Gå til innhold

Hjelp til overklokking av E6850?


Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til og overklokke CPUen min, men har aldri gjort de før :blush: Hvordan gjør jeg de? (Jeg har BIOS versjon P31 på mitt EVGA 680i SLI HK)

 

Hva skal jeg stille FSB på? Den står på 333mhz nå eller er de 1333mhz? Syns nå de står 1333mhz her, men trodde de skulle være 333mhz jeg?

Og hva skal den greia hvor du kan stille forhold og de på stå? Har sett en plass at den skal stå på Linked og forholde skal være 1:1 eller SYNC, ikke helt sikker. Burde jeg prøve og få den opp på 3.6 GHz, eller kan noe gå galt da? 3.3 GHz går vell greit?

 

Og hva skal spenningene stå på? Eneste spenningen jeg har stilt på er minne, som står på 2.1V, resten står på AUTO. Har bare den vanlige viften som følgte med CPU, trenger jeg en ny en viss jeg overklokker, kan de bli for varmt? Spesifikasjonene mine står nederst ;)

Endret av Reaper91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

333 x 4 = 1333 så det stemmer det.

 

Som nevnt i en annen tråd så må du gange med 4 pga "quad pumping" / Pentium 4.

Det er sånn med alle Pentium 4 systemer.

 

Hadde det vært 1066MHz, så ville det blitt 266 x 4 = 1066.

 

Du kan godt sette det på 1:1, jeg bruker den (ikke med samme prosessor) og Async.

 

Hvis du ikke har overklokket minnet noe, så kan du bare sette tilbake volten til standard. Volt trenger du ikke stille på før du overklokker. Jo mer du overklokker, jo mer volt trenger du. Men det merker du hvis/når du får noen oppstart-/restart-problemer, da kan det hjelpe med mer volt. Både på cpu og minne, alt etter hva som gjør at det stopper opp.

 

Men for å finne ut hva som byr på problemer, så kan du klokke én ting av gangen. Begynn med cpu.

 

Du kan nok stille den ganske høyt på standard-kjøling, men du kan jo begynne på en relativt beskjeden verdi, som f.eks 360 og ta det derfra. Øk deretter til 380-400-420 osv og se det an. Kjør noen tester og øk volten ett hakk når du får noen problemer. Da kan du øke FSB enda litt, til du igjen får problem, også øke volt igjen. Hvor mye volt du kan tillate deg må du bare prøve deg frem med. Følg med på temperaturer også. Holder den seg under 60-70 når du spiller så er det greit. Når du bare surfer så er grei temp ca 35-50. Temp på hovedkortet kan også være mellom 30-50.

 

Når du har funnet maks verdier på cpu kan du begynne på minnet. Sett det på manuelt og still på timingene, f-eks 5-5-5-15 og deretter 4-4-4-12 og 4-4-4-10. Bare se hvordan det går. Får du problemer stiller du volten der også opp et hakk og prøver igjen.

 

Det er også noe du kan sette som Disable, som f.eks Speedstep (EIST). Hvilke andre vet jeg ikke siden jeg har annet hovedkort.

Lenke til kommentar
333 x 4 = 1333 så det stemmer det.

 

Som nevnt i en annen tråd så må du gange med 4 pga "quad pumping" / Pentium 4.

Det er sånn med alle Pentium 4 systemer.

 

Hadde det vært 1066MHz, så ville det blitt 266 x 4 = 1066.

 

Du kan godt sette det på 1:1, jeg bruker den (ikke med samme prosessor) og Async.

 

Hvis du ikke har overklokket minnet noe, så kan du bare sette tilbake volten til standard. Volt trenger du ikke stille på før du overklokker. Jo mer du overklokker, jo mer volt trenger du. Men det merker du hvis/når du får noen oppstart-/restart-problemer, da kan det hjelpe med mer volt. Både på cpu og minne, alt etter hva som gjør at det stopper opp.

 

Men for å finne ut hva som byr på problemer, så kan du klokke én ting av gangen. Begynn med cpu.

