Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samme seng, felles konto?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke engang egen konto. Jeg sa opp min gamle bank da jeg flyttet. Alle pengene vi skulle fått sponset av foreldre har Julie kontroll over. Når jeg finner meg en jobb, og den første lønninga kommer, så vil de pengene gå på kontoen til Julie.

 

(Tro det eller ei, å skaffe seg bankkort idag er ett helvette. Man trenger pass, noe jeg ikke har. Pass koster penger, noe jeg heller ikke har. For å lage pass trenger man legitimasjon, noe jeg heller ikke har. Go figure)

 

Men jeg veit at om jeg vil ha noe, så kjøper hun det til meg. Også når jeg sier jeg egentlig ikke vil ha det (selv om jeg selvfølgelig vil det ;) )

 

Det er nok ikke en god løsning å ha felles konto. Jeg liker å ha kontroll på hvor mye penger jeg har til en hver tid (Derfor maser jeg på Julie om at hun må sjekke nettbanken sin hele tiden, siden det også er min kapital som står det). Jeg vil også gjerne legge vekk penger til slutten av måneden, så jeg kan unne meg litt ekstra da, istedet for å starte måneden med å kjøpe dyr mat og klær man har lyst på. Der er tenker nok Julie litt annerledes igjen.

 

Det er samma hvem som betaler husleia, til syvende og sist går det ut over h*n som ikke betalte den til slutt. I form av penger til bensin, andre regninger, mat og div.

 

PS! Å si at jenter bruker mer penger på klær og dall enn gutter var litt vel tøft å si. Jeg bruker mye mer på klær enn Julie, mye mer på frisør. Mens Julie bruker mye penger på hund og interesser.

 

Pust, pess.

 

DUST!!!

Hva med å IKKE være slave for resten av sitt liv?

--------har ikke lyst på ps3, xbox, wii, du :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476
Normale mennesker klarer faktisk å løse akkurat den der :) Ingen av oss er pengesyke eller komplett blokkert i hodet så :)

Yeah. Det blir lett å løse den dagen møblene flyr veggimellom og gullfisken får seg en luftetur ut av vinduet. Virker bare dumt å ha en felles konto ... du får synes hva du vil.

Lenke til kommentar
Normale mennesker klarer faktisk å løse akkurat den der :) Ingen av oss er pengesyke eller komplett blokkert i hodet så :)

Yeah. Det blir lett å løse den dagen møblene flyr veggimellom og gullfisken får seg en luftetur ut av vinduet. Virker bare dumt å ha en felles konto ... du får synes hva du vil.

Om du leser så ser du at det ikke er noen permanent greie.

Lenke til kommentar

Vi har ikke felles konto, det er bare det at Neppe sa opp kontoen sin fordi vi skulle flytte. Bankene er nemlig ikke hjelpsomme nok dersom du er registrert i et annet fylke.. Så han skal skaffe seg egen konto, må bare få tak i pass først.

 

Nymaskin: Vel. Her i huset går det nok mer penger til oppgradering av pcene enn f. eks Wii o.l. Så tror ikke akkurat han føler seg som en slave.

Lenke til kommentar
Hva er dette med pass for å få konto da? Så vidt jeg vet er det ganske få bankeravdelinger som krever pass. Evt kan man bruke feks skandiabanken som er ren nettbank og dermed ikke krever annen legg for konto/kort enn det posten gjør for å få ut rekomanderte sendinger.

Vi skal ha samme bank mtp overføring av penger o.l.

Lenke til kommentar
(Tro det eller ei, å skaffe seg bankkort idag er ett helvette. Man trenger pass, noe jeg ikke har. Pass koster penger, noe jeg heller ikke har. For å lage pass trenger man legitimasjon, noe jeg heller ikke har. Go figure)

 

Eneste du trenger er å bevise at du har krav på norsk pass:

 

* Gyldig norsk førerkort eller annet minst like sikkert identitetskort med bilde og fødselsnummer, for eksempel bankkort med bilde

* Eventuelt tidligere utløpt pass

* Statsborgervedtak og statsborgerbrev dersom du tidligere har vært utenlandsk statsborger.

 

NB! Hvis du ikke kan legitimere deg med gyldig norsk pass (evt. pass om er utløpt for mindre enn tre måneder siden), må du være forberedt på at politiet krever at du har med deg en myndig, norsk person med gyldig norsk pass som skriftlig kan bekrefte din identitet.

Kilde

 

Men dette vet du vel allrede...

 

 

 

Hva er dette med pass for å få konto da? Så vidt jeg vet er det ganske få bankeravdelinger som krever pass. Evt kan man bruke feks skandiabanken som er ren nettbank og dermed ikke krever annen legg for konto/kort enn det posten gjør for å få ut rekomanderte sendinger.

 

Alle bankavdelinger krever pass som ID så lenge du ikke har en konto i samme bank fra før av. Grunnen til dette er at det er veldig enkelt å gå til en annen bank å skaffe seg falsk ID/bankkort, for så å opprette ny falsk ID på grunnlag av ditt falske ID/bankkort. Lovet ble gjort om for noen år siden slik at pass er eneste godkjente identifikasjon for oppretting av ny førstegangskonto i ny bank.

Det gjør at bankkort er gyldig ID ved søking av nytt pass, som beskrevet ovenfor.

 

--

 

Og nei, jeg synes ikke kjærester bør ha samme konto. Unasett kommer det helt an på hvor seriøst man tar forholdet sitt.

Endret av LOOM
Lenke til kommentar
Hva er dette med pass for å få konto da? Så vidt jeg vet er det ganske få bankeravdelinger som krever pass. Evt kan man bruke feks skandiabanken som er ren nettbank og dermed ikke krever annen legg for konto/kort enn det posten gjør for å få ut rekomanderte sendinger.

 

Alle bankavdelinger krever pass som ID så lenge du ikke har en konto i samme bank fra før av. Grunnen til dette er at det er veldig enkelt å gå til en annen bank å skaffe seg falsk ID/bankkort, for så å opprette ny falsk ID på grunnlag av ditt falske ID/bankkort. Lovet ble gjort om for noen år siden slik at pass er eneste godkjente identifikasjon for oppretting av ny førstegangskonto i ny bank.

Det gjør at bankkort er gyldig ID ved søking av nytt pass, som beskrevet ovenfor.

 

Nei, alle bankavdelinger krever ikke pass som ID for å opprette konto eller bankkort. For å ta et åpenbart eksempel som ikke baserer seg på at jeg jobber i bank :) www.skandiabanken.no Der kan du opprette ny konto og du trenger ikke mer ID enn det du trenger for å hente ut en rekomandert sending på posten, og som alle vet kan man bruke andre ting enn pass der. Jeg vet at noen banker har som policy at de kun aksepterer pass som ID. Det er gjerne banker som ligger på steder der det er et problem med ikke-norske (tenker statsborgerskap) kunder som prøver å opprette kontoer de ikke egentlig har lov til. Det er gjerne et problem for asyslsøkere som får seg jobb mens de fortsatt venter på oppholdstillatelse, og ikke har gyldig norsk ID. Den asylsøker ID saken er ikke gyldig ID. Det er endel banker i nærheten av asylmottak rundt i norge som alikevel lager ny konto til dem. Så drar de til oslo og prøver å få ut pengene sine fra den kontoen. Men, siden de ikke har gyldig ID eller bankort så får de ikke noe. Da blir det konflikt :)

 

Bankkort med bilde har vært gyldig ID ved passsøking i ganske mange år. Minimum 16 år, og sikkert lenger enn det, så med mindre den loven du snakker om er eldre enn det så har den ingenting med bankkort m/bilde sin status som gyldig ID når du søker pass.

Lenke til kommentar

Feil. Selvfølgelig kan du opprette konto i skandiabanken uten gyldig ID, men da får du ikke ett nytt gyldig ID fra skandiabanken du kan bruke som ID til å opprette bankkonto i en annen bank. Bankkort uten bilde, som du får i skandiabanken, er ikke gyldig ID-kort. Det er ikke bankkontoen som betyr noe, det er bankkortet du får når du åpner den.

Lenke til kommentar

Penger og økonomisk uenighet er jo en stor grunn til mange brudd. Og jeg vet at jeg har andre prioriteringer enn min kjæreste har. Jeg tror derfor det ville vært tåpelig og en smule naivt av meg å faktisk bare hatt en konto, og delt den med kjæresten. Vet det ville vært en årsak til en del krangler og rot i forhold til hvor mye vi brukte.

 

Så det letteste for oss blir nok å ha vår egen, og en til felles hvor vi kan ha til husleie, strøm og mat.

Lenke til kommentar
Hva er dette med pass for å få konto da?

 

Alle bankavdelinger krever pass som ID så lenge du ikke har en konto i samme bank fra før av.

 

 

Feil. Selvfølgelig kan du opprette konto i skandiabanken uten gyldig ID.

 

Du ser vel at du motsier deg selv her?

 

Først sier du at man trenger pass for å få konto, så sier du at man ikke trenger pass for å få konto.

Du tar også feil i at man kan opprette konto i skandiabanken uten gyldig ID. Du trenger gyldig ID for å få ut det rekommanderte brevet på posten, og uten det så har du ikke noe fungerende konto.

Lenke til kommentar
(Tro det eller ei, å skaffe seg bankkort idag er ett helvette. Man trenger pass, noe jeg ikke har. Pass koster penger, noe jeg heller ikke har. For å lage pass trenger man legitimasjon, noe jeg heller ikke har. Go figure)

 

Eneste du trenger er å bevise at du har krav på norsk pass:

Nei! Du skal ha passet for å legitimere deg. Ingen annen legitimasjon er gylding, om du ikke er kjent kunde fra før av.

Lenke til kommentar

Bankkort med bilde i en skrankebasert bank

du kan opprette en konto uten pass, _men_ ikke en konto som har mulighet for tilknyttning til bankkort , da må du ha en pass ved opprettelsen, dette gjelder nye kundeforhold, så hvis du allerede har en konto i en bank som du har mulighet for å ha bankkort på, kan du få det uten å vise pass. Dette gjelder de skrankebaserte bankene da de bare har bankkort m/bilde som er godkjent norsk legitimasjon.

 

Bankkort med bilde i en internett basert bank

for å få visa kort med bilde fra en av de internett baserte bankene må du ha legitimert deg med pass når du henter den Rekommanderte sendingen, dette fordi posten kopierer din legitimasjon og sender kopien med underskrift, stempel etc tilbake til bankene, dette er et produkt som heter Personlig Utlevering med Mottakningsbevis, må ikke forveksles med et ordinært rekommandert brev, det stemmer at posten kun krever en gyldig legitimasjon for å utlevere sending din, selv om banken du åpner konto i er pålagt ved lov at du må legitimere deg med pass, hvordan de løser dette skal jeg kan jeg ikke uttale meg om, men jeg vil anta at det ligger en sperre der om at du ikke kan få bankkort med bilde før de har mottat en attestert kopi av ditt pass, burde være temlig kurant å administrere.

 

Bankkort uten bilde og konto som ikke er mulig å tilknytte visa med bilde

Bankkort _uten_ bilde er ikke godkjent norsk ID , og du trenger dermed _ikke_ å legitimere deg med pass for å åpne en konto der det kun tilbyes Bankkort uten bilde, da dette er det samme som å ha en konto med bare nettbank, en sparekonto o.l

 

 

Edit : uthevet overskrifter for hver seksjon for å unngå forvirring for enkelte medlemmer

Endret av nls
Lenke til kommentar

For meg ville det vært uaktuelt med felles økonomi, tror jeg. Synes det virker mye bedre å ha en felles konto til fellesutgifter. Så kan man jo heller betale litt ulikt inn på den om inntektsforskjellen er veldig stor. Men jeg skal kunne kjøpe meg en ny dings for mine egne penger når jeg vil, uten å måtte høre om det er greit først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...