Gå til innhold

SO-DIMM: DDR eller DDR2 og hva med FSB hastighet?

plankeby

Anbefalte innlegg

Jeg venter på en bruk Asus a3000 a3l bærbar PC.

Etter det jeg forstår så bruker den DDR minne, jeg MÅ oppgradere minnet.

Må jeg holde meg til DDR minne, eller vil DDR2 også passe? Ser at DDR2 minne er mye billigere, skal uansett kaste ut brikka som er i da den er på kun 256 GB.

Prosessoren (Celeron m 360) har 400 FSB, bør jeg kjøpe minne som jobber på minst 400 eller høyere (høyere må vel bli DDR2 brikke).

Det er delt minne med integrert skjermkort, så da påvirker vel minnehastighet også der (Intel sin super ekstreme grafikk prosessor :p ).

Takk for svar, er grønn på dette.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DDR og DDR2 er forskejllige teknologier og kan ikke benyttes i samme minneslotter.

Ettersom det er deløt minne kan dette stille krav til hvilke minnebrikker du kan benytte.

Uansett - Bærbar benytter normalt SO-DIMM. Jeg ville ventet til maskinen kom og sett etter hvilken spek minnet som var i har.

Lenke til kommentar

DDR og DDR2 går IKKE om hverandre. Din modell skal ha DDR.

Den har 2 RAM-slots, og støtter inntil 1GB RAM totalt (muligens 2GB etter en BIOS-oppgradering).

Gå til www.asus.com og finn manualen eller søk etter BIOS-oppgradering til din modell. Les releasenotes som følger med BIOS-oppgraderingen, så vil du finne ut om den støtter 2GB.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

OK. Jeg kjøper ikke noe før jeg har PCen hos meg.

Etter det jeg har forstått om den bærbare modellen så er det DDR minne, så da må jeg altså holde meg til DDR minne (og ikke DDR2 som er mye mer prisgunstig).

Ok, Caze. Det var synd med tanke på pris. Minne blir litt dyrere enn beregna da.

Når det står at makina støtter maks 1 GB ram, betyr det maks 1 GB pr brikke, eller maks 1 GB totalt (maks 512MB x2). Regner med det er standert med plass til to brikker?

Takk for all hjelp.

Når FSB er på 400 bør da minnnebrikka ha 400 (PC3200) for best utnyttelse av hastighet, eller vil jeg ikke merke forskjell på PC3200 og PC2700 brikker (minnet deles jo også med skjermkort)?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Takk Caze skal følge dine råd. Blir nok litt mer klok når jeg har PCen å hånda og kan sjekke opp mer grundig ulike tekniske data.

Når FSB er på 400 bør da minnnebrikka ha 400 (PC3200) for best utnyttelse av hastighet, eller vil jeg ikke merke forskjell på PC3200 og PC2700 brikker (minnet deles jo også med skjermkort)?

Er dual-channel noe tema her? Bor brikkene helst være av lik type (fabrikant/modell)??

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Har fått PCen den bruker DDR minne, en brike på 256MB PC2700 i maskinen.

Tenkte å kjøpe 2x 512 MB og da må 256MB brikka ut.

Men klarer meg nok med en 512MB (PC2700)brikke pluss den som er i.

Får kjøp PC2100 512 MB brikke men det vil vel gå utover ytelsen også i skjermkort som deler minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...