grunn til å kjøpe et Nforce kort.

Hadde mye heller sett etter et rimelig P35 kort eller Gigabyte P31 hvis han vil ha ett virkelig billig kort som gir mye for penga.

Lenke til kommentar

Synes ikke det kommer så fryktelig klart fram. Hovedkortet til 468 kr er et MSI P6NG NEO-L med nForce-610i+GF7050. Mao et kort med integrert grafikk osv.

Det er flere versjoner av P6N.

Jeg ville ikke gått for noe slikt når det er mulig å få et P35 kort for 100 kr ekstra og det er satt opp et skjermkort.

Men selvfølgelig om trådstarter er klar over dette så er da prosessor støttet.

Edit: Og der har vi en annen tolkning av hvilket hovedkort det er snakk om av PerUlv.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Oi hadde skjedd mye her, på kort tid., flott det.

Maskina skal ikke overklokkes, kommer aldri til og skje da det er en arbeids maskin, til jobben.

Var ikke klar over at dette hovedkortet og cpu ikke gikk godt over ens så tusen takk for tipset der.

Er ikke noe problem og putte mere penger i hovedkort om det er nødvendig, men regna med at siden jeg ikke skal overklokke, at det ikke var noe stress med ett 1500kr'ers hovedkort.

Som du sier Stigma er utrolig hva man får for pengene, skjønner ikke egentlig hvorfor jeg sitter med socet 939 ennå hjemme med disse prisene:)

Er det noen andre anbefalinger til hovedkort, som er stabilt, har raid0 og fungerer med q6600?

Regner med at det er dette gigabytekortet som du nevner perulv?

Ser helt ok i min verden, men så er da ikke min verden så rar da:)

Hmm ser ut til at det kortet ikke støtter RAID0 da..

Er det mye og hente på og hoppe på en q9xxx cpu?

Ser at prishoppet ikke er noe mere enn noen hundrelapper der og, men er litt usikker på om behovet er der, da vi bare rediger lett, og ikke noen hevye effekter så..?

I følge prisguiden er brikkesettet på hovedkortet jeg har valgt ut Nvidia nForce 680i SLI.

Men ser at det står 610 blandt annet på komplett ja..

Men vil ett ATI kort yte dårligere med ett Nforce kort enn det ett gforce kort ville gjort?

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Alt for liden strømforsyning.... Gå for 750 w vertfall...Quad core klokka, med heftig grafikk kort, Trekke mye strøm!! 400w er for lite, kjøp flere disker og kjør dem i raid 0.. gir mye bedre ytelse,prøv med 4.

Endret av P__i__Nx
Lenke til kommentar
Alt for liden strømforsyning.... Gå for 750 w vertfall...Quad core klokka, med heftig grafikk kort, Trekke mye strøm!! 400w er for lite, kjøp flere disker og kjør dem i raid 0.. gir mye bedre ytelse

Les tråden før du svarer, han skal ikke overklokke og det er ikke noe heftig skjermkort han har valgt.

Lenke til kommentar
Er det noen andre anbefalinger til hovedkort, som er stabilt, har raid0 og fungerer med q6600?

Regner med at det er dette gigabytekortet som du nevner perulv?

Ser helt ok i min verden, men så er da ikke min verden så rar da:)

Hmm ser ut til at det kortet ikke støtter RAID0 da..

Er det mye og hente på og hoppe på en q9xxx cpu?

Ser at prishoppet ikke er noe mere enn noen hundrelapper der og, men er litt usikker på om behovet er der, da vi bare rediger lett, og ikke noen hevye effekter så..?

I følge prisguiden er brikkesettet på hovedkortet jeg har valgt ut Nvidia nForce 680i SLI.

Men ser at det står 610 blandt annet på komplett ja..

Men vil ett ATI kort yte dårligere med ett Nforce kort enn det ett gforce kort ville gjort?

Gigabyte GA-P35-DS3R er et meget bra og rimelig valg med raidstøtte. Q9xxx er ikke i salg på ei stund enda.

ATI kort vil ikke yte dårligere med Nforce kort, men Nforce er generellt plaget med problemer i forhold til Intel - det største problem er at mange rett og slett ryker og ekstrem varmeutvikling - dette henger vel i sammen.

Så den eneste grunnen til å kjøre Nforce er hvis du skal kjøre SLI - da må du pent ha det, ellers styr unna.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Alt for liden strømforsyning.... Gå for 750 w vertfall...Quad core klokka, med heftig grafikk kort, Trekke mye strøm!! 400w er for lite, kjøp flere disker og kjør dem i raid 0.. gir mye bedre ytelse,prøv med 4.

Som perulv nevner så er klokking uaktuelt, og etter en kalkulator så holder det med strøm, eller tar jeg og den feil?

Så dess flere disker man setter i raid dessbedre ytelse?

Okei, men om ikke det er noen meninger mot Gigabyte GA-P35-DS3R så tar jeg det.

Ellers så er vell oppsettet ok, har det noe for seg og øke til 800mhz minne når jeg ikke klokker?

Så vidt meg bekjent så drar ikke videoredigering så alt formye på skjermkortet, så det jeg har plukket ut burde vell funke?

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Som perulv nevner så er klokking uaktuelt, og etter en kalkulator så holder det med strøm, eller tar jeg og den feil?

Så dess flere disker man setter i raid dessbedre ytelse?

Det hadde nok ikke skadet med litt større power.

Raid0 øker diskytelsen ja, men det er også veldig usikkert - ryker en av diskene er alt borte.

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp.

Nå skal jeg sende avgårde bestillingen, blei litt dyrere enn hva jeg hadde plukket ut, men som sagt ikke noe problem, er viktigere at systemet er stabilt.

Hva som nå blir handlet inn:

Chieftec Smart Series 550W [erstatt] 596,-

Cooler Master Elite 330 [erstatt] 323,-

Gigabyte GA-P35-DS3R [erstatt] 790,-

Intel Core 2 Quad Q6600 [erstatt] 1873,-

Kingston ValueRAM DDR2-667 2GB (2x1024) (2 stk.) [erstatt] 546,-

Logitech Klassisk Tastatur 200 [erstatt] 118,-

Logitech VX Revolution [erstatt] 425,-

PowerColor Radeon HD 3650 SCS3 512 MB [erstatt] 569,-

Samsung SpinPoint T166 320GB [erstatt] 526,-

Western Digital Caviar SE16 250 GB (2 stk.) [erstatt] 852,-

TOTALT 6618,-

Link til handlevognen

Det som er blitt endret på er Hovedkortet (Gigabyte GA-P35-DS3R) og har lagt til en 320GB samsug for og kjøre sikerhetskopier overtil.

Tror dere dette vil funka bra som videoredigerng maskin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...