silverhalide Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) $650 synes jeg hørtes vel i overkant ut! Til og med KEH selger Excellent til 500ognoe. Uansett- Jeg planlegger som regel slike ting sammen med reiser. Da jeg var i Tokyo i høst kostet 35mm f1.4 og 50mm f1.2 rundt 2500kr- Og om du noengang har sett japanske kamerabutikker skjønner du at det var vanskelig å forstå at noe var brukt (de solgte også nye ubrukte varianter- til og med en Noct 58mm i eske). Det er klart det da blir så billig at man simpelthen ikke kan la være å kjøpe dem Uansett- om du får kontakt med rette engelsktalende på MapCamera så sender de faktisk til utlandet- Og jeg tror egentlig ikke det finnes NOEN butikk i hele verden jeg heller ville kjøpt brukt kamerautstyr fra en denne. Min Mamiya 6 med 50 og 75mm stammer også fra samme sjappa. Neste gang blir det nok en Nikon F6- pokker til kremkamera! Jeg får seriøst tårer i øynene når jeg ser dette Endret 28. mai 2008 av Schnoodleboy Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg får følge med på Ebay. Kanskje det dukker opp et bra eksemplar til rundt 500 dollar etterhvert Lenke til kommentar
archanios Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 keh.com har f.eks et eksemplar i EX til 525$. Den tråden her utviklar seg til å bli rimelig farlig for folk med en fasinasjon for litt manuelle greier. Kanskje det var en 35mm eg skulle hatt no. (har ikkje pengar til det, men det er vel ikkje så viktig) Mtp kor bra stand 100mm eg kjøpte frå KEH var som BGN, så hadde eg heller ikkje tenkt så veldig lenge på å kjøpe BGN igjen. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) ..Den tråden her utviklar seg til å bli rimelig farlig for folk med en fasinasjon for litt manuelle greier. Kanskje det var en 35mm eg skulle hatt no. (har ikkje pengar til det, men det er vel ikkje så viktig) Mtp kor bra stand 100mm eg kjøpte frå KEH var som BGN, så hadde eg heller ikkje tenkt så veldig lenge på å kjøpe BGN igjen. Jeg synes det er betryggende at noen forhandlere fremdeles foretrekker kvalitetssikring fremfor billigsalg/garasjesalg/lureri Er det E-serie du har der med 100mm? Den hadde jeg selv, og var egentlig overraskende fin. E-serie objektiver med metallring (50mm f1.8, 75-150mm 3.5 og 100mm f2.8) er jo virkelig et røverkjøp om dagen om man står i litt plast og sparsomhet i konstruksjonen. 75-150mm angrer jeg VIRKELIG på at jeg solgte- kanskje den skarpeste manuellfokuszoomen jeg har vært borti! Nå står egentlig 20mm f4, 45mm f2.8 P og 180mm f2.8 Ais ED høyest på manuellfokuslista mi: Sort Nikon FM3a + Sort 45mm f2.8P er kanskje den mest sexy kombinasjonen ever! Endret 28. mai 2008 av Schnoodleboy Lenke til kommentar
archanios Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er nok E-serien ja. Har ikkje fått brukt kameraet så mykje i det siste på grunn av altfor mykje skulearbeid, så eg har ikkje fått framkalla første filmen med 100mm enda. Litt over ei veke igjen no, så kan foto vere hovedpri ei stund. I forhold til mi lommebok og det bruket eg har, så er ein lett og rimelig kompakt 100mm midt i blinken.. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Fant frem noen gamle bilder jeg har tatt med nettopp Nikon FE2 og 100mm E - Tror filmen som er brukt er faktisk en Velvia 100 pushet et stopp. Det er iallefall ingen tvil om at det objektivet er SKARPT! Eneste grunn til at jeg bytta til 105mm Ais var vel mitt anale forhold til byggkvalitet og bokeh- sistnevnte var alltid en utfordring med 100mm E som hadde mindre pene artefakter fra blenderlamellene: Lenke til kommentar
archanios Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Det kan nok godt hende eg også ender opp med en 105 etterkvart. Men som sagt så trur eg nok eg vil klare meg veldig godt med e-serien enn så lenge og til det bruket eg planlegger. Såg skarpt og fint ut ja. I løpet av sommaren så får eg nok eit noko bedre bilde av kva eg egentlig trenger/vil ha. bli enda litt bedre kjent med kameraet og optikken. Må likevel innrømme at eg veldig gjerne kunne tenkt meg eit F3HP, i tillegg til FM2'en Edit:En ting eg kom på, når eg først sitter her og siklar over utstyr. Fins det nokon gode fisheye-objektiv som er å anbefale? Endret 28. mai 2008 av archanios Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Fine bilder Schoodleboy. Hvilke scanner har du brukt? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Freem@n: Epson V700 Photo- Var dessverre ikke så mye annet valg med tanke på at jeg hadde behov for å kunne scanne større negativer. Hadde jeg holdt meg til 35mm så hadde vel Nikon Coolscan V vært et bedre valg. Når det er sagt er så er scanneren OVERRASKENDE bra- har dog nesten aldri scannet over 1800dpi (den går til 6400). Jeg venter på noen antinewtonring glassplater fra betterscan- da blir forhåpentligvis 35mm strimler enda et hakk bedre. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Jeg monterte Tottos 85mm f/1,4 på min 20D sist lørdag. Jeg har ikke brukt det objektivet siden jeg lånte et i 1992. Berre lekkert hvis du ønsker noe mellom 50 og 105, selv om jeg klarte meg i 10 år med komboen 35-50-105. Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Skikkelig bra stemning i det sykkelbildet Schnoodleboy! Vet ikke kvifor, men jeg har strøket 85mm f/1.4 fra ønskelista. Har aldrid hatt annet med det å gjøre, enn at det har stått langt opp på lista i perioder. PS Ønskelista forandrer seg svært for til tider! Edit:En ting eg kom på, når eg først sitter her og siklar over utstyr. Fins det nokon gode fisheye-objektiv som er å anbefale? De gamle fisheye objektivene til Nikon er fremdeles kostbare. Tviler på at du finner noen som er billigere enn en ny 10,5mm. edit PS 2 De gamle Nikon 20mm f/3.5 og f/4 (AI og AI-S) har 52mm filterfatning (tror jeg) Endret 2. juni 2008 av arela Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Heisann. Back to topic, anbefalte objektiver! Jeg har den mye omtalte 105/2,5, i tillegg har jeg 50/1,8 og 50/1,4 og en fantastisk NIKKOR-N Auto 24/2,8. (Og en 35-105/3,5-4,5 som ikke brukes) Har vel hatt en 85/1,4 el 1,8 på ønskelista, men egentlig ikke vært noe stort savn. Til super-8: Disse objektivene står for tiden uvirksomme på hylla, så du kan gjerne få låne dem en tre-fire ukers tid, så kan du vurdere om dette er noe for deg! (Du betaler porto, de må sendes fra Sunnmøre) Alle disse objektivene har for øvrig 52mm filterdiameter. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Veldig hyggelig tilbud, NorthWest. Skal vurdere det Først og fremst må jeg bli enig med meg selv om den 35/1,4'en. Den ligger fortsatt til salgs på Ebay. Lenke til kommentar
arela Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg har den mye omtalte 105/2,5 Min er N-AI, fra ca 1970. Ser det er et Ai kit laget til det. Bortsett fra en bulk i filterringen er den ok. (godt brukt!) Skal levere en film idag, tatt med den på en F2AS. Jeg har også en AF 105 f/2 DC - hadde vært morro å sammenlignet de to en vakker dag. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Jaja, da ble 35/1,4 AIS som jeg så på satt ned litt på Ebay ettersom den ikke har blitt solgt, så da slo jeg til. Blir vel ca. 3200-3300 (avhengig av kurs) inkludert porto. Så da gjenstår det bare å se hva som skjer når den kommer til tollen... må vel betale litt der også. Men nå har jeg lyst på 20/2,8 AIS. Den ser fin ut... ligger en selection i forskjellige kvaliteter av den på Ebay. Hva er en EX+ eller mint av denne verdt? Lenke til kommentar
arela Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Ifølge Ken Rockwell er det bare filterstørrelsen som er feil på denne! Han foretrekker f/3.5 og f/4 utgaven pga at de har 52mm filterfeste. Når han ikke har dårligere ting å si, så er den bra! Jeg har AF utgaven, også den med 62mm filterfeste! Det er min vidvinkel, dermed basta! Liker den kjempegodt. Samme optikken i AI linsa, så blir blir garantert fornøyd. eeeeeeh pris? ser dyre ut disse også - fra $340 for BGN på KEH Kanskje du kan kjøpe AF utgaven - fra $340 EX på KEH? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg hadde kjøpt Af-versjonen, da får du en viss resalgsmulighet i Norge også. Jeg solgte en Af 20mm 2.8 non-D for 2000 for ikke så lenge siden. Ikke den beste byggekvaliteten, men på 20mm blir det ikke så mye flikking på fokus uansett. Grattis med 35mm'ern forresten! Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Men nå har jeg lyst på 20/2,8 AIS. Den ser fin ut... ligger en selection i forskjellige kvaliteter av den på Ebay. Hva er en EX+ eller mint av denne verdt? Har hatt denne en stund nå og den er suveren. Liker utsnittet (på film) veldig godt. Kjøpte pola- og uv-filter på ebay i 62mm, var ikke så dyrt heller. Gi oss noen tilbakemeldinger på hvordan du liker 35mm da! Dersom jeg skal skaffe en kamerat til 50 f/1.2 og 20 f/2.8 kan det fort bli denne. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Ifølge Ken Rockwell er det bare filterstørrelsen som er feil på denne!Han foretrekker f/3.5 og f/4 utgaven pga at de har 52mm filterfeste. Når han ikke har dårligere ting å si, så er den bra! Jeg har AF utgaven, også den med 62mm filterfeste! Det er min vidvinkel, dermed basta! Liker den kjempegodt. Samme optikken i AI linsa, så blir blir garantert fornøyd. eeeeeeh pris? ser dyre ut disse også - fra $340 for BGN på KEH Kanskje du kan kjøpe AF utgaven - fra $340 EX på KEH? Jeg sjekket litt på KEH for noen dager siden, men da fant jeg ikke noen BGN til den prisen. Men BGN er uansett ikke samme kvalitet, og jeg så et bilde av en BGN da jeg var innom KEH eller et annet sted. Den så ripete og fæl ut, og det var også noen "cleaning marks" på frontelementet og støv inne i objektivet. Den jeg har kjøpt nå er "mint" og i perfekt stand. Joda, er litt forfengelig, men skal det være så skal det være Kunne selvsagt gått for AF utgaven, men når jeg nå først har et gammelt manuelt FE2, så vil jeg ha et godt gammelt manuelt objektiv også. Jada, jeg ER sær... veldig sær... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Det er ikke sært i det hele tatt. Fokusringen på ethvert AF-objektiv er noe ræl. Altfor kort gange, og med for liten motstand. Skal man fokusere manuelt så er det klart best med objektiver som er laget for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå