modin Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Men jeg mister jo alt som heter lysmåling da... blir litt hit and miss... ihvertfall til jeg blir litt mer erfaren med hvilke lukkertider og blendere som passer til forskjellige lysforhold. Vel... blir vel til at jeg kjøper begge deler Veldig lett det, stort sett bare to type lys når man tar bilder om på et gitt tidspunkt det er sol og skygge/overskyet. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Litt off-topic kanskje, men prøver...! Hvorfor fungerer ikke 50mm f/1,8 fra FE2 på D40? Vet det er manuell fokus, men trodde det gikk ann å bruke det manuelt jeg. Stod bare: Intet objektiv montert da jeg prøvde denne kombo'en. Er det forresten noen her inne som har erfaring med AF-S 85mm f1,4 eller f1,8? Mvh Ståle T Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Men jeg mister jo alt som heter lysmåling da... blir litt hit and miss... ihvertfall til jeg blir litt mer erfaren med hvilke lukkertider og blendere som passer til forskjellige lysforhold. Vel... blir vel til at jeg kjøper begge deler Joda, men på digitalt kan du bruke histogrammet som lysmåler, tar litt lenger tid, men det funker... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Hvorfor fungerer ikke 50mm f/1,8 fra FE2 på D40?Vet det er manuell fokus, men trodde det gikk ann å bruke det manuelt jeg. Stod bare: Intet objektiv montert da jeg prøvde denne kombo'en. Det skal fungere det, riktignok uten autofokus og lysmåling. Eller er det en sperre i D40 som nekter en å bruke manuelle objektiver? Har aldri hørt snakk om det, men det kan jeg jo prøve om jeg skaffer meg et manuelt objektiv en gang. Schnoodleboy: Joda, D200/D300 er fristende, men får tenke litt på økonomien også modin: Sant nok. Små eksponeringsfeil kan fikses i Photoshop senere, og jeg kan jo bruke RAW sammen med manuelt objektiv for å ha enda mer å gå på. K-ryeng: Ja, jeg vet det går an å bruke histogrammet. Men bruker jeg D70s'en, så bruker jeg det for at jeg skal slippe å styre så mange ting manuelt. Det har jeg FE2'en til Endret 24. februar 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 .......Schnoodleboy: Joda, D200/D300 er fristende, men får tenke litt på økonomien også ....... Det er kun snakk om prioriteringer. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 .......Schnoodleboy: Joda, D200/D300 er fristende, men får tenke litt på økonomien også ....... Det er kun snakk om prioriteringer. Mat? Strøm? Husleie? Nedbetaling av lån? Neeida, det er ikke så farlig. Bedre med et D3 for eksempel. Er snakk om prioriteringer Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 .......Schnoodleboy: Joda, D200/D300 er fristende, men får tenke litt på økonomien også ....... Det er kun snakk om prioriteringer. Mat? Strøm? Husleie? Nedbetaling av lån? Neeida, det er ikke så farlig. Bedre med et D3 for eksempel. Er snakk om prioriteringer Nå som du er innviet i filmen og dynamikkens nye verden, har du vel ikke tid til annet enn vann og brød uansett. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Det skal fungere det, riktignok uten autofokus og lysmåling. Eller er det en sperre i D40 som nekter en å bruke manuelle objektiver? Har aldri hørt snakk om det, men det kan jeg jo prøve om jeg skaffer meg et manuelt objektiv en gang.Nei, faktisk er D40/D40x/D60 de eneste DSLR som også er kompatibelt med pre-AI uten modifikasjon (en fordel av at motoren er borte). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Nå som du er innviet i filmen og dynamikkens nye verden, har du vel ikke tid til annet enn vann og brød uansett. Hehe... jeg drev med film i mange mange år (blant annet Nikon F80) før jeg kjøpte D70s og et kompakt digitalkamera jeg. Men etter å ha scannet inn en del negativer, så er gløden for film kommet tilbake Klarte å få råd til annet enn vann og brød før også. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Hmm... er nesten redd for at jeg kommer til å bruke en sånn combo betraktelig mer enn mitt D70s. Men jeg vurderer jo også en Nikon AF 50/1,4 i stedet, så jeg kan bruke det på både D70s og FE2 kameraet. Men det blir liksom ikke helt det samme. Det blir ikke helt det samme, nei. Jeg har selv brukt AF-optikk på min gamle FM, og det største problemet for meg var at den manuelle fokus-snekken på AF-optikk er veldig kort (for at ikke AF-motoren skal måtte jobbe så ekstremt mye for å komme fra nærgrense til inf). Et manuelt objektiv har deilig og lang snekke, noe som gjøre det mye enklere å treffe fokus presist. Jeg ville kun brukt AF-optikk i nødstilfeller, når det sammenfaller med ens moderne/digitale behov i tillegg. Endret 25. februar 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Da var Bergensturen gjennomført, og jeg kjøpte det Antonio hadde av gammel manuell Nikkor-optikk i butikken. Det var en 50/2,0 og en 105/2,5. Ikke all verdens utvalg, men jeg tror dette er en god start, så får jeg heller tråle bruktmarkedet etter en 24 eller 28 og en ca. 85. Synspunkter på disse objektivene? De er i såkalt "mint condition", og kostet meg totalt 1700 kroner. Hentet foresten FE2'en min på Posten tidligere i dag. Kom på totalt ca. 950 inkl. noe gebyr for forenklet tollbehandling. Kameraet ser ut til å fungere prikkfritt, og bortsett fra noen bruksmerker på en kant bak, og under på kameraet, så ser det nesten ubrukt ut. Men hvordan stiller jeg inn ISO-verdien? Sikkert noe veldig enkelt, men får bare stilt eksponeringskompensasjonen som sitter på samme hjul. Har noen ISO 100 filmer jeg gjerne skulle prøvd med denne uken, da jeg har fri. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Men hvordan stiller jeg inn ISO-verdien? Sikkert noe veldig enkelt, men får bare stilt eksponeringskompensasjonen som sitter på samme hjul. Har noen ISO 100 filmer jeg gjerne skulle prøvd med denne uken, da jeg har fri. Løfte opp hjulet og dreie? Tom Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Et lite tips til dere som er på utkikk etter filmkamera og eldre objektiver i Osloområdet. Jeg var tilfeldigvis innom en bruktbutikk på Tøyen i helga, nederst i Finnmarksgata ved fengselet. Husker ikke hva butikken heter, men den er ikke vanskelig å finne. Der hadde de en del snacks utstilt, blant annet en tilsynelatende ok FE som han ville ha ca 500 for. Jeg var mest interessert i den 50mm AI-S 1,4 som stod på kameraet, men der antydet han en pris på 3-4000, så det var jo rimelig uaktuelt. Uansett så hadde han visst det meste av Nikon filmhus på lager, og en rekke andre merker slik som Leica, Canon, Olympus etc etc og massevis av manuell- og autofokusobjektiver. Det kan altså lønne seg å spørre hva han har, siden bare en brøkdel står utstilt i butikken. Det skal nevnes at fyren antagelig har god peil på hva slike ting er verdt, så jeg ville ikke forventet noen store kupp... Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Venter spent på at F3 HP'en min skal komme i posten nå. Har tenkt å skaffe meg litt film å leke med, og lurer på hvor det anbefales å handle fra og hva dere knipser med? Tenkte hvertfall å få tak i litt Velvia 50 og noe Neopan eller Tri-X... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Løfte opp hjulet og dreie? Tom Ah... takk. Det var sånn det var ja. Når du sier det, så har jeg vært borte i akkurat det systemet før Ut å ta bilder i morgen (kanskje)! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Venter spent på at F3 HP'en min skal komme i posten nå. Har tenkt å skaffe meg litt film å leke med, og lurer på hvor det anbefales å handle fra og hva dere knipser med? Tenkte hvertfall å få tak i litt Velvia 50 og noe Neopan eller Tri-X... De fleste fotobutikker kan i det minste skaffe det som er å skaffe av film i Norge. Men på grunn av ustabil mengde film som selges, så kan man ikke ha så mye og så mange varianter på lager (mtp. holdbarhetsdato). Blant annet har vi fått masse Provia-film der jeg jobber, som har gått ut på dato et par måneder før vi får den fra importør. Dette er selvsagt sendt tilbake og kreditert, men det sier litt om hvor liten omveltning det er på slike varer for tiden. Men det meste kan altså skaffes, stort sett med en minstebestilling på kanskje ti filmer. Men film kan fint fryses, og bevares i mange mange år på den måten. Men film er også blitt fryktelig dyrt, nettopp på grunn av lite salg og derfor høyere produksjonskostnader. Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Antonio Stasi har faktisk billig film, Velvia 50 for 85 kroner, 45 kroner for APX 100 (det er vel nesten ingen som har den slags lenger), selv kjøpte jeg Sensia 100 (55 kroner) og APX 100. Det var ikke værst i det hele tatt, det skal bli deilig å jobbe med litt skikkelig film igjen nå som jeg snart er tom for Fortepan.... Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Alltid greit å støtte det lokale næringsliv, det blir fort borte uten. Men film kan også som alt annet skaffes på ebay. Velvia 50 for ca 40 pr. rull, Reala 100 for 18-20 kr. pr. rull (pluss frakt). Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Alltid greit å støtte det lokale næringsliv, det blir fort borte uten.Men film kan også som alt annet skaffes på ebay. Velvia 50 for ca 40 pr. rull, Reala 100 for 18-20 kr. pr. rull (pluss frakt). Mao dyrere enn det filmen koster på enhver seriøs fotoforretning i USA- Jeg anbefaler heller folk å kjøpe noen esker med de dyreste filmene fra Adorama o.l. enn potensielle utgåtte/scams på eBay. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Noen som. f.eks kunne tenke seg å vært med å en litt større bestilling? Hvis ikke får jeg fylle opp fryseren på egen hånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå