cecskom Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Hvordan er det egentlig med kulde, surt, grått og trist vær når det gjelder å bruke kameraet ute? Jeg har jo bare hatt kompaktkamera før, å de (for å si det mildt)de fungerte ikke i det hele tatt i kulda. Jeg lurer på å kjøpe med Canon D400 eller Canon 30D, hva er forskjelden på de når det gjelder værforhold? Endret 23. februar 2008 av cecskom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 De kameraene du nevner tåler en del, men de er ikke værtettet. 30D er nok noe bedre enn 400D, men 40D er bedre enn 30D. Det som mange glemmer, er at objektivene må også være værtettet hvis det skal være noe vits. Kameraene tåler noen snøfnugg og litt yr. Kulde ned mot -20 ser også greit ut hvis du tar noen forhåndsregler. I og med at skikkelig værtette kameraer med objektiver fort kan bli dyrt, kan det ofte være like greit å kjøpe regntøy til utstyret. Det blir billigere. Det billigste kameraene som er noenlunde skikkelig værtettet er Samsung GX10 og Pentax K10D (og K200D når det kommer i butikken). Dette er kameraer som du forøvrig bør vurdere; ikke nødvendigvis fordi de er værtette, men fordi de er veldige bra kameraer. Tom Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Når det gjelder kulde er det vel i hovedsak å passe på å ha nok strøm,min sønn bruker et 400D året rundt på turer på Svalbard med kulde ned mot både 20 og 30 minusgrader uten at det medfører noen problemer,bare en passer på å ha med et ekstra batteri.Dette er lurt og plassere så nærme kroppen som mulig da holder det seg bedre. Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Du kan jo se om du får tak i en slik sak. Den koster $5,99 på Adorama, lurt å ta med om du skal handle mer http://www.optechusa.com/product/detail/?P...p;CATEGORY_ID=8 Lenke til kommentar
asbhegge Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Var ute i helgen å lå i telt, temperaturen lå på rundt -25-30 grader. Mitt canon D400 fikk problem med å fokusere, måtte bare pakke det bort. Heldighvis hadde æ med Ixus 800 som berget turen, ble forøvrig oppbevart i innerlommen på jakken Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Var ute i helgen å lå i telt, temperaturen lå på rundt -25-30 grader. Mitt canon D400 fikk problem med å fokusere, måtte bare pakke det bort. Heldighvis hadde æ med Ixus 800 som berget turen, ble forøvrig oppbevart i innerlommen på jakken Noe annet som kunne berget turen er å skru av AF, og foreta jobben selv. Jeg vil uansett hva andre mener hevde at 30D har bedre egenskaper i regn enn 400D ut fra at det er mye lettere å få perfekt passform med magnesium enn med plast. Plast er jo påvirkelig av temparatur og trykk, det er ikke magnesium. Kvaliteten i seg selv vil også gjøre det mer tett, og det er også mitt inntrykk av de to modellene. 20/30D virker mye bedre skrudd sammen, og har sannsynligvis mindre "panelgap", for å si det på den måten. Derfor tipper jeg at 30D er tettere skrudd sammen enn 400D, og derfor skulle tåle mer fukt. Kan hende jeg tar feil, men litt regn har i alle fall til nå ikke gjort noe med min 20D. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg leste en artikkel i et engelsk fotoblad, om en fotograf som hadde vært i nord-skandinavia. Han brukte en 5D i -25-40 grader i flere uker; og jeg il mistenke t en 30D vil tåle noenlunde det samme. Jeg la også merke til at det gikk kun i L optikk ... Tom Lenke til kommentar
Dogagon Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Eg brukte mitt 350D saman med 17-40 f/4L i om lag 40 minusgrader her for eit par veker sidan, gikk heilt greit, einaste var jo att batteria mine gikk fortare tomme. Var ute i om lag tre kvarters tid med kameraet mitt før kulda tok knekken på meg. Dei to eg tok bilete med brukte 30D, hadde ikkje problemer dei heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå