Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samme seng, felles konto?

Anbefalte innlegg

Jeg kan stikke litt ut av generalisering innimellom, har innimellom mine perioder hvor pengene går fort ut men det er de gangene pengene kommer fort inn og :)

Hadde jeg hatt samboer/kjæreste hadde jeg ikke hatt felles konto, hadde heller hatt hver vår konto og kjøpt diverse ting på tur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig. Kall meg gjerrig/sparsommelig/egoistisk eller hva dere vil, men jeg liker bare ikke tanken på felles konto. Trenger vel ikke ha felles økonomi selv om man er kjærester/samboere? Forresten har jeg hørt at det beste for forholdet er om man bor hver for seg. Altså, ikke i hver sin by, men at man har hvert sitt sted å bo. Ikke vet jeg hvorfor, men jeg kan tenke meg at det er noe med at man fort kommer for tett på hverandre om man bor sammen.

Lenke til kommentar

Jeg er samboer og vi har hver vår økonomi. Fellesutgifter spleiser vi på, f.eks regninger og utlegg som er ganske konkret, deler vi 50/50, mens mat og bensin betaler vi litt her og der. Funker fint for oss, jeg tror ikke jeg hadde greid at vi skulle spyttet alt inn på en felles konto, for så diskutere for hver en ting en kjøper.

Lenke til kommentar
Gutter er langt ifra like ille som jenter på shopping, gutter kjøper billige ting ofte og dyre ting sjelden, jenter derimot kjøper aldri billige ting men masse dyre ting.

Beklager, men der tar du nok grundelig feil. Selv har jeg et ekstremt forbruk av penger på klær og gadgets, men det gjør meg ikke til en jente.

Jeg er heller ikke alene om dette vet jeg.

Lenke til kommentar
Gutter er langt ifra like ille som jenter på shopping, gutter kjøper billige ting ofte og dyre ting sjelden, jenter derimot kjøper aldri billige ting men masse dyre ting.

Beklager, men der tar du nok grundelig feil. Selv har jeg et ekstremt forbruk av penger på klær og gadgets, men det gjør meg ikke til en jente.

Nei, det stemmer ikke. Eksen fløy ned på senteret annenhver helg og kom hjem med en pose nye klær, mens jeg kjøper kanskje et nytt plagg annenhver måned.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
NEEEEEEEEI!!!!!!!!

Kan ikke folk lære seg det uttrykket en gang for alle? Det heter "Skjære alle under en kam".

Sikker på at det ikke er over kammen det skal skjæres? Har aldri opplevd en frisør som klipper/skjærer under kammen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217

Jeg er heller ikke alene om dette vet jeg.

Du er nok ikke det, nei.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke engang egen konto. Jeg sa opp min gamle bank da jeg flyttet. Alle pengene vi skulle fått sponset av foreldre har Julie kontroll over. Når jeg finner meg en jobb, og den første lønninga kommer, så vil de pengene gå på kontoen til Julie.

(Tro det eller ei, å skaffe seg bankkort idag er ett helvette. Man trenger pass, noe jeg ikke har. Pass koster penger, noe jeg heller ikke har. For å lage pass trenger man legitimasjon, noe jeg heller ikke har. Go figure)

Men jeg veit at om jeg vil ha noe, så kjøper hun det til meg. Også når jeg sier jeg egentlig ikke vil ha det (selv om jeg selvfølgelig vil det ;) )

Det er nok ikke en god løsning å ha felles konto. Jeg liker å ha kontroll på hvor mye penger jeg har til en hver tid (Derfor maser jeg på Julie om at hun må sjekke nettbanken sin hele tiden, siden det også er min kapital som står det). Jeg vil også gjerne legge vekk penger til slutten av måneden, så jeg kan unne meg litt ekstra da, istedet for å starte måneden med å kjøpe dyr mat og klær man har lyst på. Der er tenker nok Julie litt annerledes igjen.

Det er samma hvem som betaler husleia, til syvende og sist går det ut over h*n som ikke betalte den til slutt. I form av penger til bensin, andre regninger, mat og div.

PS! Å si at jenter bruker mer penger på klær og dall enn gutter var litt vel tøft å si. Jeg bruker mye mer på klær enn Julie, mye mer på frisør. Mens Julie bruker mye penger på hund og interesser.

Pust, pess.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Jeg har ikke engang egen konto. Jeg sa opp min gamle bank da jeg flyttet. Alle pengene vi skulle fått sponset av foreldre har Julie kontroll over. Når jeg finner meg en jobb, og den første lønninga kommer, så vil de pengene gå på kontoen til Julie.

Ganske praktisk om det blir slutt :D

Lenke til kommentar

Ganske praktisk om det blir slutt :D

Normale mennesker klarer faktisk å løse akkurat den der :) Ingen av oss er pengesyke eller komplett blokkert i hodet så :)

Lenke til kommentar
(Tro det eller ei, å skaffe seg bankkort idag er ett helvette. Man trenger pass, noe jeg ikke har. Pass koster penger, noe jeg heller ikke har. For å lage pass trenger man legitimasjon, noe jeg heller ikke har. Go figure)

Neida, det er bare noen bankfilialer som krever pass ved opprettelse av ny konto/kort. Da spessielt i oslo området. De fleste andre steder holder det med alle lovlige former for ID (med bilde).

Du kan også prøve nettbaserte banker som skandiabanken. Da holder det med å legimitere seg når du henter ut et rekomandert brev. (eller kjenne de som er i skranken :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...