Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hull i ørene - betennelse ?

klxm

Anbefalte innlegg

Men Vaio.

Du svarte ikke helt på hva jeg spurte om.

Jeg spurte om det kan forekomme slik resistens som du snakker om ved bruk av bacimycin. At penicillin kunne forårsake det sa jeg jo jeg visste sånn halvveis.

Det høres rimelig rart ut for meg at en reseptfri salve skal kunne føre til slik resistens? Er det ikke en viss forskjell på å bruke en salve på et bestemt område enn å putte i seg X antall tabeletter over 7-10 dager? Bacimycin blandet med hvit vaselin er jo noe som ofte blir brukt på tatoveringer og piercing (gjerne rein bacimycin på piercing). Vil det da si at de som bruker denne uten at det er noen "kur" kan få en resistens? Hvorfor i alle dager selger de da denne reseptfritt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg spurte om det kan forekomme slik resistens som du snakker om ved bruk av bacimycin. At penicillin kunne forårsake det sa jeg jo jeg visste sånn halvveis.

Sjangsen er små, men nå snakker vi om svært lite innhold av bacitracin.

Således lure på hva er effekten? Vitsen? (en dråpe koffein i havet)

På en annen måte forstår jeg ikke hvorfor at dette er tillatt, reseptfritt, i norske apoteker.

Mens strepsil og Redbull er forbudt. norsk helsevesen :roll:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Norsk helsevesen på sitt beste ja ! Det er så typisk norge. Vi blir rikere og rikere, men dummere og dummere virker det som :thumbdown:

Viss jeg noen gang tar nytt hull, skal jeg i alle fall ikke stusse med å ta ut øredobben ved en eventuell betennelse. Vil ikke risikere at den gror innover slik som denne.... :ohmy: Men er det noen som har erfaring med at betennelsen setter seg i øret etter å ha tatt ut dobben ? Eller er det bare en myte ? Legen hadde i alle fall ikke hørt noe om det...

Lenke til kommentar
Viss jeg noen gang tar nytt hull, skal jeg i alle fall ikke stusse med å ta ut øredobben ved en eventuell betennelse. Vil ikke risikere at den gror innover slik som denne.... :ohmy: Men er det noen som har erfaring med at betennelsen setter seg i øret etter å ha tatt ut dobben ? Eller er det bare en myte ? Legen hadde i alle fall ikke hørt noe om det...

Hvis du noen gang tar hull, stikk til ett studio :) Forresten ringen du blir ambefalt å bruke på ett studio kan ikke gro innover, dessuten holder ringen også ute masse dritt, og det er myyyyye enklereå vaske.

En kan ikke forvente at betendelsen går vekk med en gang du tar ut dobben.

Ved dårlig behandling av hullet i øret ( piercingen) vil betendelsen selvsagt vedvare, men ved norman vasking tipper jeg at betendelsen vil gå vekk rimelig fort.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Kruzty

Skulle ønske jeg leste her før jeg tok hull i øret!

For ca 1-2 månder siden tok jeg hull i øret hos >frisøren< som jeg ikke burde gjort ettersom jeg har forstått :(, kjøpte khlorex ved bruk av rensing.. Alt gikk fint helt til forige søndag som jeg da la merke til en kul på venstre siden av halsen -rett under øret-. Jeg dro umidelbart til legen for å undersøke det.. I følge blodprøvene som legen tok var det en infeksjon!, men jeg som alltids tenker det værste med en gang, kan det være kreft? svulvst? osv osv. Jeg fikk en pencillin kur som heter "Weifapenin" håper veldig på at det vil fungere.

Noen som har opplevd noe av det samme?

Lenke til kommentar
Skulle ønske jeg leste her før jeg tok hull i øret!

For ca 1-2 månder siden tok jeg hull i øret hos >frisøren< som jeg ikke burde gjort ettersom jeg har forstått :(, kjøpte khlorex ved bruk av rensing.. Alt gikk fint helt til forige søndag som jeg da la merke til en kul på venstre siden av halsen -rett under øret-. Jeg dro umidelbart til legen for å undersøke det.. I følge blodprøvene som legen tok var det en infeksjon!, men jeg som alltids tenker det værste med en gang, kan det være kreft? svulvst? osv osv. Jeg fikk en pencillin kur som heter "Weifapenin" håper veldig på at det vil fungere.

Noen som har opplevd noe av det samme?

Håper med. tar knekken på infeksjonen :) Men tror ikke du skal begymre deg for at hullet i øret (infeksjonen) kan føre til svulst og kreft. Må ikke alltid tro det verste, da kan man bli ganske så tullerusk ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_jw_*

hei

jeg tok hull i øret høst 08, men det grodde aldri på høyre øre. hullet er nede i flippen. i og med at det gjør vondt etter 2-3 dager med øredobb i har jeg nå sluttet å bruke den. men det virker som om det inni hullet er betennelse, og nå idag når jeg bare klødde på det kom det ut veske og når blør det litt (sikkert fordi jeg har pillet).

noen tips til hva jeg kan fikse dette med? tåler ikke klorhexidin noe særlig..

jw

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...