SteinBGO Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Hei, kan noen hjelpe meg med velg av minnekort til Canon 450D? Hvilken av de støttede typene er best? Hva bør skrivehastigheten være? Hvor store kort er det praktisk å ha? På forhånd takk. Lenke til kommentar
SiljeMB Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Hei. Jeg har tenkt til å kjøpe meg Canon 450D nå snart. jeg var i noen butikker for å spørre litt, og fikk veldig god info om f.eks. minnekort. - du må ikke kjøpe noen av de billige typene av minnekort. Fordi minnekortet vil da ikke være raskt nok til kameraet, f.eks. når du tar mange bilder rett etter hverandre, når du skal ta bilde av noe som er raskt (en kjørende bil), da vil mange av bildene bare bli helt svarte. - minne kortet må også være av typene SD (SD HC) - minnekortet må vel også hvertfall ha en kapasitet på 1 GB, men jeg har tenkt til å kjøpe med 2 GB. håper du fikk noe ut av dette. men har du kjøpt canon 450D alt, trodde det ikke kom ut før i mars? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) - du må ikke kjøpe noen av de billige typene av minnekort. Fordi minnekortet vil da ikke være raskt nok til kameraet, f.eks. når du tar mange bilder rett etter hverandre, når du skal ta bilde av noe som er raskt (en kjørende bil), da vil mange av bildene bare bli helt svarte. Det stemmer ikke. Hvis du tar seriebilder til bufferen er full vil du ikke kunne ta flere bilder før bildene er flyttet fra bufferen til minnekortet. Ingen av bildene blir svarte altså, men det blir en ventetid etter at bufferen har blitt full. Med raskt minnekort vil bufferen ikke bli full og man kan ta bilder til kortet er fullt. Dette har jeg selv, og D40xen min (som jeg nettopp solgte..) kunne ta seriebilder i jpeg til kortet var fullt (ihvertfall over 100 bilder, gadd ikke teste lengre enn det) Anbefales med andre ord! Følger også med USB minnekortleser (kun SD da selvfølgelig, ikke sånn med 20 forskjellige typer) Endret 23. februar 2008 av sn0dig Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 - du må ikke kjøpe noen av de billige typene av minnekort. Fordi minnekortet vil da ikke være raskt nok til kameraet, f.eks. når du tar mange bilder rett etter hverandre, når du skal ta bilde av noe som er raskt (en kjørende bil), da vil mange av bildene bare bli helt svarte.Det er bare tull. Kameraet har buffer som gjør at du kan ta 53 seriebilder i jpg (6 bilder i RAW) før minnekortet blir en begrensning, og når det blir fullt, vil seriehastigheten gå ned. Du får med andre ord ikke sorte bilder... Når det gjelder de billige minnekortene, anbefales gjerne Sandisk og Lexar, ikke pga hastighet alene, men også pga stabilitet og risiko for feil... For å gjøre det enkelt - Sandisk Ultra II vil være et utmerket minnekort til 450D, og kjøp det så stort som du måtte trenge. 2GB bør nok være et minimum, men 4GB gjør også godt. 8GB er heller ikke bortkastet, siden 450D har såpass høy oppløsning som 12MP, men skal du ha mer plass, ville jeg heller delt det opp på f.eks. 2x8GB eller 4+8GB. Ikke lurt å satse alt på ett kort... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Det er bare tull. Kameraet har buffer som gjør at du kan ta 53 seriebilder i jpg (6 bilder i RAW) før minnekortet blir en begrensning, og når det blir fullt, vil seriehastigheten gå ned. Du får med andre ord ikke sorte bilder... Du går muligens glipp av motivet, men det er en annen diskusjon. Når det gjelder de billige minnekortene, anbefales gjerne Sandisk og Lexar, ikke pga hastighet alene, men også pga stabilitet og risiko for feil... Lav risiko mener du vel ... For å gjøre det enkelt - Sandisk Ultra II vil være et utmerket minnekort til 450D, og kjøp det så stort som du måtte trenge. 2GB bør nok være et minimum, men 4GB gjør også godt. 8GB er heller ikke bortkastet, siden 450D har såpass høy oppløsning som 12MP, men skal du ha mer plass, ville jeg heller delt det opp på f.eks. 2x8GB eller 4+8GB. Ikke lurt å satse alt på ett kort... Dette er jeg helt enig i. Ultra II holder nok lenge. Jeg hadde nok godt for 2-3 4GB kort. JEg liker ikke å ha for mange bilder på et kort; selv om det er SanDisk. Tom Lenke til kommentar
SiljeMB Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) - du må ikke kjøpe noen av de billige typene av minnekort. Fordi minnekortet vil da ikke være raskt nok til kameraet, f.eks. når du tar mange bilder rett etter hverandre, når du skal ta bilde av noe som er raskt (en kjørende bil), da vil mange av bildene bare bli helt svarte. Det stemmer ikke. Hvis du tar seriebilder til bufferen er full vil du ikke kunne ta flere bilder før bildene er flyttet fra bufferen til minnekortet. Ingen av bildene blir svarte altså, men det blir en ventetid etter at bufferen har blitt full. Med raskt minnekort vil bufferen ikke bli full og man kan ta bilder til kortet er fullt. Dette har jeg selv, og D40xen min (som jeg nettopp solgte..) kunne ta seriebilder i jpeg til kortet var fullt (ihvertfall over 100 bilder, gadd ikke teste lengre enn det) Anbefales med andre ord! Følger også med USB minnekortleser (kun SD da selvfølgelig, ikke sånn med 20 forskjellige typer) Jeg bare forteller hva jeg fikk beskjed om i butikken. Beklager hvis dette var feil. Men da vet jeg hvertfall at man ikke trenger å kjøpe no spesielt dyre minnekort. (Sparte jeg de pengene. xD) Endret 23. februar 2008 av SiljeMB Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg bare forteller hva jeg fikk beskjed om i butikken. Beklager hvis dette var feil. Men da vet jeg hvertfall at man ikke trenger å kjøpe no spesielt dyre minnekort. (Sparte jeg de pengene. xD) Minnekort har gått så mye ned i pris at dyre minnekort har fått en helt annen betydning Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg bare forteller hva jeg fikk beskjed om i butikken. Beklager hvis dette var feil. Men da vet jeg hvertfall at man ikke trenger å kjøpe no spesielt dyre minnekort. (Sparte jeg de pengene. xD) Det skal du bare gjøre. Hvis vi sier noe annet, så betyr et bare at de i butikken tar feil, og det er ikke første gang. Ihvertfall når man går til Expert, Elkjøp, Lefdal osv. Der går det fort i svingene inimellom. Tom Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Men da vet jeg hvertfall at man ikke trenger å kjøpe no spesielt dyre minnekort. (Sparte jeg de pengene. xD) Bare kjøp Sandisk eller Lexar, så er du trygg. De billigste minnekortene (som du satser en hundrelapp eller noe på å kjøpe) har høyere feilrate enn gode minnekort. Om de krasjer så mister du alle bildene på kortet. Det er litt kjedelig om du hadde mange bra bilder på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå