Gå til innhold

Hjelp til å planlegge objektivinnkjøp

Anbefalte innlegg

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg dette (til Canon EOS 30D):

Sigma 10-20mm 4-5.6

Tamron 17-50 2.8

Canon 70-300 IS USM 4-5.6

Men det viser seg at med kitobjektivet jeg bruker nå bruker jeg enten 18mm eller 55mm, sjelden eller aldri noe imellom.

Vil jeg gå glipp av noe ved å f.eks bytte ut Tamron objektivet med en Canon 50mm/1.4?

Fastobjektiv er jo ofte billigere og mere lyssterke... Evnt andre idéer?

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det høres absolutt ut som om 50mm f/1.4 kan være en kandidat.

Et annet objektiv du bør vurdere, er Sigma 50-150mm f/2.8 + 1.4x istedet for 70-300mm

Tom

Ok, denne har jeg ikke sett...

Da ender jeg opp med en 70-210 f/4 uten bildestabilisator til litt over 5000 kontra Canon objektivet til 3000.

Usj, dilemma :(

Et kjapt søk på flickr overbeviste meg om Canon 50mm i alle fall.

http://flickr.com/search/?q=Canon+50mm+1.4

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
Men det viser seg at med kitobjektivet jeg bruker nå bruker jeg enten 18mm eller 55mm, sjelden eller aldri noe imellom.

Vil jeg gå glipp av noe ved å f.eks bytte ut Tamron objektivet med en Canon 50mm/1.4?

Du går glipp av fleksibilitet. Hvis annenhver eksponering er på 18mm og 55mm (for å sette det på spissen) blir det mye objektivbytting hvis du har en fast 50mm. Og de få gangene du faktisk trenger en brennvidde imellom disse to er du avhengig av at du har plass til å gå nærmere eller lenger unna.

Tar du mest bilder inne eller ute? Det er inne du stort sett trenger den ekstra lysstyrken, men det er også her det er vanskeligst å "zoome med beina".

Lenke til kommentar

Du går glipp av fleksibilitet. Hvis annenhver eksponering er på 18mm og 55mm (for å sette det på spissen) blir det mye objektivbytting hvis du har en fast 50mm. Og de få gangene du faktisk trenger en brennvidde imellom disse to er du avhengig av at du har plass til å gå nærmere eller lenger unna.

Tar du mest bilder inne eller ute? Det er inne du stort sett trenger den ekstra lysstyrken, men det er også her det er vanskeligst å "zoome med beina".

Det blir litt forskjellige settinger, innefoto blir sannsynligvis mye familiegreier og sammenkomster... da blir det sikkert 10-20mm jeg blir å bruke. Ellers blir denne til utendørsbilder.

50mm inne blir stort sett under kontrollerte forhold som portrett, stilleben osv. og da er "fotzoom" ikke noe stort problem.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jaja, etter mye frem og tilbake har jeg funnet ut at jeg vil objektivene skal passe til fullformat EOSene (5d, 1d) just in case ;)

Så jeg har funnet en rekke med Sigma objektiver som passer meg (og kameraet) som burde dekke det meste... Noen kommentarer?

12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASPHERICAL HSM

24-70mm F2.8 EX DG MACRO

80-400mm F4.5-5.6 EX DG OS

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
hvorfor ikke kjøpe et og et?

Kanskje du ikke trenger 12-24 eller kanskje det er den du bruker mest?

Man må ikke handle alt på en gang. Få jeg kjenner som fotografer gjør dette.

Svogeren min skal til USA om et par mnd. Da kan det være greit å spare masse på dette. Endret av shakudu
Lenke til kommentar
da hadde jeg satset på orginaloptikk...

Noen grunn til det?

24-70 fra Canon koster jo tre gang så mye, dessuten har de Sigma-objektivene fått ganske gode skussmål hos photozone.de. De har ingen vidvinkelzoomobjektiv i EF-utførelse, og Zoomen i min prisklasse syns jeg er litt liten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...