SirAmp Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Hei! beklager dårlig emnetittel, og hvis jeg har feilplassert denne tråden, var veldig usikker. Saken er den at jeg med min nesten nye pc (C2D q6600, 4 gig ram, GF8600GT 512mb, Vista 64) stadig får beskjed om at "windows has detected that your computers performance is slow". og det er av og til at den henger litt selv ved lette oppgaver som å åpne papirkurven (selv med lite i), eller min datamaskin. jeg har en veldig misstanke om at det er OS disken som er synderen siden dette er en gammel 37 (34,4) gig Raptor som selvfølgelig nesten er stappfull ( 5 gig ledig etter å ha deaktivert alt av skyggekopier og stash) hva tror dere? OS disk, skjermkort, eller noe helt annet? Bruksområdene er først og fremst surfing, musikk (avspilling), film (avspilling) endel HD, og bildebehandling. tenkte ikke å bruke mer enn ca 2500 har vurdert å kjøpe to 74 gig raptor i raid 0(?) men hvordan vil ytelsen på dette bli, er raptor "verdt det" i forhold til to billigere disker i raid, eller bare èn veldig bra disk? har mer enn nok lagring, så trenger ikke mye plass på OS disk, men om det er det har ingenting å si, jeg vil ha best mulig ytelse for under 2500 kroner. Endret 22. februar 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
Caze Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) 1. Raptor er bortkastede penger i forhold til ytelsesforbedring. Kjøp en "vanlig" harddisk med god kapasitet. (Dessuten synker ytelsen på de fleste harddisker når fyllingsgraden er over 70%). 2. Jeg tviler sterkt på at hardwaren du har listet opp er så svak at den er årsaken til feilmeldingen. Jeg ville begynt å lete etter andre feilkilder. F.eks. kan det hende at overføringsmodus er blitt satt til PIO-mode, at disken er ekstremt fragmentert eller har feil (kjør Scandisk), at SpeedStep ikke fungerer som det skal, at BIOS trenger oppgradering eller har en innstilling som påvirker ytelsen... etc. Pass også på at du ikke har slått på funksjoner som f.eks. harddisk-komprimering, kryptering eller andre ting som drastisk påvirker ytelsen i Windows. Endret 22. februar 2008 av Caze Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 2. det tror ikke jeg heller, men OS disken er for full, det er jeg fullstendig klar over. så den skal nok byttes, spørsmålet er vel egentlig hva jeg skal bytte den med Hva mener du med overføring i PIO modus, hvordan retter jeg isåfall på det. Tror ikke det er noe galt med speedstep eller at BIOS trenger en oppgradering, for det var ikke sånn med en gang jeg installerte windows, intrykket er at det har blitt sånn ettersom systemdisken har fylt seg, men er ikke 100% sikker ingen disker er komprimert eller kryptert, og bør ikke være fragrementert, PC-en står alltid på og defragrementering (riktignok bare den innebygde i vista) går som planlagt oppgave hver natt klokka 3 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 klarte å søke meg fram til at disken(e) ikke var gått i PIO mode men litt tilbake til Topic hva slags harddisk oppsett vil dere anbefale for best mulig ytelse under 2500 kroner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå