Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier kommer og går når det passer han

Gonzo2

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bor i en hybel hvor jeg har fått noen lapper som er lagt til meg når jeg har kommet hjem fra jobb eller en liten tur borte. Dvs at hus eieren har vert inne i hybelen min uten at jeg viste det, uten at jeg heller har fått beskjed om det. Etter det jeg har lest:

Leietakeren har enerett til å bruke boligen, og utleier kan ikke komme å gå når det passer ham. Leietakeren plikter likevel å gi utleier adgang til boligen i nødvendig utstrekning for nødvendig tilsyn, og i den grad det trengs for at utleieren skal kunne utføre vedlikehold og endringer i boligen. Leietakeren skal varsles innen rimelig tid før det foretas vedlikeholdsarbeider. Gjelder det arbeid utover vanlig vedlikehold, skal han ha varsel med en frist som tilsvarer lovens oppsigelsesfrist. Varslingsfristene gjelder ikke dersom det gjelder tiltak som er nødvendige for å hindre skade, og det ikke er mulig å varsle leietakeren.

Slik jeg forstår det har ikke huseieren lov til å komme inn i leiligheten uten at jeg har fått beskjed om det for å ta "nødvendig tilsyn". Hva kan jeg gjøre for å forhindre at husverten kommer inn i hybelen min? Har jeg lov til å sette f. eks en ekstra lås på døra?

På disse lappene har det stått to ganger om at jeg ikke skal henge klær i stuen, dette bare skal gjøres i badet. Jeg gav regelrett full F i den første lappen siden det ikke står noe om det i leie avtalen min, men lurer nå på om jeg faktisk ikke har lov til dette siden det stod det på andre lappen også. (har knøtt liten hybel så er derfor jeg henger klær i stuen :p) Kan husverten "lage" flere regler enn det som er skrevet i leie avtalen? Om ikke, hva kan jeg si til huseieren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lureste du gjør er å skrive et brev hvor du henviser til gjeldene lovverk og ber om at han kontakter deg neste gang han skal inn på hybelen din, da du selvfølgelig forventer at lovverket følges av utleier.

Siter loven i brevet, og legg det i postkassa hans. Ha lagret kopi på pcen din.

Hvor du henger opp klær på din hybel har utleier ingenting med, så lenge det ikke er noe som forringer leiligheten - eller er spesifikt avtalt i kontrakten.

§ 1-2. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Lenke til kommentar

Takker for svar :D

Tenker jeg skal skrive ut sitatet i fra forbrukerrådet og det sitatet fra den loven du siterer. Men lurer da på hva jeg kan gjøre om huseier sier seg uenig i dette (altså loven) f.eks. om han truer med utkastelse eller fortsetter å komme uanmeldt hva kan jeg gjøre da? Kan jeg da faktisk anmelde han for det?

Vil jo vise han kontrakten og peke ut at han har satt seg enig i det siden han skrev seg under og jeg har jo allt på min side. Men tenker ikke han godtar et slikt brev i postkassen uten videre...

På den siste lappen han skrev stod det også "opprydning" skal ærlig talt inrømme at det var litt rot, men siden det han ikke engang hadde lov til å komme inn så kan han vell ikke bruke dette "mot" meg?

Lenke til kommentar

Utkastelse? Regner med det står noe om oppsigelsestid i kontrakten din? Vær saklig og grei, skriftlig, aldri krangle.

Å si opp, skaffe ny leietaker osv er ofte skikkelig pes, så tviler på at utleier gidder dette.

Ang hvordan du har det på hybelen har han ingenting med, så lenge du utfører normalt vedlikehold, vasking, pussing osv, og ikke forringer leieenheten utover normal slitasje.

Lenke til kommentar
Takk nok en gang :)

Skriver et greit og saklig brev nå, så setter jeg det i postkassen hans etterpå.

Jeg ville først vurdere utleieren sin personlighet.

Er han av den konfliktive typen, så ville jeg heller stille og

rolig sett meg om etter annen bolig. Han er frekk og uforstandig

og kommer kanskje ikke til å forandre seg - og uansett vil

du kanskje få problemer med han/henne.

Kan hende så vil et slikt brev bare skape bryderi for deg,

men dersom du ønsker å ri prinsipper og ha konflikter,

så gå den juridiske veien :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...