Sundman Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Hilser til alle dere eksperter..... Er en mann i 30-årene som bruker pc daglig, hovedsakelig til surfing, mp3, photo, import av DV materiale fra videokamera, chat, streaming bredbåndsfilm etc. Kjører ofte flere programmer samtidig som f.eks to webbrowsere, samtidig med Itunes, MSN og av og til med Ad-aware eller virusscan. Jeg spiller IKKE dataspill men er på jakt etter en rask prosessor som passer til mitt bruk. Blir forvirret av forskjellene mellom Q6600 og E8450. Hva bør jeg velge? Jeg er litt bekymret for om Q6600 bråker for mye eller har for dårlig kjøling, men til mitt relativt enkle bruk så er vel kanskje ikke kjøling noe problem. PS! Bare for ordens skyld, jeg skal selvsagt ikke "overklokke" eller gjøre noe annet sprell / endring oppsett. Kun vanlig stabil bruk. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Du har et behov for bra multitasking. En firekjerner er ihvertfall riktig valg da. Altså enten Q-serien til Intel eller AMD's Phenom-serie Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Nå var det jo ikke akkurat verdens tyngste programmer han skulle kjøre. Ser ikke helt behovet for 4 kjerner. Ser heller ikke behovet for de nyeste til intel eller phennom. En athlon x2 4200 på 2.2GHz burde vere plenty nokk. Regner med at du ikke har tenkt å bruke så veldig mye penger. Og athlon 4200 ligger på rundt 500kr. Og er absolut gode prossessorer. Lenke til kommentar
Sundman Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Du har et behov for bra multitasking. En firekjerner er ihvertfall riktig valg da. Altså enten Q-serien til Intel eller AMD's Phenom-serie Ville du valgt Intel Core2Quad eller AMD sin Phenom serie? AMD er vel billgere, men hvordan er de i ytelse, kjøling etc. vs Q6600 ? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) En Quad core blir overkill for ditt bruk uansett. (Jeg er aktiv gamer og for å være ærlig, så er quad core overkill for min bruk også...) Gå for en billig Athlon X2 eller en Intel Core 2 duo E serie som ikke er for dyr. Du trenger ikke kraftigere skyts. Akidon's forslag er helt valid. Endret 22. februar 2008 av MrLee Lenke til kommentar
Sundman Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 En Quad core blir overkill for ditt bruk uansett. (Jeg er aktiv gamer og for å være ærlig, så er quad core overkill for min bruk også...) Gå for en billig Athlon X2 eller en Intel Core 2 duo E serie som ikke er for dyr. Du trenger ikke kraftigere skyts. Akidon's forslag er helt valid. Det er riktig! Jeg kjører ikke all verdens tunge programmer, selv om jeg ofte har mye oppe samtidig. Den tyngste operasjonen er nok komprimering av DV film ifm. brenning på DVD. Samtidig er jeg ute etter en prosessor og PC som ikke er utdatert dagen etter jeg har mottatt den. Men jeg ønsker heller ikke å betale ekstra for noe jeg aldri får utnyttet. Samme gjelder for øvrig skjermkort, blir ikke fortrolig hvilket som passer mitt bruk. På den ene siden så elsker jeg film men siden jeg aldri spiller 3D spiller eller noe så er det ikke alltid lett å finne utstyr som både holder en god stund og som ikke blir overkill. Ser for meg en pakke med kanskje 4 Gb DDR2 ram, E8400 eller Q6600 og et skjermkort som støtter HD film. Hva med Geforce 8500GT eller 8600GT / 8600GTS ? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Gå for c2d E8400 og ett Ati skjermkort, ATI er ett hakk bedre enn Nvidia på HD/Video - i alle fall på rimeligere kort. Lenke til kommentar
Sundman Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Gå for c2d E8400 og ett Ati skjermkort, ATI er ett hakk bedre enn Nvidia på HD/Video - i alle fall på rimeligere kort. 128 eller 256 mb ? Hva med 128 MB ATI Radeon HD2400 Pro, er det godt nok for HD film, eller bør jeg opp til HD2600XT, 256 MB ? Passer dette best sammen med Intel f.eks E8400, eller kunne jeg like gjerne parret det med en AMD Athlon 64X2 ? (Vil ha utstyr som står i forhold til hverandre, man setter f.eks ikke inn en Ferrari-motor i et Skoda-karosseri...) Endret 22. februar 2008 av Sundman Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 8500GT gir vel ikke full aksellerasjon av HD ei har det HDCP støtte, så da ville jeg heller gått for 8600GT. Eller HD 2600 kortet til ATI som er enda mer effektivt og som kan gi audio ut over HDMI? Jeg ville i alle fall ikke gått høyere enn q6600 eller ekvivalenten i 8000 serien til intel... Hos meg blir 2 av 4 kjerner som regel stående idle. Mulig du kan bruke dem til videokomprimering og få mer utav det da, så det er kanskje greit å gå for en Quad med tanke på at de ikke koster så veldig mye egentlig. Når det gjelder kjøling så vil jeg ikke si at min Q6600 standard kjøler bråker så veldig mye...men så synes jeg ikke at standardkjøleren til 8800gt kortet heller bråker så mye da, så min målestokk må du ta med en stor klype pepper... Lenke til kommentar
edahl Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 wat? u does nat ply starcraft? Tror selv Intel Core Duo 6600 hadde vært nok/ålreit til det formålet. Selv har jeg AMD6000+, og det er mer enn bra nok til mitt bruk: Video, nettbrowsing (med 900000 tabs), musikkavspilling, og StarCraft. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) 2400 Pro har full hd aksellerasjon - samme UVD/HD motor som andre nyere ATI kort faktisk, bare går stillere og kjøligere - bare ikke regn med å spille nyere spill med det ;-) Endret 22. februar 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
larsg Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Ati 2400 kortet holder IKKE til HD film ! ATI 2600 og oppover holder fint.Fordelen med Nvidia (8600 og oppover) er att du kan selv velge nivået av Noise reduction og Edge enhancement. On the low end, both AMD and NVIDIA hardware begin to stumble in terms of quality. The HD 2400 XT posts quite a lack luster performance, failing in noise reduction and HD deinterlacing (jaggies). Les hele testen her: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3047&p=3 2400 Pro har full hd aksellerasjon - samme UVD/HD motor som andre nyere ATI kort faktisk, bare går stillere og kjøligere - bare ikke regn med å spille nyere spill med det ;-) Lenke til kommentar
anordne Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Siden du holder på med video og kanskje skal ha deg ett hd video kamera etterhvert(?) så ville jeg valgt q6600 så har du maskin som yter bra lenge. Og gå for en billig cpu, når du har råd til en skikkelig, er bare tull. Tror ikke du blir missfornøyd med e8400. Men kjør på med quad du. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Ati 2400 kortet holder IKKE til HD film ! ATI 2600 og oppover holder fint.Fordelen med Nvidia (8600 og oppover) er att du kan selv velge nivået av Noise reduction og Edge enhancement. Da kan jeg bare fortelle at det bare er tull, jeg hadde 2400 pro i min htpc (har 3870 nå) og det var NULL problem å kjøre HD-DVD i 1080p, og i tillegg har jeg ett Hauppauge DVB/S2 kort og det klarte å dekode HD-H264 HD sendinger med null problemer og relativ lav cpu bruk - det er tyngre enn HD-DVD. Alt dette med en E2160 klokket til 3ghz Edit: Men jeg ville vurdert ett 2600 eller 3650, mest pga av det følger med HDMI overgang m audio support, noe som ikke følger med 2400 Endret 22. februar 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå