Gå til innhold

En post fra WoW-europe: "WoW should not be casual"


Anbefalte innlegg

For siste gang, blizz ønsker at flest mulig skal ha muligheten til å se mest mulig. Det betyr ikke at 9 millioner casuals plutselig løper ned dørene i BT. Det betyr at litt flere får se BT, litt flere får se MH, litt flere får se SSC osv.

Det er kanskje noe sånt som 6 måneder igjen til ny ekspansjon. Før patchen kommer kan man trygt si at det meste, om ikke alt eksisterende innhold er gammelt nytt.

Det kommer en ny 5-mannsinstanse. Dette er vel kanskje det noen syns hadde holdt for casuals. Hva mer trenger de egentlig ? En 5-manns i løpet av 18 måneder.

Casuals får visst alt de vil.

Nei, raid igjen i kveld, det blir kos. Lykke til !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er selvfølgelig at folk har det morro. Problemet er hvis folk venner seg til gratis-epic-mentaliteten.

 

Det er andre aspekter også. Selvfølgelig skulle jeg ønske at min casual prest hadde hatt fullt BT/Hyjal-gear, men jeg skulle også ønske at jeg hadde jobbet ordentlig for det. Hva er det som er morro hvis man får alt nesten gratis?

 

For meg blir det nesten som å jukse i spill (mentalt sett). Jeg jukser nesten aldri i spill, men det er ofte jeg tenker at "jøss, nå skulle jeg gjerne hatt alle våpenene og uendelig med ammo". Problemet er at hvis du faktisk jukser deg til det, så finner du ut at spillet ikke har noen utfordringer lengre, og du blir lei.

Lenke til kommentar
Og hvordan klarer dere å få dette til å bli at han vil skryte over epicsa sine? Det er jo klinkende klart at han vil at innsats og det du har opplevd vises på gearet ditt? Jeg løper jo rundt nesten lik en full t6 prest men har ikke sett på inngangen til SSC en gang. DET ER JO FEIL!

 

Sakens kjerne er at de som raider "full tid" lett blir tatt igjen av casuals som får alt servert på sølvfat. Som en raider må det være frustrerende å ha downa Illidan (f.eks) og noen mnd. etterpå kan en fjonball av en fyr kjøpe en ring som pisser den du fikk fordi han han kjørt Karazhan 4 ganger... Hvor er da verdigheten til de som raider? Man tjener ca. null på det.

Det eneste man sitter igjen med er opplevelsen... Det er jo alltids fint, men det blir noe hengende over det når det liksom ikke var verdt det i lengden.

 

oppleve at insatsen skal vises på gear---->skryte av gear! "Look at my leet gear cus im pro BT farmah!"

 

Hvorfor raider folk? fordi det er morsomt!!! Synes du det var morsomt å downe Kael'Thas? Kjente du at det rusha adrenalin når dere nermet dere 2%hp, 1%hp? Det er derfor dere raider sant? DA HAR DERE FÅTT DET DERE VIL HA!?

 

Så hvorfor er det så forbanna viktig at noen andre ikke skal få lov å oppleve det? Noen guild HAR IKKE MULIGFHET til å raide nok til å progresse like raskt som andre. Noen guilds trenger litt hjelp!

 

når en ny isntance blir lanser er det vell noe slik det foregår:

 

Release - Hardcore's Clearer - Nerf - Semi Hardcore Clearer - Nerf - Raidguilds Clearer - Nerf - Casuals Clearer

(Da snakker vi flere måneder mellom release og til casuals clearer.)

 

La oss si at Blizz stoppet med SSC og ikke la til mer content de neste 6 månedene. HArdcore folka og raiderne hadde blitt JÆVLIG pissed i mangel på ting å progresse i. Slik føles det å aldri komme seg ut av Karazhan. Eller sitte fast på Mag i flere måneder! Blizz adder nytt Content både til Hardcore (Sunwell) og casuals (gjør SSC/TK lettere pga gear) og det er etter min mening helt fette genialt!

 

2.4 badges HJELPER IKKE NOEN FORBI TK,MH det hjelper folk å gå fra 10man til 25 man!

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Og jeg synes også det er synd på dem som raider seg oppover nå.

Men er ikke det viktigste for disse spillerne at de selv opplever det som morsomt? Sett fra både spilleres og Blizzards side... :hmm:

 

Der traff du et viktig poeng.

Vi tok Kael ned 21.01 og har nå drept 3 bosser i BT og MH.

Personlig driter jeg i om attunements blir fjærna fra spillet, og at man kan skaffe seg bra gear fra badge rewards.

 

Det som er viktig for meg er selve opplevelsen i instancet. Har passa utallige ganger på loot til andre spillere. For meg betyr det mye mer at man har det gøy når man raider, items kommer i siste rekke.

Lenke til kommentar

Tja.. jeg er med i en guild som akkurat har kommet inn i BT. Og det er enkelte som synes det er litt surt at attunement vil bli tatt vekk neste patch. Samtidig kan man kjøpe gear for badges som er omtrent equal T6 (de koster mange badges da.. )

 

Men det er det ikke noe å gjøre med, blizzard vil gjøre mange fornøyde med det - samt at folk blir kjapt gearet opp til wotlk kommer ut.

 

Så for moro skyld - og for å få badges (mange har mye bra gear å hente fra badgevendor neste patch) gjorde vi et kara run i går for mains only, med mål om å få det fort unna. Det ble to grupper - og vi startet likt, og hadde race gjennom Kara. Min gruppe ble ferding først med full clear på 2 timer og 25 min - med wipe på trash lol.. Så gjorde vi Za etterpå, og jeg endte med 35 badges på en easy raidnight :D Var kjempemoro.

 

Og at andre får det enklere etter patch med access to BT/Hyjal plager meg egentlig ikke. Jeg spiller fordi det er gøy, og ikke for å absolutt ha alle ting ingen andre har. Dessuten tror jeg de som har tatt ned alle vanskelige bosser vil få det lettere i Sunwell enn de som ikke har den lange raiderfaringen. Vi brukte f.eks bare 4 kvelder på å få ned Kaek'thas - mens de som tok han før nerfen haddde det mye vanskeligere. Men de er nå klare for Sunwell - det er ikke vi :p

 

Vi gjorde Naxx en kveld også - sunwell = naxx i ny drakt - så derfor. Jeg started å spille etter TBC, så jeg gjorde attunement på min hunter for å kunne bli med. Skjønner godt de vil bruke om igjen dette stedet, det var så oppfinnsomt! og med mange kule detaljer som jeg egentlig synes mangler litt i TBC raids.

 

Så ingen trenger synes synd på oss som raider oss oppover nå - vi har det gøy - og er ikke det hele poenget med å spille da?

Lenke til kommentar
Og jeg synes også det er synd på dem som raider seg oppover nå.

Men er ikke det viktigste for disse spillerne at de selv opplever det som morsomt? Sett fra både spilleres og Blizzards side... :hmm:

 

Der traff du et viktig poeng.

Vi tok Kael ned 21.01 og har nå drept 3 bosser i BT og MH.

Personlig driter jeg i om attunements blir fjærna fra spillet, og at man kan skaffe seg bra gear fra badge rewards.

 

Det som er viktig for meg er selve opplevelsen i instancet. Har passa utallige ganger på loot til andre spillere. For meg betyr det mye mer at man har det gøy når man raider, items kommer i siste rekke.

 

100% enig! 2.4 badge rewards gjør at man kan oppleve flere instancer! Ergo mer morro!

Lenke til kommentar

Det fasinerer meg hvordan en del "hardcore" players sier det ikke handler om at de ikke kan flashe fancy utstyr utenfor banken, samtidig som de går fullstendig av skaftet med en gang spillet endres slik at også andre kan få oppleve samme content. Når gleden med å cleare high end content ikke ligger i selve clearinga, men å flashe utstyr, sliter jeg med å syns synd på dere fordi andre spillere fikk anledning til å oppleve de samme instancene månedsvis etter dere fikk dem på farm.

 

Hvordan noen seriøst kan mene at spillet burde være 100% statisk er forbi min fattevne.

 

DETTE ER POENGET JEG IKKE FORSTÅR AT "HARDCORE" SPILLERE FATTER:

Bosser nerfes litt etter litt og gradvis slippes større deler av spillermassen gjennom eksisterende content. Skal guilds som står fast på enkelte bosser bare strande der da og vente på WotLK? Alternativet måtte jo da blitt at Blizzard måtte utvikle nytt content parallellt med dette (vanskelighetsgradsmessig) for å holde interessen oppe. Da MÅ det jo være bedre at de heller slipper flere spillere gjennom eksisterende content og heller utvikler nytt content på toppen av dette. Da får alle gleden av å strekke seg etter nye mål, med de forutsetninger de har. Hardcore vil alltid være i front gear- og progressmessig, og kan glede seg over at de downet bossen pre-nerf. Opplevelsen bør være nok i seg selv. Spillere som spiller for gear, og ikke for mulighetene som oppgradert gear gir, har jeg lite sympati for.

 

Nå PvPer jeg ikke særlig men slik jeg ser det burde PvP handle om nettopp PvP, ikke gear vs gear. PvP burde handle om spillerens ferdigheter og det burde vært et system hvor man ikke trengte å bruke 1/2 år på å ha noe-som-helst sjangs for å spille jevnt med en spiller med likt skill-nivå. Dette er vel noe av grunnen til at S1 for honour ble innført...

Lenke til kommentar
Det fasinerer meg hvordan en del "hardcore" players sier det ikke handler om at de ikke kan flashe fancy utstyr utenfor banken, samtidig som de går fullstendig av skaftet med en gang spillet endres slik at også andre kan få oppleve samme content. Når gleden med å cleare high end content ikke ligger i selve clearinga, men å flashe utstyr, sliter jeg med å syns synd på dere fordi andre spillere fikk anledning til å oppleve de samme instancene månedsvis etter dere fikk dem på farm.

 

Hvordan noen seriøst kan mene at spillet burde være 100% statisk er forbi min fattevne.

 

DETTE ER POENGET JEG IKKE FORSTÅR AT "HARDCORE" SPILLERE FATTER:

Bosser nerfes litt etter litt og gradvis slippes større deler av spillermassen gjennom eksisterende content. Skal guilds som står fast på enkelte bosser bare strande der da og vente på WotLK? Alternativet måtte jo da blitt at Blizzard måtte utvikle nytt content parallellt med dette (vanskelighetsgradsmessig) for å holde interessen oppe. Da MÅ det jo være bedre at de heller slipper flere spillere gjennom eksisterende content og heller utvikler nytt content på toppen av dette. Da får alle gleden av å strekke seg etter nye mål, med de forutsetninger de har. Hardcore vil alltid være i front gear- og progressmessig, og kan glede seg over at de downet bossen pre-nerf. Opplevelsen bør være nok i seg selv. Spillere som spiller for gear, og ikke for mulighetene som oppgradert gear gir, har jeg lite sympati for.

 

Nå PvPer jeg ikke særlig men slik jeg ser det burde PvP handle om nettopp PvP, ikke gear vs gear. PvP burde handle om spillerens ferdigheter og det burde vært et system hvor man ikke trengte å bruke 1/2 år på å ha noe-som-helst sjangs for å spille jevnt med en spiller med likt skill-nivå. Dette er vel noe av grunnen til at S1 for honour ble innført...

 

QFT!!

Lenke til kommentar
(...)

DETTE ER POENGET JEG IKKE FORSTÅR AT "HARDCORE" SPILLERE FATTER:

Bosser nerfes litt etter litt og gradvis slippes større deler av spillermassen gjennom eksisterende content. Skal guilds som står fast på enkelte bosser bare strande der da og vente på WotLK? (...)

 

Forskjellen er at når vi møtte motstand, så bare fortsatte vi å prøve. Vi satt oss ikke ned på rumpa og venta på en nerf.

Lenke til kommentar
(...)

DETTE ER POENGET JEG IKKE FORSTÅR AT "HARDCORE" SPILLERE FATTER:

Bosser nerfes litt etter litt og gradvis slippes større deler av spillermassen gjennom eksisterende content. Skal guilds som står fast på enkelte bosser bare strande der da og vente på WotLK? (...)

 

Forskjellen er at når vi møtte motstand, så bare fortsatte vi å prøve. Vi satt oss ikke ned på rumpa og venta på en nerf.

 

Forskjellen er at dere prioriterte å bruke mer tid til det. Casuals prioriterer ikke spillet like høyt.

Lenke til kommentar

Må si jeg synes det er bra at de har forenklet spillet slik at man slipper å sitte timesvis å rotne på en stol for å få bedre utstyr. Er det noe jeg hater i et RPG og MMORPG er når utviklerne gjør det så avansert at du må ha utdanning innen rakettforskning samt direkte tilgang til utviklernes notater for å skjønne systemet.

 

Er så greit med WoW at du faktisk kan ha det morsomt uten å rotne på rot for å bli passelig god.

Lenke til kommentar
(...)

DETTE ER POENGET JEG IKKE FORSTÅR AT "HARDCORE" SPILLERE FATTER:

Bosser nerfes litt etter litt og gradvis slippes større deler av spillermassen gjennom eksisterende content. Skal guilds som står fast på enkelte bosser bare strande der da og vente på WotLK? (...)

 

Forskjellen er at når vi møtte motstand, så bare fortsatte vi å prøve. Vi satt oss ikke ned på rumpa og venta på en nerf.

 

Siden du nevner akkurat det, er det kun tilfeldigheter som avgjorde at dere drepte Kael den 10.09.07 på samme dag som patch 2.2.0 ble sluppet?

Det er jo en god del omtalte nerfs akkurat i den patchen av det encountret.

 

Utdrag fra patch notes:

Prince Kael'thas

- Completing Phase 1 of the encounter will now take considerably less time.

 

Jeg kan jo ta feil, men om det stemmer med killdatoen deres på Ravencrest forumet, har dere på en måte sitti på rumpa og venta selv, som du så godt sier det.

Foresten var Kael encountret også nerfa før dette.

 

Kilde

Lenke til kommentar
La oss si at Blizz stoppet med SSC og ikke la til mer content de neste 6 månedene. HArdcore folka og raiderne hadde blitt JÆVLIG pissed i mangel på ting å progresse i. Slik føles det å aldri komme seg ut av Karazhan. Eller sitte fast på Mag i flere måneder! Blizz adder nytt Content både til Hardcore (Sunwell) og casuals (gjør SSC/TK lettere pga gear) og det er etter min mening helt fette genialt!

 

Du vet at denne hele greia med 6 måneder faktisk har vært sånn for MH/BT til Sunwell for hardcore folka? Guilden min drepte Illidan i august og har ikke gjort noe annet enn å vente siden da. Er ikke morsomt det nei, blizzard har faktisk tapt en god del hardcore folk på denne utrolige lange ventetiden.

Lenke til kommentar
(...)

DETTE ER POENGET JEG IKKE FORSTÅR AT "HARDCORE" SPILLERE FATTER:

Bosser nerfes litt etter litt og gradvis slippes større deler av spillermassen gjennom eksisterende content. Skal guilds som står fast på enkelte bosser bare strande der da og vente på WotLK? (...)

 

Forskjellen er at når vi møtte motstand, så bare fortsatte vi å prøve. Vi satt oss ikke ned på rumpa og venta på en nerf.

 

Siden du nevner akkurat det, er det kun tilfeldigheter som avgjorde at dere drepte Kael den 10.09.07 på samme dag som patch 2.2.0 ble sluppet?

Det er jo en god del omtalte nerfs akkurat i den patchen av det encountret.

 

Utdrag fra patch notes:

Prince Kael'thas

- Completing Phase 1 of the encounter will now take considerably less time.

 

Jeg kan jo ta feil, men om det stemmer med killdatoen deres på Ravencrest forumet, har dere på en måte sitti på rumpa og venta selv, som du så godt sier det.

Foresten var Kael encountret også nerfa før dette.

 

Kilde

 

Touchè.

 

Men vi wipa 5 timer i strekk, 4 ganger i uken, i nesten 3 uker før vi fikk han ned. Vil ikke akuratt kalle det å sitte på rumpa. Vi hadde han nesten flere ganger, og det å klare han dagen etter nerf var faktisk ganske kjipt.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
kunne man ikke bare satt "casual" og "hardcore" vanskelighets grad på raid instancer også? hardcore gir bedre loot ofc.

det løser jo alt. :woot:

 

Det ville ikke løst noen verdens ting. Da ville folk gått de casualle versjonene først for å geare, og så dra hardcore etterpå for å gear mer.

 

Progresjon vil folk ha uansett.

 

 

Etter å ha drept Illidan casual versjon, så trur jeg flere sier "la oss prøve han hard core" enn "game over, nå har vi sett alt".

Lenke til kommentar
La oss si at Blizz stoppet med SSC og ikke la til mer content de neste 6 månedene. HArdcore folka og raiderne hadde blitt JÆVLIG pissed i mangel på ting å progresse i. Slik føles det å aldri komme seg ut av Karazhan. Eller sitte fast på Mag i flere måneder! Blizz adder nytt Content både til Hardcore (Sunwell) og casuals (gjør SSC/TK lettere pga gear) og det er etter min mening helt fette genialt!

 

Du vet at denne hele greia med 6 måneder faktisk har vært sånn for MH/BT til Sunwell for hardcore folka? Guilden min drepte Illidan i august og har ikke gjort noe annet enn å vente siden da. Er ikke morsomt det nei, blizzard har faktisk tapt en god del hardcore folk på denne utrolige lange ventetiden.

 

Nettopp... sån er det fo oss som ikke har tid å raide 3 stabile ganger i uken også. Da blir det bare Kara og heroics på oss og det er utrolig kjipt.

Lenke til kommentar
(...)

DETTE ER POENGET JEG IKKE FORSTÅR AT "HARDCORE" SPILLERE FATTER:

Bosser nerfes litt etter litt og gradvis slippes større deler av spillermassen gjennom eksisterende content. Skal guilds som står fast på enkelte bosser bare strande der da og vente på WotLK? (...)

 

Forskjellen er at når vi møtte motstand, så bare fortsatte vi å prøve. Vi satt oss ikke ned på rumpa og venta på en nerf.

 

Siden du nevner akkurat det, er det kun tilfeldigheter som avgjorde at dere drepte Kael den 10.09.07 på samme dag som patch 2.2.0 ble sluppet?

Det er jo en god del omtalte nerfs akkurat i den patchen av det encountret.

 

Utdrag fra patch notes:

Prince Kael'thas

- Completing Phase 1 of the encounter will now take considerably less time.

 

Jeg kan jo ta feil, men om det stemmer med killdatoen deres på Ravencrest forumet, har dere på en måte sitti på rumpa og venta selv, som du så godt sier det.

Foresten var Kael encountret også nerfa før dette.

 

Kilde

 

Phase 1 var ALDRI den utfordrende delen av fighten og de nerfet det kun fordi det tok mye tid. p2/3/4 var like vanskelig som før.

 

Og ja, kael ble nerfet i 2.1, men det er fordi at kael ikke resetet aggro i p4, så han sprang rett og oneshotta healers >.> drepbart? Tviler.

Lenke til kommentar
En annen ting er at PvP gear kun bør være bra til PvP, og PvE kun bra til PvE. Blizzard klarte å fikse et av problemene pre-TBC der folk med null PvP-skill (men som hadde T2/T3) one-shottet folk med rare PvP gear. Det som gjennstår nå er å gjøre PvP-gear dårligere til PvE.

 

Nettopp. Hører rykter om at Blizz har fjernet STA fra T6 gear på PTR. Fatter ikke hvorfor... hvis du først har klart å jobbe deg frem til å downe BT bosser så gir jeg blanke i at utstyret har STA og funker i Arena. Men når du bare kan grinde Arena og BG for å få utstyr som holder til slutten av TK/SSC eller begynnelsen av BT, da er det noe galt. Det er for øyeblikket PvP gearet som er for lett å få (eller for bra om man vil). Når Blizz da begynner å justere på PvE gear så viser det at de har misforstått totalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...