 

Du kan nok stille den ganske høyt på standard-kjøling, men du kan jo begynne på en relativt beskjeden verdi, som f.eks 360 og ta det derfra. Øk deretter til 380-400-420 osv og se det an. Kjør noen tester og øk volten ett hakk når du får noen problemer. Da kan du øke FSB enda litt, til du igjen får problem, også øke volt igjen. Hvor mye volt du kan tillate deg må du bare prøve deg frem med. Følg med på temperaturer også. Holder den seg under 60-70 når du spiller så er det greit. Når du bare surfer så er grei temp ca 35-50. Temp på hovedkortet kan også være mellom 30-50.

 

Når du har funnet maks verdier på cpu kan du begynne på minnet. Sett det på manuelt og still på timingene, f-eks 5-5-5-15 og deretter 4-4-4-12 og 4-4-4-10. Bare se hvordan det går. Får du problemer stiller du volten der også opp et hakk og prøver igjen.

 

Det er også noe du kan sette som Disable, som f.eks Speedstep (EIST). Hvilke andre vet jeg ikke siden jeg har annet hovedkort.

 

Prøvde og overklokke igår, jeg økte FSB til 380 = 1540. Jeg fikk da 3.42 GHz :w00t: Da stillte jeg bare på FSB ikke noe annet, er de noe anna jeg bør stille på for og få de til og gå enda bedre? Stille forhold? Stille Volt? Hva bør jeg stille inne på minne? (alt står på auto der)

 

Skal de egentlig ikke bli noen forskjell på den Windows-opplevelseinndeksen og? CPU står på 5.7 har prøvd og oppdatert resultatet etter jeg hadde overklokka men får fortsatt 5.7?

Lenke til kommentar

Installerte SpeedFan 3.33 akkurat og her er gradene på de forskjellige greiene.

 

CPU: 58-60C

 

AUX: 47C

 

Core 0: 43C

 

Core 1: 43C

 

Alt dette er kun når jeg er på skrivebordet og gjør ingenting, er temp litt for høy på CPU?

Er vell bare og kjøpe en ny CPU vifte da eller? Tenkte på di Zalman viftene på komplett, de er bare di jeg trenger og kjøpe? Trenger ikke noe ekstra for og feste di?

 

De minne greiene mine står nå på: 5-7-7-24 2t

Det er ikke farlig om jeg stiller litt på di? Som f.eks på 5-5-5-15 2t?

Lenke til kommentar

Windows-indeksen trenger du ikke ta så tungt.

Jeg har 5.6 poeng med en overklokket E6400 (2.9GHz). Det vil nok sikkert øke litt etter hvert med deg, men ikke ta den så nøye. Hvis du klikker på "Vis programmer som passer til min pc" (eller hva det står, jeg har engelsk versjon) under den poengsummen, så vil du få opp hvilke spill osv som egner seg. Hvis du da ikke oppdaterer indeksen, så vil den ikke selv klare å lese av hvor god maskinen din faktisk er.

 

Tempen din var litt høy ja, selv om det ikke nødvendigvis trenger å ta skade av det. Jeg har kjørt både tester og spill, og enda ikke vært mye over 60 grader.

 

Selv om 58-60 i idle er i høyeste laget, er tempen under spill og stress-tester viktigere. Holder den seg mellom 60-70 og synker fort, så er det til nød greit. Du bør helst et godt stykke under 45 i idle for å si at det er "helt normalt". Men det er mye forskjellige temperaturer ute og går. Er du sikker på at alle viftene er koblet og kjører?

 

Gå inn i BIOS, og se under H/W Monitor og sett CPU Smart Fan til DISABLE, se om det hjelper. Da vil CPU-viften gå på fullt hele tiden, i stedet for bare når den "føler for det".

Finner du det ikke under H/W Monitor må du bare lete andre steder.

 

Det kan også ha noe med programmet (Speedfan) å gjøre. Iallfall hvis du brukte v3.33, den nyeste versjonen er 4.33. Eller skrev du feil i farten?

 

Du kan prøve et par andre programmer og se om det blir noen forskjell.

 

RightMark CPU Utility, scroll litt ned og last ned RMClock Utility 2.30.1, enten zip-filen eller .exe-filen.

 

Core Temp 0.96.1. Velg Mirror1, scroll litt ned og klikk Agree.

 

Ang CPU-kjølere (hvis du velger å gå for det) så får du nok alt du trenger, inkl skruer osv. Jeg har aldri kjøpt sånt selv, men det ville forundre meg om ikke alt du trenger følger med :)

 

 

Når det gjelder overklokking så kan jeg gå litt "i dybden", og prøve å forklare deg hvordan det henger sammen, slik jeg har skjønt det iallfall ;)

 

Det blir kanskje litt lettvint å si at du skal stille på FSB, og deretter øke volt når du får problemer.

 

Det blir en del tall og bilder her, men jeg skal prøve å holde "tunga rett i munnen", så det ikke blir noe surr.

 

På mitt hovedkort har jeg satt en del til DISABLED, samt en del andre forandringer. Det kan være forskjellig på ditt kort, men stort sett gjelder de samme "regler" på alle hovedkort når det kommer til overklokking. Er det noen av de nevnte du ikke finner, så ikke fortvil, da er det sikkert andre løsninger hos deg, så ikke let hele dagen etter de.

 

Du vet sikkert en del fra før, men da hopper du bare over det.

 

Advanced BIOS Features

--> CPU Feature (undermeny);

 

- Intel Speedstep Technology (EIST) --> DISABLE

- Delay Prior to Thermal (16Min) --> OK

- Limit CPUID MaxVal --> DISABLE

- C1E Function --> DISABLE

- Execute Disable Bit --> DISABLE

- Virtualization Technology --> DISABLE

 

 

Advanced Chipset Features;

 

- System BIOS Cacheable --> DISABLE

- Video BIOS --> DISABLE

- Memory hole At 15M-16M --> DISABLE

- PEG Force X1 --> DISABLE

 

 

PnP/PCI Configurations

(dette går på skjermkortet, men greit å gjøre det med det samme);

 

- Init Display First --> Forandre til PCIEx

- PCI/VGA Palette Snoop --> DISABLE

- De andre kan stå på Auto

- Også står det sikkert 4096, det kan også bare stå.

 

 

H/W Monitor;

 

- Chassis Intrusion Detect --> DISABLE

(så slipper evt du noe mas om at dekselet er åpnet)

- CPU Smart Fan --> DISABLE

(som nevnt før)

 

 

Cell Menu;

 

Mulig det heter noe annet hos deg, men det er altså her du stiller på FSB, RAM, volt osv.

 

Et par ting du kan sette til DISABLE først (om du ikke finner disse i samme

menyen, let andre steder!);

 

- Auto Detect PCI Clk --> DISABLE (dette er for skjermkortet)

- Spread Spectrum --> DISABLE (også for skjermkort)

- PCI-E Frequency --> kan stå på 100 (skjermkort)

- PCI Express Voltage --> jeg bruker 1.6v (skjermkort)

 

Et greit program å laste ned før du går videre; CPU-Z 1.44.1. Det er det jeg bruker i bildene lenger nede.

 

 

Forholdet mellom FSB og RAM;

 

Det beste er (etter min mening) å kjøre med 1:1. Velger du noe annet blir flaskehalsen enten CPU eller RAM. Ved overklokking er det som oftest RAM som gjør at du får problemer (les; fryser ved oppstart/restart eller Blåskjerm/minnedump like etter du har kommet inn i Windows).

 

- Enten er det pga for lav timing og samtidig for lite volt.

Lavere tall/lav timing gir høyeste ytelse. F.eks er 4-4-4-10 raskere og mer krevende enn

5-5-5-15.

(De kan du fint prøve deg frem med, og det er ikke farlig som du spør om.)

 

- Eller at du stiller forholdet FSB:DRAM til f.eks 1:1.5 og samtidig stiller opp FSB. Da vil også RAM Frekvensen øke.

 

Forklaring på bildene under:

 

I min BIOS er forholdet (for testens skyld) satt til 1:1.5, mens CPU-Z gjør det om til 2:3. Du vil sikkert se det selv. I prinsippet er det jo det samme;

1:1.5 = 0.6 og 2:3 = 0.6

 

Du kan også tenke prosent. Hvis 3:3 = 100%, blir da 2:3 = 66% og 1:3 = 33%.

 

Her er det som du skjønner mye basic-forklaring, men men...just in case :p

 

 

fsb300115okvd5.jpg

 

På dette bildet ser du at jeg har satt Bus Speed = 300 og forholdet er 1:1.5 (2:3).

 

Det står riktignok 301MHz/451.5MHz, men det vil alltid bli litt høyere enn det du setter det til. Ikke bry deg om det ;)

For ordens skyld, så korter jeg ned begge deler til nærmeste runde tall.

 

DRAM Frekvens blir da 450MHz fordi RAM verdien er 33% høyere, siden forholdet er 1:1.5, eller 2:3.

 

450:3 = 150 --> 150+150 (2:3) = 300 Bus Speed + 150 = 450 DRAM

 

Så du ser at RAM allerede her er overklokket ganske mye (selv om prosessoren knapt er overklokket) bare pga forholdet mellom FSB:DRAM.

 

Som sagt til deg i tidligere svar, så må du gange med 4 for å finne riktig FSB.

Det blir da 300 x 4 = 1200MHz Rated FSB

 

Og for deretter å finne ut hvilken hastighet CPU kjører på, må du gange med multiplier.

I mitt tilfelle er den låst på 8, så da får vi; Bus Speed(FSB) 300 x 8 = 2400MHz (2.4GHz)

 

 

fsb320115okpu2.jpg

 

På dette bildet er forholdet fortsatt 1:1.5, men her er FSB økt til 320.

DRAM Frekvensen er da økt til over 480MHz.

CPU hastigheten er på ca 2.5GHz. Pga forholdet 1:1.5 kan jeg ikke øke FSB veldig mye mer før jeg får problemer med DRAM Frekvensen. Men det er ennå mye å gå på ang selve CPU hastigheten.

 

Det kan du se på dette bildet;

 

fsb3601125oktq9.jpg

 

Her har jeg satt forholdet ned til 1:1.25 (4:5).

Noe som tilsvarer en økning i DRAM på 20% i forhold til økningen i FSB.

450 / 5 = 90 --> 90 x 4 = 360 Bus Speed + 90 = 450 DRAM

 

CPU hastigheten nærmer seg nå 3GHz

For at min maskin skal klare det, må jeg forandre forholdet til 1:1 slik at DRAM Frekvens ikke blir for høy og alt stopper opp.

 

okuo1.jpg

 

Her er den over 3GHz med en FSB på 379 og FSB:DRAM 1:1.

Hadde jeg kjørt i forholdet 1:1.5 også her (noe som ikke ville fungert), ville jeg fått en DRAM Frekvens på 567.

 

 

Hvis du på din maskin setter FSB:DRAM i forholdet 1:1 vil du få 667.

Hovedkortet ditt har maks busshastighet på 1333MHz (regner jeg med?) og prosessoren er også 1333MHz. Siden de kjører likt (1:1), og du må dele RAM på 2 (double data rate), vil du da få 667.

Deler du det på 2 igjen får du 333 som sikkert er standard FSB i BIOS`en din.

Og ganger du det igjen med 4, som jeg nevnte tidligere (quad pumping/Pentium 4) så får du igjen maks busshastighet, som er 1333MHz.

 

Mye tall her nå, hehe :wow:

 

 

Kanskje du har fått litt mer forståelse for dette med FSB:DRAM nå. Eller så har du blitt enda mer forvirret ;)

Du må også prøve deg frem med å finne rett timing på minnet (4-4-4-12 osv). Du merker fort om de verdiene blir for drøye.

 

Ang overklokking og om det er farlig. Svaret er egentlig nei.

Med dagens maskinvare så klarer den å passe på seg selv hvis du gjør noe galt.

 

Hvis du opplever at maskinen ikke starter skikkelig (skjermen er svart, men det lyser i kabinettet), så trykk inn restart-knappen.

Skjer det ingenting etter 3-4 forsøk, så må du resette BIOS. Se i manualen din hvor den knappen er hen. Sikkert en liten rød knapp nederst på hovedkortet et sted.

Da stilles BIOS tilbake til fabrikkinnstillinger. Har du flashet BIOS til en nyere versjon så påvirkes ikke det. Det er bare verdiene som stilles tilbake.

 

Når du overklokker kan du derfor skrive ned de innstillingene som til enhver tid fungerer, så slipper du å begynne å prøve deg frem igjen etter en BIOS-reset.

Reset av BIOS er egentlig en obligatorisk øvelse innen overklokking, så ikke fortvil om det skjer.

 

Vel, vel...det får vel greie seg.

 

Og som alltid; hvis jeg har glemt noe eller sagt noe galt, så må noen rette det veldig fort!! :D

Lenke til kommentar

Hehe, jøsses var en del :ohmy:

 

Lasta ned den CPU-Z greia, skulle ha lagt inn noen bilder men skjønner ikke hvordan jeg gjør de? :blush: Vet du skal trykke på "Sett inn bilde" men må ha slik URL greie skjønner ikke de jeg.

 

Men samma de ser bare at den Multiplier står på x 6.0? Trodde den skulle stå på 9 hos meg jeg??

 

Resten er slik:

 

CPU:

Core Speed: 2280.0 MHz

Multiplier: x 6.0

Bus Speed: 380 MHz

Rated FSB: 1520.0 MHZ

 

Memory:

DRAM Frequency: 532MHz

FSB:DRAM: 5:7

 

Skal jeg stille forholde til 1:1 da? men viss jeg gjør de går ikke minne seinere da? Di står på 1066 MHz nå, men er de ikke slik at di går ned til 800 MHz da? Skal jeg stille Multiplier opp til 9? Og så prøver jeg og stille den opp til 400 slik at jeg får 3.6 GHz? den står på auto nå....

 

Har merka viss jeg spiller så går de helt glatt i starten men etter jeg har spilt en time eller to så bynder de og hakke osv. kan dette ha noe med at den er for varm? Dette skjedde også før jeg begynte og overklokke ;) Men har begynt og forstå litt mer nå, kanskje ikke alt men de kommer seg vell. Tusen takk for svar :thumbup:

Endret av Reaper91
Lenke til kommentar

Reiste inn på BIOS og satte den Unlinked greia til Linked istede for, slik at jeg kunne stille på forholdet. Jeg prøvde 1:1 lagra de, men da kom de bare en pipelyd fra HK og de sto at jeg måtte resette CPU. Reiste inn på BIOS igjenn og prøvde forholde som heter SYNC mode og lagra de, da funka de helt fint men nå er bare minne hastigheten på 760 MHz da? Min er egentlig på 1066 MHz, men kan vell bare sette timing greiene på f.eks 4-4-4-10 så får jeg vell nesten samme hastighet? Så reiste jeg inn på CPU-Z og der står de jo at jeg har forholde 1:1????? Er dette riktig?

Lenke til kommentar

Multiplieren din skal være 9 ja, så bare sett den til det igjen.

1333MHz / 4 = 333

CPU er (standardfrekvens) 3GHz / 333 = 9 (multiplier)

 

Sett det til Linked og 1:1, da er CPU og RAM i Sync.

 

Det er bedre at du får høy FSB i 1:1 enn høy overklokk på RAM, så ta den delen først.

Deretter kan du stille på timingene. Men hold deg til en ting i gangen så du vet hva som stopper opp. Ellers vet du ikke hva du må stille tilbake når du får problem.

 

Du må også (etter hvert) se hvilke timinger som gir best resultat. Stiller du de for lavt (husk at lav timing er kjappere) kan minnet faktisk gå tregere siden brikkene ikke klarer hastigheten, og da automatisk går tilbake.

 

Det er ingen snarveier når det gjelder overklokking. Du må bare klokke og teste, skriv ned resultater, klokke og teste og skrive ned resultater ;)

 

Ang bilder kan du bruke denne siden.

Klikk på "Bla gjennom" og finn bildet du vil laste opp og klikk "Host it", deretter kopierer du den aller nederste linken (Direct link to image).

Klikk på bildeikonet ved siden av smileys og lim inn den linken.

Lenke til kommentar
Multiplieren din skal være 9 ja, så bare sett den til det igjen.

1333MHz / 4 = 333

CPU er (standardfrekvens) 3GHz / 333 = 9 (multiplier)

 

Sett det til Linked og 1:1, da er CPU og RAM i Sync.

 

Det er bedre at du får høy FSB i 1:1 enn høy overklokk på RAM, så ta den delen først.

Deretter kan du stille på timingene. Men hold deg til en ting i gangen så du vet hva som stopper opp. Ellers vet du ikke hva du må stille tilbake når du får problem.

 

Du må også (etter hvert) se hvilke timinger som gir best resultat. Stiller du de for lavt (husk at lav timing er kjappere) kan minnet faktisk gå tregere siden brikkene ikke klarer hastigheten, og da automatisk går tilbake.

 

Det er ingen snarveier når det gjelder overklokking. Du må bare klokke og teste, skriv ned resultater, klokke og teste og skrive ned resultater ;)

 

Ang bilder kan du bruke denne siden.

Klikk på "Bla gjennom" og finn bildet du vil laste opp og klikk "Host it", deretter kopierer du den aller nederste linken (Direct link to image).

Klikk på bildeikonet ved siden av smileys og lim inn den linken.

 

Hehe bynder å skjønne de nå, va jaggu morro å :dribble:

 

Satte FSB på 1600 nå og fikk 3.6 GHz, kjørte 3DMark06 og fikk en score på 12797. Prøvde og sette timingen på minne på 4-4-4-12 og kjørte 3DMark06 igjenn, og da fikk jeg plutselig 100 poeng mer :thumbup: Men nesten 13000 3DMark er vell altfor dårlig?? Begynde på skjermkortet snart og da xD

 

Men får ikke installert Rivatuner, står at jeg må ha en digitalt signert driver? går de ikke ann å skru av den greia =/

 

Du har vært til stor hjelp, takker :new_woot:

Endret av Reaper91
Lenke til kommentar

13000 er ikke dårlig nei. Iallfall ikke hvis du ikke har gjort noenting med skjermkoret. Da har du mye morro å se frem til!

 

Rivatuner skal vel fungere på 64bit, last den ned her. Hvis det var det du tenkte på? Du kan bare godta innstalleringen selv om den meldingen kommer opp.

 

Når det gjelder de nye 8800GTS 512MB kortene må du også gjøre en liten fiks i Rivatuner .cfg. Etter at du har fått innstallert programmet vel å merke.

 

Når du innstallerer så havner den sikkert i C:/Programfiler/RivaTuner v2.06

Åpne den mappen og finn RivaTuner .cfg-filen (50kB) og åpne den i notisblokk.

Finn følgende seksjon (den er nesten helt øverst): [GPU_10DE]

 

Den aller siste linjen i den seksjonen ser slik ut: G92 = 610h-61Fh

Forandre den til dette: G92 = 610h-61Fh,600h

 

Lagre og avslutt.

Da skal RivaTuner fungere.

 

PS! Du kan godt slette det jeg har skrevet når du svarer, så slipper du å lage quote ;)
Lenke til kommentar

Endra på de som du sa og de funka nå ;)

 

Lasta ned PC Wizard 2008 for og sjekke gradene på skjermkortet, di var sånn:

 

GPU Temperature: 71C

 

GPU Ambient: 59C

 

Reiste inn på Rivatuner og stilte den vifte greia på 100% på GPUen, da falt gradene til 49C og 40C. Alt dette er når jeg er på skrivebordet. Er de for høyt?

 

Og når jeg skal begynde og overklokke skjermkortet kan jeg f.eks stille di tre greiene (Core clock, Shader clock og Memory clock) opp 5 hakk om gangen? Eller må jeg ta en om gangen? Jeg kan stille på alt?

 

Og så etter jeg har stilt di opp 5 hakk sjekker jeg med 3DMark06 om de er noen forskjell og om de har komme Artifacts?

Lenke til kommentar

Tempen er helt fin.

 

Du kan hake av på Link Clocks og kjøre Core/Shader samtidig.

Memory klokkes for seg.

 

Uten å ta for hardt i, så kan du sikkert sette følgende verdier;

 

- Core 750

- Shader 1875

- Memory 1040

 

På de verdiene skal du fint klare 3DMark06 uten noe kruseduller på skjermen.

 

Også ser du det an derfra. Husk viften!

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Med de samme så legger jeg bare ut noen bilder her ;)

 

Er de noe mer jeg kan stille på her, for og få de enda bedre tror du? Kan vell sette FSB enda litt høyere kanskje? Noe med minne jeg kan gjøre?

 

Og hvorfor står Multiplier på 6? Står jo på 9 inne på BIOS???

 

cpufl3.jpg

 

memoryct2.jpg

 

Hva skal jeg ha på Rivatuner når jeg overklokker?

 

- Standard 2D?

- low power 3D?

- performance 3D?

 

Sa du att jeg ikke trengte og stille på Memory clock? Stillte den seg automatisk?

 

Legger ved ett bilde her og ;)

 

gpuoverklokkyw4.jpg

Endret av Reaper91
Lenke til kommentar

Hvilke verdier du ikke kan gå over finnes det ingen fasit på. Prøve-og-feile-regelen gjelder også her. Hos meg stopper det opp på rundt 790 (Core) og 1090 (Memory). Jeg husker ikke Shader i farten, men når du haker av Link Clocks, så blir den det samme hos deg hvis du drar Core opp til 790, så du kan jo se.

Men så lenge du bruker viften på 100% så skal det ikke være noen fare for at du ødelegger noe. Det skal mye til uansett, forresten.

 

Du kan bruke Performance 3D.

Memory må du stille selv. Link Clocks går på Core og Shader, som du sikkert har merket. Når du stille Core, følger Shader etter.

 

Hvis du har stilt de for høyt og kjører 3DMark06, så vil testen fryse ganske tidlig, eller iallfall når du kommer til de ildfluene i skogen.

Hvis du klarer å avslutte testen ved å trykke ctrl+alt+del så vil du sikkert se en gul trekant nede i høyre hjørnet, og en melding om at "Skjermkortdriveren sluttet å virke og er tilbakestilt", eller noe lignende.

Da må du senke verdiene litt i RivaTuner. Det skal ikke mye til før det funker når du har kommet opp rundt maks-innstillinger. Fryser det på 790 (Core) og 1090 (Memory), så kan det være nok å gå ned til 785 og 1080/1085.

 

Jeg vet ikke helt hva som går galt ang den multiplieren. CPU-Z skal jo klare å lese det av, men du kan prøve et annet program. Last ned Everest og sjekk der. Start programmet og klikk på Maskinnavn i feltet til venstre, deretter ned på Overclock. Der ser du prosessorhastigheten og hvor mange prosent den er overklokket. Multiplieren skal også komme frem.

 

Skulle til å spør om du husker å lagre etter du har forandret i BIOS, men det må du ha gjort hvis det står 9 når du går inn der etterpå :p

Nå spurte jeg likevel, hehe.

Lenke til kommentar

Hehe, ja den står på 9 når jeg går inn på BIOS igjenn ;)

Bare å begynde og overklokke imorgo da :dribble:

 

Blir de stor forskjell i spill når jeg overklokker skjermkortet?

Klarer jeg f.eks og nå 15000 i 3DMark06 etter at jeg har overklokka Skjermkortet?

 

Overklokka CPUen til 3.8 GHz nå og alt går helt strøkent...

Har også bestillt ny CPU vifte nå, Zalman. Får se om gradene faller litt nå ;)

Endret av Reaper91
Lenke til kommentar

Hvis CPU er på 3.8GHz så må jo multiplieren være 9, ellers måtte du ha kjørt FSB på 633MHz (3800MHz/6 multiplier=633), og det er jo litt drøyt :)

Hva er tempen nå da?

 

Om det blir stor forskjell i spill kommer litt an på. Det spørs hvilke spill du tenker på. Det er ikke alle spill som krever like mye, verken av skjermkort eller cpu/minne. Så der vil du sikkert ikke merke noe, siden du mest sannsynlig kjører innstillingene der på maks allerede. Men høyere FPS vil du uansett få, og det er jo bra, selv om det ikke er direkte merkbart om du har 120 eller 200 i FPS.

 

I Crysis og FSX (hvis du spiller de) som er mer krevende vil du kunne øke innstillingene, og samtidig få bedre flyt når kortet (og maskinen forøvrig) er overklokket. Så da blir det jo selvsagt bedre.

Dette skjønner du sikkert, men overklokking av skjermkort fører ikke automatisk til at grafikken blir bedre, du må selvsagt stille på grafikkegenskapene for at det skal bli forskjell :) Og med overklokket kort så tåler det også høyere innstillinger.

 

Hvis jeg lover deg 15000 poeng i 3DMark06 og du ikke får det så blir du bare grinete, så du får teste og se, men det er slett ikke umulig :D

Du må ikke se deg blind på de resultatene der. Får du bare 14000 og likevel har glimrende grafikk/FPS i spillene så er jo målet oppnådd.

Lenke til kommentar
Hvis CPU er på 3.8GHz så må jo multiplieren være 9, ellers måtte du ha kjørt FSB på 633MHz (3800MHz/6 multiplier=633), og det er jo litt drøyt :)

Hva er tempen nå da?

 

Om det blir stor forskjell i spill kommer litt an på. Det spørs hvilke spill du tenker på. Det er ikke alle spill som krever like mye, verken av skjermkort eller cpu/minne. Så der vil du sikkert ikke merke noe, siden du mest sannsynlig kjører innstillingene der på maks allerede. Men høyere FPS vil du uansett få, og det er jo bra, selv om det ikke er direkte merkbart om du har 120 eller 200 i FPS.

 

I Crysis og FSX (hvis du spiller de) som er mer krevende vil du kunne øke innstillingene, og samtidig få bedre flyt når kortet (og maskinen forøvrig) er overklokket. Så da blir det jo selvsagt bedre.

Dette skjønner du sikkert, men overklokking av skjermkort fører ikke automatisk til at grafikken blir bedre, du må selvsagt stille på grafikkegenskapene for at det skal bli forskjell :) Og med overklokket kort så tåler det også høyere innstillinger.

 

Hvis jeg lover deg 15000 poeng i 3DMark06 og du ikke får det så blir du bare grinete, så du får teste og se, men det er slett ikke umulig :D

Du må ikke se deg blind på de resultatene der. Får du bare 14000 og likevel har glimrende grafikk/FPS i spillene så er jo målet oppnådd.

 

Kjører selv på 3,94GHz nå(38grader idel i everest, 47 i bios), men den får bluescreen på 4GHz... Trenger jeg å stille VCORE/CPUVolt får å få 4Ghz++?

 

Har selv standar klokk på GTX nå, hva er grei klokk i rivatune??

Trenger ikke exstremklokk her, men vil ha noe å gå ut fra (:

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...