Gå til innhold

Hva folk tenker om Maritim Utdanning?

Anbefalte innlegg

Hei

Som emnetittel beskriver er jeg på jakt etter folks meninger/tanker rundt det maritime yrket.

I Norge har det blitt stor etterspørsel etter sjøfolk men en sliter litt med rekrutteringen. Da dette er nevnt prøver jeg å få en generell oppfatning fra folk. Hva en tenker/rykter om yrket, utdanning/lønn, arbeidssituasjon, turnus o.l

Tanken bak dette er å fremheve yrket og evn avkrefte myter rundt yrket.

Takker for svar

M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var veldig fristende det med sjøen for min del, men nå når e snart er ferdig med læretia så har e ikke planer om å fortsette. Men jeg angrer over hode ikke på at e har gjort som e har gjort. Fått en fantastisk erfaring, og Motormann fagbrevet kan jo brukes i industrien på land (industrimekaniker etc). Skal heller begynne på maskiningeniør til høsten, men utelukker jo ikke at e kanskje får meg jobb siden innenfor maritim eller offshore industrien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Valgte selv en maritim utdannelse, noe jeg i grunn stortrivdes med frem til skipper skolen. Da begynte tankene å komme. Rederiet jeg jobbet for var var i akutt manko på skippere så begynte å føle presset allerede da. Var jo Styrmann jeg ville være, frem til jeg evt følte meg klar til noe mer uten press fra utsiden. Etter skolen har jeg jobbet i "ikke" maritime yrker. Og er i grunn veldig glad for det siden en har fått seg familie osv. Greit nok at de fleste synes det er det er fint å kunne ha fri uker/mnd, men har man barn synes jeg ikke det er noe gunstig. En går jo glipp av halvparten av oppveksten til barna, uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Men dagen ungene har flyttet ut/blitt voksne, kan det nok hende jeg titter på mulighetene i det maritime liv igjen.

Men merker at interessen for det maritime er like stort som den gangen jeg begynte med det, så angrer overhodet ikke. Men det var bare ikke rett tidspunkt og fortsette for min del.

Lenke til kommentar
En går jo glipp av halvparten av oppveksten til barna, uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Men dagen ungene har flyttet ut/blitt voksne, kan det nok hende jeg titter på mulighetene i det maritime liv igjen.

Ja gjør man egentlig det? Har hatt denne diskusjonen oppe og det er litt uenigheter om det.

Selvfølgelig har man ikke fysisk kontakt når man er på jobb men når man først er hjemme kan man tilbringe tid med ungene 24/7.

Ser man på en vanlig "landkrabbe" som jobber 8-4. Man er regler sliten etter jobb o.l så det blir kanskje max ett par timer kvalitetstid om dagen!

Hvis man ser på tiden så blir det nesten det samme.

M

Lenke til kommentar
En går jo glipp av halvparten av oppveksten til barna, uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Ja gjør man egentlig det? Har hatt denne diskusjonen oppe og det er litt uenigheter om det.

Selvfølgelig har man ikke fysisk kontakt når man er på jobb men når man først er hjemme kan man tilbringe tid med ungene 24/7.

Ser man på en vanlig "landkrabbe" som jobber 8-4. Man er regler sliten etter jobb o.l så det blir kanskje max ett par timer kvalitetstid om dagen!

Hvis man ser på tiden så blir det nesten det samme.

M

Er nok veldig indiduellt hvordan folk omgås ungene. Må si at unga får meg til å glemme at det evt har vært en hektisk dag på jobb, så de gir meg i grunn ny energi.

Men har nok mye å si hvordan skift en går. Kortere jo bedre så lenge de er små. Når de begynner å vokse til så forstår de hva som foregår, så det gjør det nok lettere. Men å gå 3-6 mnd på av gangen tror jeg er lite gunstig.

Men er godt vi har litt forskjellige meninger, så vi kan ha dette forumet;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...