vrg89 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Har bestilt nye deler til ny pc, men har tenkt å bruke en gammel ata harddisk med windows xp på den nye pcen sammen med en ny sata disk.Lurer på om det bare er å koble sata disken til sata inngangen på hovedkortet og ata disken inn i ata pluggen og så fungerer alt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Ja, det skal ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Det eneste som kan være litt problematisk med SATA-diskene er dersom SATA-inn/utgangene på hovedkortet tilhører en integrert SATA-RAID-kontroller. Da kan det hende du må installere RAID-driver for denne før installasjonsprogrammet til Windows finner SATA-diskene om du ønsker å installere Windows på SATA-disk. Regner med du har sett noe á la "Press F8 to install third-party RAID-driver" når installasjonsprogrammet til Windows starter. Et annet potensielt "problem" med integrert SATA-RAID-kontroller er at Windows kanskje ikke finner SATA-diskene etter du har installert Windows på (P)-ATA-disk av samme grunn. Da er det bare å installere hovedkort-driverne hvor driverne til SATA-RAID-kontrolleren skal være med. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 En annen ting, jeg ville brukt den nye sata disken som OS disk da denne garantert er raskere enn pata disken du har fra før. Lenke til kommentar
vrg89 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Det eneste som kan være litt problematisk med SATA-diskene er dersom SATA-inn/utgangene på hovedkortet tilhører en integrert SATA-RAID-kontroller. Da kan det hende du må installere RAID-driver for denne før installasjonsprogrammet til Windows finner SATA-diskene om du ønsker å installere Windows på SATA-disk. Regner med du har sett noe á la "Press F8 to install third-party RAID-driver" når installasjonsprogrammet til Windows starter. Et annet potensielt "problem" med integrert SATA-RAID-kontroller er at Windows kanskje ikke finner SATA-diskene etter du har installert Windows på (P)-ATA-disk av samme grunn. Da er det bare å installere hovedkort-driverne hvor driverne til SATA-RAID-kontrolleren skal være med. jeg hadde egentlig håpet på at jeg slapp å instalere windows xp på grunn av at jeg har det på den gamle ata disken, må jeg innstalere windows på nytt på ata disken når jag setter sammen den nye pcen? jeg har forløpig ikke tenkt å bruke sata harddisken til os men til lagring. dette er hovedkortet jeg har bestilt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333173 Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg ville reinstallert. Pga drivere osv. Du får se om xp starter opp med nye deler. Selv har jeg opplevd at xp går i blåskjerm. Gjorde nettopp en test med Vista. Det eneste som var det samme var HDD + ram. Alt annet var nytt, men det gikk bare bra. Maskinen kom opp så installere jeg drivere for chipset ++. Lenke til kommentar
vrg89 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg ville reinstallert.Pga drivere osv. Du får se om xp starter opp med nye deler. Selv har jeg opplevd at xp går i blåskjerm. Gjorde nettopp en test med Vista. Det eneste som var det samme var HDD + ram. Alt annet var nytt, men det gikk bare bra. Maskinen kom opp så installere jeg drivere for chipset ++. Når jeg setter sammen pcen og er ferdig med det,hva er det jeg først bør innstalere og etter det igjen? Har aldri bygget pc før Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå