Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mister jobben som 18 åring fordi butikken heller ansetter noen yngre.

Joney

Anbefalte innlegg

Ok, greia er at jeg har jobbet i butikk i snart 4 år. Jeg deler jobben med en kamerat og vi jobber ikke mer enn annenhver helg. I dag har kameraten min vært en tur på jobben og spurt sjefen hva som skjer idet vi fyller 18 ettersom han regnet med at terriffen går opp. Besjeden han fikk var at vi mister jobben ved fylt 18 siden butikken ikke har råd til å ha oss lenger.

Vet ikke helt hva jeg skal si til sånt, strider det mot lover? Jeg har jo ikke engang fått besjed. Dersom ikke kameraten min hadde spurt, så hadde vi jo bare stått der med sjegget i postkassa. :thumbdown:

Takker for svar,

Jonet

edit: anyways, på disse 4 årene har jeg ikke hatt en ensete medarbeider samtale.

Og det er 2 måneder til kameraten min fyller 18.

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette klassifiseres under usakelig oppsigelse. Om bedriften ikke har råd å ha deg der mer skal dette dokumenteres (ved fremlegging av det økonomiske regnaskapet). Det skal meget godt dokumenteres hvorfor du blir oppsagt, men du skal og gjøre det klart at de har ikke lov å ansette noen andre heller grunnet at du har rett til å fortsette i stillingen når dette lar seg gjøre.

Om det er økonomisk kan du permeteres men arbeidsgiver skal da og ansette de premiterte før han ansetter nye i bedriften.

Det er en forferdelig uting av arbeidsgivere at de skal drive med slik utpressing av arbeidstagere på det grunnlaget som de gjør. Arbeidsmiljøloven taler klart imot en slik praksis, dessverre er det få som kjenner love godt nok, deriblant arbeidsgivere.

Kan fiske frem noen lover fra deg. Samt om bedriften er tariffbundet, hvilket forbund er den bundet til og om da hvilken bransje og bedrift? Skulle gjerne likt å se en slik tariff som gir en arbeidsgiver rett til å gjøre slikt ettersom det er arbeidsmiljøloven som gjelder først, deretter tariff.

Edit: Permiteringsvarsel skal foreligge minst 1 månde før permitering finner sted (eller 2, husker ikke helt) samt oppsigelse skal foreligge så snart det lar seg gjøre hvor det kommer frem hvorfor du sies opp fra din stilling og eventuelle dokumentasjoner på dette (om det er økonomisk skal dette og fremlegges).

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

hørtes litt sånn rart ut men er vell slik at dem tenker bare økonomisk, for ja du skal opp i lønn når du blir 18 og en 16-17 åring kan vell gjøre like bra arbeid som en 18 åring ? spør jo selvsagt hva dere driver med, om det er kasse i en butikk da blir det jo litt anderledes.

Lenke til kommentar
hørtes litt sånn rart ut men er vell slik at dem tenker bare økonomisk, for ja du skal opp i lønn når du blir 18 og en 16-17 åring kan vell gjøre like bra arbeid som en 18 åring ? spør jo selvsagt hva dere driver med, om det er kasse i en butikk da blir det jo litt anderledes.

Det er ikke kasse, ettersom man må være 18 for å selge alkohol og tobakk.

Dette er laveste stilling i butikk, består i hovedsak i å holde butikken ryddig, ta tipping, varetelling osv. Generelt alt annet i en butikk enn det som skjer i kassen.

Vel på tide å finne seg ny jobb. Kanskje noe litt mer intressant. Problemet er jo bare at arbeidstiden ikke er så gunstig pga skole.

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Finn deg jobb i kassen på en matbutikk, passer perfekt for studerende mennesker.

Men jeg lurer, er det egentlig lov å ha en tidsbegrenset kontrakt? Mener så bestemt det var problemet her at de kunne ikke ha en kontrakt som var tidsbestemt så fremst det ikke var sesongarbeidere (jobber på hotell).

Skal sjekke litt opp rundt det der.

Edit:

Dette sier loven om midlertidlig ansettelse:

(1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås:

a) når arbeidets karakter tilsier det og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten,

b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat),

c) for praksisarbeid,

d) deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten,

e) for idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten.

Legg merke til at arbeidstakere skal ansettes fast så fremst det ikke foreligger særskilte grunner som står spesifisert. Står i arbeidsmiljø loven.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Finn deg jobb i kassen på en matbutikk, passer.........

Er fast ansatt med 10% stilling. Blir vel det med 2 helger i måneden?

Takker for hjelp Bear^ !

Kan jeg få hvilken paragraf det der er hentet fra?

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Finn deg jobb i kassen på en matbutikk, passer perfekt for studerende mennesker.

Men jeg lurer, er det egentlig lov å ha en tidsbegrenset kontrakt? Mener så bestemt det var problemet her at de kunne ikke ha en kontrakt som var tidsbestemt så fremst det ikke var sesongarbeidere (jobber på hotell).

Skal sjekke litt opp rundt det der.

Edit:

Dette sier loven om midlertidlig ansettelse:

(1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås:

a) når arbeidets karakter tilsier det og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten,

b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat),

c) for praksisarbeid,

d) deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten,

e) for idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten.

Legg merke til at arbeidstakere skal ansettes fast så fremst det ikke foreligger særskilte grunner som står spesifisert. Står i arbeidsmiljø loven.

Det er meget strenge krav til det med midlertidig ansettelse, og i denne saken så ville jeg si at arbeidsgiver ikke har adgang til det. Men det med aldersgrense er noe jeg aldri har hørt om før.

Lenke til kommentar

Er §14-9.

Dette står i arbeidsmiljøloven og denne delen kan du finne her.

Du har i grove trekk 3 typer ansettelse:

Ekstrahjelp: Ikke berettige faste timer på vaktlisten eller fast arbeid. Tilkalles ved behov.

Deltid: Skal stå oppført på vaktliste og 2 dager i uken skal settes på som fridagene. Har ikke berretige tid til arbeid men skal ha en stillingsprosent som skal oppfylles i løpet av 1 månde eller ved avtale 52 uker.

Heltid: 100% ansettelse, står oppført på vaktlisten og har 2 dager fri i uken hvor en ikke er tilgjengelig for arbeidsgiver.

Edit:

Vi har midlertidlige ansatte i sesongs tiden mai-august, og det har vi fått lov til og ettersom virksomheten trenger det. Men i denne saken vil jeg si at det er foregått ulovelig ansettelse og du har krav på å fortsette i jobben din.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...