Gå til innhold

Få bærbar til å gå stille

suuhoo

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om noen kan lage en bitte liten guide på hvordan man får en bærbar maskin til å gå mer stille, slik at den kan stå på om natten uten at cpu hele tiden går opp og ned i et ujevnt tempo.

Har lest øverst på denne siden men skjønner ikke så mye av de programmene som er der :cry:

Så håper noen gidder å hjelpe meg

PS!!!Har en acer aspire 5920G om det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Last ned Notebook hardware control.

Trenger ikke det...er bare å teste ut med "msconfig"... Er det noe som du fjerner, som "kan" være viktig, så vil du få beskjed om det etter omstart! Og du vil få valg om å ikke gjøre de endringer som du har fortatt...

Lenke til kommentar

Jeg støtter 2mmy91s forslag. NHC kan brukes til å få prosessoren til å gå på lavere effekt, noe som gir en lavere varmeutvikling og dermed mindre støy. Juster litt på voltage og cpu-speed så får du med ett en mindre støyende maskin. Som du sier center77 så bør man minimere antall kjørende prosesser, men dette grepet går direkte på maskinvare.

Lenke til kommentar
Jeg støtter 2mmy91s forslag. NHC kan brukes til å få prosessoren til å gå på lavere effekt, noe som gir en lavere varmeutvikling og dermed mindre støy. Juster litt på voltage og cpu-speed så får du med ett en mindre støyende maskin. Som du sier center77 så bør man minimere antall kjørende prosesser, men dette grepet går direkte på maskinvare.

Må bare takke for svar :new_woot:

Er jo grett å få til det med msconfig.

Men med NHC, hvordan er det for en som er helt blank å begynne å stille på voltage cpu-speed?

Er det ikke fort gjort å gjøre noe feil og så sitter du med en maskin som ikke funker i det hele tatt?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det som måtte til på min, Compal IFL90+, var å gå inn i maskinen fysisk og fjerne støv. Jeg skrudde løs viften, og bak den lå det en SVÆÆÆR hybelkanin. Fjerna alt støvet som var der (brukte støvsuger med trakt på, for å få konsentrert suget litt (sikkert ikke anbefalt å bruke støvsuger:P)), og satte maskinen sammen igjen.

Før operasjonen lå både skjermkort og prosessor på 65-70 grader (målt med "CPUID Hardware Monitor")

Nå ligger begge deler på rundt 50 grader :D (også "CPUID Hardware Monitor"), og den er veldig mye stillere.

Edit: Litt små feil hadde sneket seg inn... Hater virkelig leif altså...

Endret av mks1001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...