Gå til innhold

Spørsmål ang. mulig kortsluttet hovedkort

Sadfez

Anbefalte innlegg

Hei,

For noen kvelder siden slo PC-en min seg av uten videre. Den verken gnistret eller luktet svidd når den slo seg av.

Jeg forsøkte å skru den på igjen, men til ingen nytte.

Etter å ha tittet rundt på hovedkortet fant jeg et dødt innsekt like ved p4(jpw1/4pin) strømtilkoblingen. Skulle vel ikke tro at en slik krabat skulle ta knekken på hovedkortet?

Har testet flere psu, så den er i orden.

Men så til det merkelige.

Når jeg koblet ut p4 og satt inn igjen strømkontakten i veggen, så startet PC-en opp.

Alt så ut til å fungere untatt bildet. Alt svivet av vifter + hd.

Jeg har ikke peiling på hovedkort, men er ganske sikker på at det er hovedkortet som har tatt kvelden på et vis her. For når jeg kobler til p4 kabelen igjen vil ikke PC-en starte opp.

Noen formening om dette? Er det hovedkortet som har tatt kvelden, eller er det kanskje noe mer?

Kanskje en liten forklaring av kontaktens funksjon? =)

mvh

Om jeg er litt på jordet med forklaringen min så er dette kontakten jeg snakker om.

jpw16nd.jpg

Endret av Toffenl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kontakten er for strømforsyning til CPU. Den trekker en god del strøm fra 12V uttak på PSU.

Da er spørsmålet om det er HK som er defekt slik at det trekker så mye strøm at PSU slår seg av, eller om PSU er defekt og ikke klarer å lever normalt mye strøm og derfor slår seg av.

Hvis det er HK som er defekt så er det kanskje en regulator (MOSFET) som har kortsluttet.

Det kan også være en ide å sjekke kondensatorene for lekkasje. http://www.careyholzman.com/caps/gallery.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...