Vaio Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Antibiotika for en betennelse etter hull i øret? Medisinstudent eller ikke...det er bare tull. Da må det være svært alvorlig. Leger er altfor kjappe med å skrive ut slike resepter, husk det er langt fra bra å bruke mye antibiotika. Mine medstudenter har alltid frarådet meg til å forklare, eller hjelpe, folk i forumet. Ikke fordi de ikke vil, men fordi er lei folk som tro de kan bedre. Mine venner spør alltid: "Hvorfor gidder du engang å forklare de?" Da tenker jeg: Fordi folk fortjener å blir forklart, og at folk fortjener noe bedre enn den medisinske anarkisme vi finner i de norske sykehusene. Men vet du hva? På en måte, så forstå jeg hvorfor slike "ting" oppstå. Og på en annen måte, så fortjener folk bedre enn selvfrelste kjerringråd. Jeg jobber med piercing og det vi anbefaler kunder å bruke er Klorexidine (husker ikke helt om det staves sånn) til vanlig rensing. Ved betennelse og mye hovenhet går det an å bruke tynne lag med en salve som heter Bacimycin. Den er antiseptisk og hjelper mot betennelse. Da skal det smøres et tynt lag rundt stang slik at du drar med litt salve inn i hullet, men ikke for mye for da kan det ikke skal samle seg noen mengde salve i hullet. Du klagde over at antibiotika bruk er overdrevet? Ta en titt på det du skrev: Bacimycin. Hva er Bacimycin? Det er en giftig antibiotika, som tom. ta kål på MRSA, på godt norsk: Gule stapylokokker. Og derfor kan den kun bli brukt i form av salve. Det du forslår, er å bruke en mer giftig antibiotika, enn en mer harmløs penicillin. Dette er den lille forskjell mellom den utdannelsen jeg har, og, den: "det du tro er best". La meg ta det den måten: Jeg vil aldri gi deg råd om hva som er kul med pericing. Dette forblir min lille frustrasjons-skriv. vaio Endret 24. februar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
klxm Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Jeg tok meg en tur til legen....han ga meg en kur på Diclocil 500mg, 2 tbl 3 ganger daglig. (egentlig en sterk kur...) Han sa at dersom det ikke ble bedre til i morgen, skulle jeg ta ut dobben. MEN, problemet er at jeg ikke får den ut !! da det er så hove at framsiden på en måte er kommet "inni" øret, om dere skjønner.... så saken blir å få av bakstykket uten å kunne holde i framme....og det gjør jo shiiit vondt å ta bak...huff....gruer meg !! Noen mente jeg burde klippe den av, dvs stangen, men som sagt er der ikke plass å komme til da det er så hovent. (og ikke minst vondt!!) Det verker ikke så mye når jeg ikke er borti det, da kjenner det bare ut som jeg nettpp har tatt hullet. Vel, det er vel bare til å ise ned øret, legge seg på sofaen og la samboeren ta seg av saken.... guri... jeg liker ikke dette ps. Fikk også klorhexidin..... Endret 22. februar 2008 av klxm Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Det du kan gjøre er å ta en antihistamin pille, f.eks zyrtec for å dempe inflammasjonen. Dicloxzillin er penicillin. Lykketil vaio Endret 22. februar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
klxm Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 ja nå sitter jeg bare å psyker meg opp her....... skal hente noen isbiter å legge på for å prøve å bedøve mest mulig i alle fall uff uff uff Lenke til kommentar
klxm Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Nei detta funker ikke..... tror jeg må til legen i mårra å få den ut..... "diamanter" fremme er helt vekk, får ikke presset den frem igjen heller..... fy f...så vondt når en prøver ! aiai..... nei dette var ingen god erfaring Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg har en veldig, veldig, veldig, veldig bra ide til deg! Har vært igjennom det samme selv. For å poengtere en sak, aldri, aldri pierc deg hos en friør! Dette er uten tvil den aller verste metoden, ville heller latt nevøen min pierce meg. De bare kjører en dobb igjennom øret ditt, med en pistol, og sender deg på apoteket for å kjøpe middelet du absolutt ikke skal ha i øret ditt, pyrisept. De har 0 peiling på hva de holder på med, syntes forøvrig at de må holde seg til hårklipp. Altså for all del, PIERCE DEG I ETT PROFISJONELT GODKJENT STUDIO! __ Tilbake til saken for å hjelpe deg. Både jeg og kjæresten min har begge hull der som du har det, nemlig ørebrusket. Brusk er vel noe av det som tar lengst tid å hele. Forskjellen fra meg å damen, var at jeg piercet meg hos ett profisjonelt studio, og hun hos en frisør, for hun håpte på å spare litt penger. min ring i øret healet seg vel etter rundt 6 måneder, og hennes har enda ikke gjort det, hun har verket konstant annenhver dag siden hun tok den og det har komt sårveske ut. Etter hvert gadd hun ikke det mer, så jeg tok hun med på piercing studioet hvor jeg tok min piercing for å kjøpe natriumklorid og neutral såpe. Der fikk vi en profisjonel piercer til å se på smykket, og ble anbefalt å få det byttet så kjæresten min byttet smykket. Noe som hun gjorde, så hun byttet ut dobben med en ring. Hun var meget redd for at dette skulle gjøre vondt, med tanke på at smykket hun hadde fra frisøren hang DØNN fast, men hun merket faktisk ikke når pierceren tok det ut Det kjæresten min har merket i ettertid helt fra hun byttet piercing, er at det ikke gjør vondt mer, og at det er mye enklere å gjøre reint. hun syntes også ring var mye kulere og angrer ikke ett sekund på valget hun gjorde. Det jeg kan fint råde deg til, er at du stikker til en profisjonell salong, å får de til å hjelpe deg med å bytte til ett annet smykke, i dette tilfellet, ring. DU VIL IKKE ANGRE. Smykket vil koste litt penger, men er verdt det, trust me. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Konklusjon: å ta hull i ørene hos frisøren er idioti. Lenke til kommentar
klxm Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg har en veldig, veldig, veldig, veldig bra ide til deg! Har vært igjennom det samme selv.For å poengtere en sak, aldri, aldri pierc deg hos en friør! Dette er uten tvil den aller verste metoden, ville heller latt nevøen min pierce meg. De bare kjører en dobb igjennom øret ditt, med en pistol, og sender deg på apoteket for å kjøpe middelet du absolutt ikke skal ha i øret ditt, pyrisept. De har 0 peiling på hva de holder på med, syntes forøvrig at de må holde seg til hårklipp. Altså for all del, PIERCE DEG I ETT PROFISJONELT GODKJENT STUDIO! __ Tilbake til saken for å hjelpe deg. Både jeg og kjæresten min har begge hull der som du har det, nemlig ørebrusket. Brusk er vel noe av det som tar lengst tid å hele. Forskjellen fra meg å damen, var at jeg piercet meg hos ett profisjonelt studio, og hun hos en frisør, for hun håpte på å spare litt penger. min ring i øret healet seg vel etter rundt 6 måneder, og hennes har enda ikke gjort det, hun har verket konstant annenhver dag siden hun tok den og det har komt sårveske ut. Etter hvert gadd hun ikke det mer, så jeg tok hun med på piercing studioet hvor jeg tok min piercing for å kjøpe natriumklorid og neutral såpe. Der fikk vi en profisjonel piercer til å se på smykket, og ble anbefalt å få det byttet så kjæresten min byttet smykket. Noe som hun gjorde, så hun byttet ut dobben med en ring. Hun var meget redd for at dette skulle gjøre vondt, med tanke på at smykket hun hadde fra frisøren hang DØNN fast, men hun merket faktisk ikke når pierceren tok det ut Det kjæresten min har merket i ettertid helt fra hun byttet piercing, er at det ikke gjør vondt mer, og at det er mye enklere å gjøre reint. hun syntes også ring var mye kulere og angrer ikke ett sekund på valget hun gjorde. Det jeg kan fint råde deg til, er at du stikker til en profisjonell salong, å får de til å hjelpe deg med å bytte til ett annet smykke, i dette tilfellet, ring. DU VIL IKKE ANGRE. Smykket vil koste litt penger, men er verdt det, trust me. Problemet er at jeg ikke har et studio i nærheten Da må jeg kjøre minst 2 timer, og i dag skal jeg på jobb kl 11 Det eneste jeg kan gjøre tror jeg er å¨gå til legen å få bedøvd øret så han kan ta den ut.... jeg har IKKE sjans til det selv! samboeren har også prøvd, men han har heller ikke mye erfaring med ring i øret så....Uansett så er dobben vekk helt "inni" øret, har ikke sjans å presse den ut igjen! Er egentlig temmelig ekkelt Men...... shitt ass..... Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Det må da være ett piercing studio i nærheten ? :S sjekk gulesider Du har i alle fall nært til neste gang, det er bare ulemper ved å ta piercing hos en frisør Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Det du kan gjøre er å ta en antihistamin pille, f.eks zyrtec for å dempe inflammasjonen. Dicloxzillin er penicillin. Lykketil vaio Mange rare forslag her. Anthistaminer er vel ikke betennelsesdempende med mindre årsaken er allergi? Dicloxzillin er vel ikke penicillin (antar du mener dicloxacillin) Visste heller ikke at Bacimycin var giftig og at MRSA var det samme som gule stafylokokker... Og hva er puritis? On topic: Prøv honning eller andre lindrende forslag. Hvis det ikke hjelper - fjern piercingen og vent til betennelsen har gitt seg før du prøver på nytt. Endret 23. februar 2008 av jultomten Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Anthistaminer er vel ikke betennelsesdempende med mindre årsaken er allergi? For folk som ikke har "minste" peiling på biokjemi og patologi. Så kan det viker som histamin er bare for allergi. Her er en fin start: http://en.wikipedia.org/wiki/Inflammation#Cellular_component Dicloxzillin er vel ikke penicillin (antar du mener dicloxacillin) Andres skrivefeil er ikke noe å lage et poeng av. Jeg bryr meg heller ikke noe av saken med mindre andre tullinger ta det opp. Visste heller ikke at Bacimycin var giftig Fordi det kreves farmakologi, som er 3semester fag for meg. En bok med over 900 sider. http://www.encyclopedia.com/doc/1E1-bacitrac.html og at MRSA var det samme som gule stafylokokker... Staphyloccocus Aureus - Stapylokokker "Gullmynten" (aka. Noe gult) MRSA står for Methicillin Resistant Staphyloccocus Aureus Og hva er puritis? Staves egentlig pruritis. Du få slå opp Mange rare forslag her. Det kan du si. Jeg håper informasjonene var "opplysende" og lærerikt. Edit: Var ikke du en medisinstudent? eller en wannabe? Lykketil vaio Endret 24. februar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
klxm Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Det må da være ett piercing studio i nærheten ? :S sjekk gulesider Du har i alle fall nært til neste gang, det er bare ulemper ved å ta piercing hos en frisør Jeg kommer ikke akkurat fra byn...hehe.... Lenke til kommentar
klxm Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) huff, skrev nettopp et langt innlegg, men det forsvann vel, prøver igjen...... Takker og bukker for ALLE forslag/råd jeg har fått, både kjerringråd og de mer medisinske Thanks Det jeg fikk av legen var Diclocil, ELLER Dicloxacillin, alt etter hva du gidder å skrive. Jeg rekner med de som har litt peiling vet hva det er snakk om selv om det dukker opp en skrivefeil her og der.... Og til de som lurer på om dette er et penicillin preparat : ".....Diclocil er et antibiotikum af penicillintypen. " (etter bruksanvisningen). Vel, jeg måtte kaste inn håndkleet å gå tilbake til legen i dag. Jeg hadde håpet å få lokal bedøvelse, men det fikk jeg ikke, da de ikke gir det til så betente områder (?) ! Det han gjorde var å grafse med en pinsett til han fikk tak i framstykket som lå godt gjemt inni øret, fikk holdt rundt den mens han dro ut bakstykket, som tydeligvis satt meget fast Etter et kvarter var den ute. Det var svinaktig vondt skal jeg si dere.... brr...frysninger Hevelsen hadde gått litt ned i dag tidlig, så tror at pillene hjelper, jeg velger i alle fall å¨tro det Jeg mener at når noen leser noe de ikke visste, kan de heller spørre vedkommende som skrev det om hvordan de vet det og lignende på en høflig og fredlig måte, isteden for å tro at man vet bedre enn den andre. Det kan hende at noen faktisk vet bedre enn andre Jeg vet ikke om jeg tør ta nytt hull....hehe...synest ditte var en dårlig erfaring... Endret 23. februar 2008 av klxm Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk. Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Minnimus Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Og på en annen måte, så fortjener folk bedre enn selvfrelste kjerringråd. Syns faktisk du bør være litt forsiktig med hvilke råd du gir ut på et forum. OG folk burde kanskje være litt mer kritiske til hva slags informasjon de tar imot... Alle kan google frem noen symptomer og medisner på internet for så å ytgi seg for å være medisinstudent, sykepleier osv. Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Og på en annen måte, så fortjener folk bedre enn selvfrelste kjerringråd. Syns faktisk du bør være litt forsiktig med hvilke råd du gir ut på et forum. OG folk burde kanskje være litt mer kritiske til hva slags informasjon de tar imot... Alle kan google frem noen symptomer og medisner på internet for så å ytgi seg for å være medisinstudent, sykepleier osv. Vel det er vel lov å gi tips, altså hvilke som helst tips? Så får vel trådstarter selv velge å følge dem opp... Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Anthistaminer er vel ikke betennelsesdempende med mindre årsaken er allergi? For folk som ikke har "minste" peiling på biokjemi og patologi. Så kan det viker som histamin er bare for allergi. Her er en fin start: http://en.wikipedia.org/wiki/Inflammation#Cellular_component Dicloxzillin er vel ikke penicillin (antar du mener dicloxacillin) Andres skrivefeil er ikke noe å lager jeg ikke et poeng av. Jeg bryr meg heller ikke noe av saken med mindre andre tullinger ta det opp. Visste heller ikke at Bacimycin var giftig Fordi det kreves farmakologi, som er 3semester fag for meg. En bok med over 900 sider. http://www.encyclopedia.com/doc/1E1-bacitrac.html og at MRSA var det samme som gule stafylokokker... Staphyloccocus Aureus - Stapylokokker "Gullmynten" (aka. Noe gult) MRSA står for Methicillin Resistant Staphyloccocus Aureus Og hva er puritis? Staves egentlig pruritis. Du få slå opp Mange rare forslag her. Det kan du si. Jeg håper informasjonene var "opplysende" og lærerikt. Edit: Var ikke du en medisinstudent? eller en wannabe? Lykketil vaio Skal ikke la denne posten komme langt off topic, og jeg beklager hvis du tok mine innsigelser ille opp. Følte dog at noen kunne ha behov for å fire seg litt ned: Det er nok mange løsninger på slike problemer som kan være like gode - uavhengig av hvor tykke bøker man har lest. Faglige diskusjoner tas gjerne, men helst i et annet forum, og ihvertfall i en annen post. On topic: Fint at øret er på bedringens vei! Fortsatt god bedring! Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg jobber med piercing og det vi anbefaler kunder å bruke er Klorexidine (husker ikke helt om det staves sånn) til vanlig rensing. Ved betennelse og mye hovenhet går det an å bruke tynne lag med en salve som heter Bacimycin. Den er antiseptisk og hjelper mot betennelse. Da skal det smøres et tynt lag rundt stang slik at du drar med litt salve inn i hullet, men ikke for mye for da kan det ikke skal samle seg noen mengde salve i hullet. Du klagde over at antibiotika bruk er overdrevet? Ta en titt på det du skrev: Bacimycin. Hva er Bacimycin? Det er en giftig antibiotika, som tom. ta kål på MRSA, på godt norsk: Gule stapylokokker. Og derfor kan den kun bli brukt i form av salve. Det du forslår, er å bruke en mer giftig antibiotika, enn en mer harmløs penicillin. Dette er den lille forskjell mellom den utdannelsen jeg har, og, den: "det du tro er best". La meg ta det den måten: Jeg vil aldri gi deg råd om hva som er kul med pericing. Dette forblir min lille furstrasjons-skriv. vaio Takk for infoen om Bacimycin. Det visste jeg faktisk ikke. Men da kommer et spørsmål. Når det kommer til penicillin så skjønner jeg det sånn at viss man tar penicillin for mye så kan man bli immun osv. Jeg skjønner at det skal mye til sikkert, men likevel. Er det da det samme med en Bacimycinsalve? Vil den også gi samme effekt som en immunreaksjon viss brukt for mye? Dette er veldig interresant og viktig for meg å vite kjenner jeg. Takker mye for svar. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Når det kommer til penicillin så skjønner jeg det sånn at viss man tar penicillin for mye så kan man bli immun osv. Jeg skjønner at det skal mye til sikkert, men likevel. Er det da det samme med en Bacimycinsalve? Vil den også gi samme effekt som en immunreaksjon viss brukt for mye? Dette er veldig interresant og viktig for meg å vite kjenner jeg. Det er riktig at "bakteriene" kan blir immun mot penicillin over lengre tid. Men sannheten er mer komplisert enn så. Antibiotika resistens er, som jeg har fått med meg, katagorisert i 2 viktige katagorier: "Naturlig resistens": Som oppstår ved en naturlig genmutasjon i bakterien, dette skal skjer hvert 100/1000år osv... (er ikke sikkert) "Unaturlig/påført resistens": Dette er snakk om misbruk av antibiotika. Enten ved å ta forlite, eller overbruk. Dette oppfodre/gir fordel til mutasjon/seregasjon av bakteriene til resistens. (litt engelskfisert her ) Mitt råd til pasientene er; Hvis man ta en kur, ta man kuren ut! Dvs. Det er forbudt å slutte, bare fordi man føles bedre. Ikke medisiner seg selv med antibiotika uten doktors tilsyn, og ikke nøl med å bruke antibiotika. vaio Endret 31. mars 2009 av Vaio Lenke til kommentar
klxm Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Nå syns jeg folk fikk en annen tone her, BRA Noen gir råd som gjerne har funket på seg selv, men som kanskje ikke funker på andre. Det er jo veldig forskjellig. Dette er gjerne slike kjerringråd. Noen ganger funker de, andre ikke. Men det er kanskje verdt et forsøk ? De sier jo det at man ikke skal overdrive bruken av penicillin, og det er jeg egentlig litt enig i, for det er vel slik med mye at viss man bruker FOR mye av det mister det litt sin virkning? Vel, som sagt er ikke jeg noen medisinstudent eller fremtidig lege jultomten : Takk for det 13375k1133z : Enig med deg, man må se det litt an selv hvilke råd man ønsker å følge........ Og takk til alle dere andre som har skrevet innlegg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå