Gå til innhold

En post fra WoW-europe: "WoW should not be casual"


Anbefalte innlegg

2. Da jeg spaserte rundt i Shattrath i går så jeg en spiller med henholdsvis 1230 og 1320 rating i de to teamene han var i. Gutten selv hadde 3xs3 og 2xs2 gladiator-deler.

 

Dette sier litt om folks holdninger, og hva som kreves for å få "full epic" gear for tida.

Kan fort være snakk om team-selling, da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikke det, har spilt på serveren en stund nå, og vet hvem de ulike spillerne er.

 

Sparte man opp arenapoints i den altfor lange s2 så har man 3xs3 første uka etter s3 har starta, for eksempel. 2 uker etterpå om man har elendig rating.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
(...)

Sånner "jeg vil være på toppen ALENE" fol har jeg ikke noe til overs for.

 

Jeg vil være på toppen sammen med de andre som fortjener det like mye som meg. På min server er vi mange (12 guilds med Illidan på farm), så det å ha drept Illidan er egentlig ikke så veldig prestisjefylt på vår server.

 

Poenget mitt er at jeg har brukt veldig veldig mye tid og krefter på raiding, for å nå dit jeg er nå. Jeg synes det er direkte urettferdig at folk som ikke er like gode som meg og min guild skal bli guidet av Blizzard til det samme nivået.

 

 

Dette eksemplet har jeg gitt før, men det skader ikke å gi det en gang til:

 

Hvis jeg bruker 1000 kroner på en sykkel, fordi jeg har jobbet til meg pengene for den, så er det ingen sure miner. Jeg har fortjent den sykkelen, og det føles ekstra godt å ta den med ut en tur. Men jeg føler meg naturligvis litt snytt da staten plutselig sier "vi synes synd på dem som ikke har råd til sykler, så vi deler dem ut gratis til alle innbyggerne i landet!".

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Uansett nå har MH/BT vært cleara siden sommeren, er nesten på tide de gjorde noe med attunementen osv da i min mening er KT en vanskeligere fight å lære seg enn Illidan og det er bedre å ha en guild med 6/6 SSC, 3/4 TK, 3/5 MH 3/9 BT istedenfor en disbanda guild som mange opplevde med KT ;)

 

Og hva tror du skjer med guildet om de blir stående på 6/6 SSC, 3/4 TK, 3/5 MH og 3/9 BT?

 

Guilds uten skikkelige leaders eller en haug med ansvarlige medlemmer er dømt til å gå dukken etter relativt kort tid, med mindre de er casuals og klarer å nyte de andre aspektene av spillet. Før eller siden møter man en liten kneik man må komme seg over, og gjør man ikke det før man har runda spillet, da er spillet for lett.

Lenke til kommentar
Eller: Nå kommer snart en ny modell, så nå setter vi ned prisen på syklene slik at vi får solgt unna restlageret før den nye modellen ankommer.

 

Sabla godt poeng, skal gi deg det.

 

Men jeg sitter fortsatt igjen med den gamle sykkelen.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Men da må ikke de gamle syklene enten være så billige, eller så bra, at ingen bryr seg om de nye syklene.

 

Da er det ingen som gidder å jobbe for å spare til sykkelen igjen.

 

 

Før gikk alle PvE, og den lille kjernen som hang i AV/WSG/AB var PvP-"PROZ". Nå føles det motsatt.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
Greia med det han sier (tror jeg) er at Blizzard tuner bossene for å passe for casuals, altså, gjøre bossene til totalt walkover for hardcore folk, og blir clearet første uke etter release. Etter MH/BT pre-quests blir fjernet kan vi regne med å se maaaange nerfs på bosser fremover (Magtheridon, anyone?) fordi casuals ikke klarer å drepe de og whiner om at det er for vanskelig å få welfare gear.

 

Nå tuner de ikke akkurat nye instances etter casuals. Husker da Gruul var ny? Husker Magtheridon når han var ny? Husker når Hydross var ny?

 

Ja, my point exactly. Hvorfor skal disse nerfes etter at de engang var vanskelig? De ble drept når de var vanskelige og? Bare ikke av like mange. Så de skal nerfes etter de hardcore spillerne har tatt de, brukt masse penger på pots/repairs/etc, så skal det komme en casual guild inn to måneder senere å få free epics fordi de ikke har tid til å være noen av de første der inne.

 

Selvom de er vanskelige når de er nye, burde de ikke bli nerfet etter tid. Gi casuals noe å bryne seg på også, ikke bare welfare gear og easy-kills.

Lenke til kommentar
Eller: Nå kommer snart en ny modell, så nå setter vi ned prisen på syklene slik at vi får solgt unna restlageret før den nye modellen ankommer.

 

Sabla godt poeng, skal gi deg det.

 

Men jeg sitter fortsatt igjen med den gamle sykkelen.

:)

 

Jeg skjønner at det er surt, men alt tar slutt en dag. Du er garantert tidlig ute med raiding i WotLK uansett. :)

Lenke til kommentar

Er jo det som er poenget, blizz ønsker at flest mulig får se mest mulig av instansene.

Det er gjort mange nerfs, og flere kommer sikkert. Det kan umulig komme som noen overraskelse på noen.

Og nei, pvp-folk pretbc var ikke pros. Noen var dyktige, det stemmer, men mange var ikke det. For å nå rank 14 kunne du ikke ha jobb, du kunne ikke gå skole, du kunne ikke dra på ferie i den tiden du jobbet deg opp dit.

Så det som mest av alt betegnet pvp-folk pretbc var uendelige mengder med fritid og lite søvn.

Lenke til kommentar
Dette eksemplet har jeg gitt før, men det skader ikke å gi det en gang til:

 

Hvis jeg bruker 1000 kroner på en sykkel, fordi jeg har jobbet til meg pengene for den, så er det ingen sure miner. Jeg har fortjent den sykkelen, og det føles ekstra godt å ta den med ut en tur. Men jeg føler meg naturligvis litt snytt da staten plutselig sier "vi synes synd på dem som ikke har råd til sykler, så vi deler dem ut gratis til alle innbyggerne i landet!".

 

Skal ikke min sikkel være like bra som din sykkel når vi begge betaler 100kr i måneden for den?

Og som han sa. Du har hatt feit sykkel ganske lenge. Så om du fremdeles vil være på topp må du kjøpe ny ;) så får vi andre fjorårets modell billig :)

 

btw har full respect for dem som clearer high end content de første månedene det er ute. men etter at de 100 første guildene har downet illidan så forsvinner litt prestisje og vi er flere som vil se den delen av spillet. Dere som vil fortsette har nå Sunwell og vil _bestandig_ være nivået over casuals.

Ingen casuals som kommer til å ta igjen end game raiders uansett hvor bra loot dem får.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

World Of Warcraft = Business = Penger

 

Blizzard lagde World of Warcraft for å tjene penger. Så kan man se hvor stor andel av wow-spillerne som er i en guild som har tatt alle bossene i spillet (2% ?) kontra hvor mange som fortsatt driver og kuker rundt i Heroics/Kara/Gruuls Lair og gjerne vil se mere av spilleet for ikke å gå lei.

 

Hvor er det pengestrømmen kommer fra, og hvem er det Blizzard er avhengig av å holde fornøyd?

Endret av mythix
Lenke til kommentar
Er jo det som er poenget, blizz ønsker at flest mulig får se mest mulig av instansene.

Det er gjort mange nerfs, og flere kommer sikkert. Det kan umulig komme som noen overraskelse på noen.

Og nei, pvp-folk pretbc var ikke pros. Noen var dyktige, det stemmer, men mange var ikke det. For å nå rank 14 kunne du ikke ha jobb, du kunne ikke gå skole, du kunne ikke dra på ferie i den tiden du jobbet deg opp dit.

Så det som mest av alt betegnet pvp-folk pretbc var uendelige mengder med fritid og lite søvn.

 

Raid leaderen min er High Warlord. Han ble det gjennom å dele ut account informasjonen på guild forumet, og la alle som ville spille PvP på karakteren hans. Det ble tilslutt et slags sammarbeidsprosjekt innad i guilden, og karakteren var tilslutt online 24/7. Alikvell tok det flere uker før han var på toppen.

Lenke til kommentar
Er jo det som er poenget, blizz ønsker at flest mulig får se mest mulig av instansene.

Det er gjort mange nerfs, og flere kommer sikkert. Det kan umulig komme som noen overraskelse på noen.

Og nei, pvp-folk pretbc var ikke pros. Noen var dyktige, det stemmer, men mange var ikke det. For å nå rank 14 kunne du ikke ha jobb, du kunne ikke gå skole, du kunne ikke dra på ferie i den tiden du jobbet deg opp dit.

Så det som mest av alt betegnet pvp-folk pretbc var uendelige mengder med fritid og lite søvn.

 

Og får å komme inn i de "premadene" av Grand Marshals kunne du ikke være hvilken som helst wannabe som kom å spurte "hai, cn u plz bust me to graend marshall plzzzzzzz?"

Lenke til kommentar
Dette eksemplet har jeg gitt før, men det skader ikke å gi det en gang til:

 

Hvis jeg bruker 1000 kroner på en sykkel, fordi jeg har jobbet til meg pengene for den, så er det ingen sure miner. Jeg har fortjent den sykkelen, og det føles ekstra godt å ta den med ut en tur. Men jeg føler meg naturligvis litt snytt da staten plutselig sier "vi synes synd på dem som ikke har råd til sykler, så vi deler dem ut gratis til alle innbyggerne i landet!".

 

Skal ikke min sikkel være like bra som din sykkel når vi begge betaler 100kr i måneden for den?

 

Nei.

 

Vi har kanskje begge betalt like mye for den. Men jeg har pusset den, oljet kjedene, pumpet i dekkene og lakert sykkelen daglig. Såklart er min sykkel bedre enn din.

Lenke til kommentar

Nettopp det som er poenget mitt. Pretbc hadde ikke høy rank nødvendigvis det minste med dyktighet å gjøre. På cyclone måtte man bruke 18 timer døgnet i noen måneder i premade for å nå målet.

Man må nødvendigvis gi kredit for innsatsen, for den er stor, men ha likevel i bakhodet at disse folka ikke jobbet eller studerte. Er det så stort da ?

Men Skurupu, er det ikke nok for deg at du vet at du tok alle endgame-bossene når de var som hardest. Gjør det egentlig noe om noen kommer 6-8 måneder etterpå ?

Og føler du deg ikke egentlig ferdig med de nå og ser frem til nye utfordringer ?

Lenke til kommentar

Har postet mye om dette temaet før, men jeg sier det gjerne igjen.

 

Før TBC var det VELDIG lite for casual-folk å gjøre. Man hadde egentlig valget mellom Strat/Scholo (vanskelig å finne grupper til DM) eller gjøre noen BGs. PvP måtte man farme hardt for å få noe gear ut av det.

 

Med TBC fikk casuals masse å gjøre. Det er en drøss instances man kan gjøre både i normal og heroic mode. Arena er også noe man ikke trenger å legge ned alt for mye tid i.

Dette er ting jeg synes er bra.

 

Etter en stund syntes jeg Blizzard mistet litt taket på det. Det startet egentlig med at S1 arena gear kunne kjøpes med honor. Ikke bare ble det latterlig enkelt å få epic gear, men det var også et slag i trynet for de som hadde craftet BS/LW gear. Noe man har jobbet så lenge for (primal nethers, gull osv) bør ikke være på lik linje (eller dårligere) enn noe du kan leeche deg til i PvP.

 

Jeg er selv en casual-spiller, og jeg synes det er trist at PvE og PvP gear ser helt likt ut. Før var det kult å se folk i T2/T3-gear. Det viste at man virkelig hadde jobbet for noe. Nå ser T5 folk ut akkurat som noen med 1300 rating i 2vs2 arena.

 

Det er flere ting jeg håper Blizzard gjør i WotLK. Det ene er at arena-gear bør ha mye mer krav til bra rating. Det er bra at våpen og shoulders krever relativt god rating nå, men jeg skulle gjerne sett at Blizzard hadde tatt det enda lengre.

En annen ting er at PvP gear kun bør være bra til PvP, og PvE kun bra til PvE. Blizzard klarte å fikse et av problemene pre-TBC der folk med null PvP-skill (men som hadde T2/T3) one-shottet folk med rare PvP gear. Det som gjennstår nå er å gjøre PvP-gear dårligere til PvE.

Slik jeg ser det er det flere problemer med å ha PvP-gear som er bra til PvE. Det ene er at det blir litt surt hvis du har slitt med Kara/ZA/Gruul, og du endelig får deg noe (fortjent) gear, kommer det noen som bare har leechet BGs med noe enda bedre. Det tar bort så enormt mye av motivasjonen til å drive PvE.

Et annet problem er at veldig mange PvE-folk føler at det er deres oppgave å skaffe seg best mulig gear og enchants slik at man selv kan hjelpe guilden i å gjøre det best mulig i PvE. Da blir det utrolig teit av folk føler seg presset til å spille mange BGs og arena-kamper.

 

En annen ting mange har problemer med, er at det er for lett å få bra (epic) gear gjennom crafting. Her har jeg et litt delt syn. Jeg synes crafting er morro, samtidig som jeg også føler at det ikke bør være bedre enn gear du får gjennom raiding. Her synes jeg Blizzard har gjort en ok jobb. F.eks har presten min hele Primal Mooncloth-settet. Det er et bra sett som gir veldig mye +healing og har relativt bra mana regen. "Problemet" med PM er at det mangler stamina. Dette synes jeg er flott, siden det da ikke blir super-epic, men mer en god start å bygge videre på. Det er dog synd at man ikke kan oppgradere tailoring-settene etter hvert som man kommer inn i SSC/TK/BT etc slik man kan med f.eks BS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...