trex Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Hei. Siden responsen og svarene var veldig bra sist, så kommer jeg med ett nytt spm. Colorfadekretsen til Bill Bowden er akkurat i blinken for hva jeg trenger, men kretsen er basert på 9V DC, mens jeg må ha 4.5V DC. Kretsen er gjengitt her under Fading Eyes Project: http://ourworld.compuserve.com/homepages/B...owden/page5.htm Jeg har for morro skyld forsøkt kretsen med 9V, og da fungerer den fint. Bytter jeg til 4.5V fungerer den heller dårlig. Har testet litt med forskjellige motstander osv, men det eneste som skjer er at utsignalet er konstant, og ikke bølgeformet som ved 9V. Noen som kan gi ett lite hint om hvilke verdier de forskjellige motstandene må ha? Tommy. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 En av grunnene kan være at opamp-en (LM1458) må ha mer en 6V for å virke. Lenke til kommentar
trex Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Ok. Det visste jeg ikke. Bruker dog en halvpart av LM324. Det er vel kanskje det samme med den da? Tommy. Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Ok. Det visste jeg ikke. Bruker dog en halvpart av LM324. Det er vel kanskje det samme med den da? Tommy. Hei. Kanksje noen tips for bruk av op-amper med lav forsynings-spenning her: http://www.maxim-ic.com/products/amp_comp/low_supply.cfm http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tlc25l4.pdf Good Luck Endret 22. februar 2008 av ragstian Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 LM324 Kan bruke spenninger ned til 3V. (LM**** er laget av National Semiconductor. All informasjon om chip-er fra dem finner du på hjemmesiden.) For at tidskonstanten skal være det samme ved 4,5 volt med forandrede motstandsverdier som 9V, må også verdien på kondensatoren (22uF) forandres. Hvis motstanden er lavere må verdien på kondensatoren minkes. De to motstanderne på 47kohm som er mellom +9V og jord, med senteruttak til + inngangen på IC1a og - på IC1b, må være uforandret. De gjør at opampen kan kjøre på 'singel ended' strømforsyning (i stedet for +V - 0V - -V) Lenke til kommentar
trex Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Ok, takk for svar. Får prøve å se om jeg får kretsen til å funke med 4.5V igjen da. Tommy. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hva slags og hvor mange LED'er har du koblet på utgangen? Tror ikke kretsen klarer å drive mer enn maks en rød LED. Med flere/andre LED'r blir det for stort spenningsfall over LED'ene. Selv med bare en rød LED vil du ikke på linjær fading da utspenningen varierer fra ca. 1V til ca. 2,1V. Ved å endre verdien på den ene mostanden i spenningsdeleren og senke motstanden i utgangen vil det trolig bli en del bedre (etter mine simuleringer). space Lenke til kommentar
trex Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Selve led'ene blir drevet via en annen strømkilde gjennom transistor, så det er ikke krav til noe stort fra 4.5V-kretsen. Skal teste verdiene du har satt opp senere i dag. Takker! Men kondensatoren skal ha samme verdien? Tommy. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Selv om led'ene blir drevet av en kilde på 100V vil likevel maksspenning bli ca. 2V hvis spenningskildene har samme refferanse ved jord. Ja størrelsen på kondensatoren er bare med å bestemmer tidskonstanten for fadingen. Større kondensator = tregere/langsomere fading. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå