Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har jeg drept den nye PC-en min?

Anbefalte innlegg

Ok, fikk ny PC i dag etter å ha ventet i nærmere fire uker. Jeg har fått den bygd hos forhandler, og den har følgende sepsifikasjoner:

Intel Core 2 Quad Q6600

Asus Striker II Formula nForce 780i SLI

XFX GeForce 8800GT

Cooler Master Centurion 534

Hitachi deskstar 500gb

Corsair powersupply 550w

Corsair Twin 2x 6400C5DHX DDR2 4096 MB

Creative SB X-Fi Xtremegamer

Noctua NH-U9F

Samsung DVD-brenner

Vista Home Premium

Så til problemet. Jeg hadde holdt på med installering i et par timer da jeg hadde kommet til oppløpssiden (CoH nesten ferdig patchet). Jeg slet litt med å få headsetet mitt til å virke, så i min ubetenksomhet stappet jeg inn kabelen i pluggen foran på PC-en. PC-en sloknet. Jeg forsøkte å skru strømmen av (med knappen på baksiden), og deretter på igjen. Da var det så vidt lyd i den i et kvart sekund, før den sloknet igjen. Nå reagerer den ikke i det hele tatt når jeg forsøker å starte opp... Jeg kan ikke nok til å vite hva som er galt, og er redd for å begynne å fikle inni maskinen uten at jeg har noen ide om hva jeg leter etter. Kan det ha gått en sikring, eller har jeg drept hovedkortet? Andre forslag? Forslag til tiltak?

Med håpefull hilsen

En ubetenksom stakkar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehe, ta kontakt med forhandleren du kjøpte den hos, og fortell hva som skjedde, men ikke si du stappet den inn (Hvis det ikke er fysiske skader, som er mulig å se, da må du innrøme alt), veeeldig følsomt, ikke no kraft...også sloknet PC-en...

Ellers så kan du jo selge PC-en din til meg :dribble::p

BTW: hvorfor har du 780i sli hovedkort og kun 1 Skjermkort? :hmm:

Lenke til kommentar
Hehehe, ta kontakt med forhandleren du kjøpte den hos, og fortell hva som skjedde, men ikke si du stappet den inn (Hvis det ikke er fysiske skader, som er mulig å se, da må du innrøme alt), veeeldig følsomt, ikke no kraft...også sloknet PC-en...

Jeg var forsiktig, men det skjedde tydeligvis et eller annet. Har aldri hatt problemer med å bytte mellom to maskiner som har stått på tidligere... Men det er vel ganske følsomt maskineri da... Kjipe greier.

Har kjøpt en maskin som kan bygges ut etter hvert. Har ikke råd til/egentlig behov for SLI riktig enda, men det blir et eller to kort til senere hvis jeg får den i gang igjen

Lenke til kommentar

Jeg var forsiktig, men det skjedde tydeligvis et eller annet. Har aldri hatt problemer med å bytte mellom to maskiner som har stått på tidligere... Men det er vel ganske følsomt maskineri da... Kjipe greier.

Har kjøpt en maskin som kan bygges ut etter hvert. Har ikke råd til/egentlig behov for SLI riktig enda, men det blir et eller to kort til senere hvis jeg får den i gang igjen

mhm...men da må du også bytte ut ditt 8800 gt kort, det fungerer ikke i trippel sli, kun ultra og 8800 gts, 512, og bedre fungerer med det...

Lenke til kommentar

mhm...men da må du også bytte ut ditt 8800 gt kort, det fungerer ikke i trippel sli, kun ultra og 8800 gts, 512, og bedre fungerer med det...

Det har du rett i. Jeg kan vel ikke akkurat påberope meg å være ekspert... og forhandleren sa selvsagt ingenting.

Lenke til kommentar

Det at du setter inn/tar ut en headsett-plugg, mens maskinen er på, har ingen betydning. Det er ikke noen kraftige spenninger som ødelegger noe i disse portene - såfremt vi snakker om standard jack-plugger her (?).

Når du sier "stappet" og at "det skjedde et eller annet" - mener du da at noe knakk eller løsnet i kontakten da du satt inn pluggen?

Endret av Caze
Lenke til kommentar

den der går nok under garantien.. men kjedelig er det jo.. vist du et ute etter flere skjermkort etter hvært kan du jo prøve å få byttet til et som støtter tri-sli men det spørs jo på hvor lenge du skal vente.. trikset er jo å kjøpe alle 3 samtidig pga de må være identisk (tror jeg?)

men koffer Noctua NH-U9F??? bør jo ha 12 så lenge denne passer.. MYE bedre og med 120 mm vifte er den også ennu mer stillegående..

Lenke til kommentar
Hva? Du stappet pluggen fra hodetelefonene inn i hodetelefonutgangen på framsiden av PC-en og så sloknet den? Helt klart garantisak... disse pluggene er jo til for å brukes, skal ikke drepe PC-en om du stapper inn hodetelefoner i dem, hahaha :)

Ja, jeg plugget inn på helt vanlig måte. Jeg synes jeg så en liten gnist da jeg satt inn pluggen, og så sloknet den.

Dere som kan noe om datamaskiner; kan det være hovedkortet som er grillet?

Når det gjelder viften, hadde jeg bestilt en 12cm vifte, fra noctua, men forhandleren hadde rotet. Jeg ba dem skaffe en tilsvarende vifte, og endte opp med denne (som bråker litt mer uten at det er plagsomt).

Lenke til kommentar
Ingen som har tenkt på at det kanskje er feilkoblet på hovedkortet fra lydinngangen i kabinettet?

Skal ikke mye til for å lage en kortslutning da.

Det er greit nok, jeg har koblet feil der selv en gang før, men det som skjedde da var bare at kretsen for frontinngangene ble ødelagt, ikke hele hovedkortet. Trodde det skulle være sikringer på kortet mot at noe sånt skulle skje.

Lenke til kommentar

Aldri høyrt om noko sånt før, det er jo kun lydsignaler i ein sånn utgang, du skal ikkje kunne lage gnist i det heile tatt om du så hadde kortslutta alt som er inne i pluggen. Statisk elektrisitet er jo ein ting, men høyrest veldig urimeleg ut.

Edit: Ein feilkopling kan nok være tilfelle ja, det må ha blitt tilført noko anna enn lydsignaler inn i den pluggen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Aldri høyrt om noko sånt før, det er jo kun lydsignaler i ein sånn utgang, du skal ikkje kunne lage gnist i det heile tatt om du så hadde kortslutta alt som er inne i pluggen. Statisk elektrisitet er jo ein ting, men høyrest veldig urimeleg ut.

Edit: Ein feilkopling kan nok være tilfelle ja, det må ha blitt tilført noko anna enn lydsignaler inn i den pluggen.

De har jo plukket ut det originale lydkortet og satt på X-fi extreme gamer, så det er vel en teoretisk mulighet for at noe kan ha gått galt der? Med tanke på de rådene jeg fikk hos dem tidligere i tråden, er vel troen på deres kunnskaper/ferdigheter helt på topp.

Jeg har forøvrig snakket med forhandler, og de har bedt meg om å komme med maskinen... Da blir det vel 4 uker til med venting :(

Lenke til kommentar
Kor lang tid det tar er avhengig av kor lang tid serviceverkstaden brukar, men ja, du må nok levere den inn. Så lenge du fekk den ferdigbygd har du ditt på det reine og eventuelle kostnader ved service og nye komponenter skal dei dekke.

Takk for alle svar. Var redd jeg hadde gjort noe galt, men det ser nå ut til at det kommer til å ordne seg med tiden.

Lenke til kommentar

Siste oppdatering. Jeg har vært hos forhandlers serviceverksted i ettermiddag. Heldigvis for meg var de velvillige der, og etter en drøy times diagnostikk er fasiten at hovedkortet var ødelagt. Da blir det noen dager med venting til jeg får nytt, men det løser seg. Ingen tvil om at det ble garantisak

Lenke til kommentar
Siste oppdatering. Jeg har vært hos forhandlers serviceverksted i ettermiddag. Heldigvis for meg var de velvillige der, og etter en drøy times diagnostikk er fasiten at hovedkortet var ødelagt. Da blir det noen dager med venting til jeg får nytt, men det løser seg. Ingen tvil om at det ble garantisak

hehe, var det jeg tenkte meg... :ph34r::thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...