Gå til innhold

Anbefalte objektiver til Nikon FE2?


Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme... når det kommer til manuelle kamera og objektiver, så har jeg liten peiling på hva som er bra, og ikke fullt så bra.

 

Men jeg har fått mer og mer lyst på et manuelt kamera, og faktisk seriøst bruke det. Jeg tenkte å kjøpe et Nikon FE2 eller lignende hos Antonio Stasi på min nærværende Bergenstur (lørdag 1. mars er dagen), men når jeg så et nesten perfekt eksemplar på Ebay, så kjøpte jeg det (kom på 900 totalt, inkl. frakt). Men jeg må jo ha noen objektiver også, så jeg får gjøre det ærendet hos Antonio i stedet.

 

Men hva bør jeg kjøpe? I mellomtiden har jeg et Nikon AF objektiv (28-105) som jeg kan bruke, men har lyst til å gå helt "basic" og skaffe noen helt manuelle objektiver til FE2'en. En 50/1,4 evt. 1,8 er obligatorisk, men hva bør jeg skaffe meg av både lavere og høyere brennvidder? Mest lyst på fastobjektiver, men finnes det eksepsjonelt gode manuelle zoomobjektiver, så hører jeg gjerne om de også. Pris? Ikke for høyt, men heller ikke så lavt at det er en skam å bruke på et FE2.

 

Hadde vært topp med en liten handleliste når jeg skal til Bergen, så får jeg bare håpe han har noen gode eksemplarer av det som måtte bli mine førstevalg.

 

Alle forslag er like velkomne :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50mm er et must. 1.8 eller 1.4 - your call.

 

En kamerat har en 135mm f/2.8 han er veldig fornøyd med (fra slutten av 80-tallet). Tror en slik en er grei. En 35mm eller 28mm ville også vært kjekt. Men da tror jeg du har nok foreløpig. Ok - en 85mm også da.

 

Akkurat for dette tror jeg det kan være fornuftig å lese Ken Rockwell - han pløyer jo igjennom alt som finnes av gammel Nikkor for tiden :D

 

Tom

 

edit: la til veldig.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Akkurat for dette tror jeg det kan være fornuftig å lese Ken Rockwell - han pløyer jo igjennom alt som finnes av gammel Nikkor for tiden :D

Bjørn Rørslett har for lengst pløyd gjennom alt av gamle Nikkorer. BR vs KR er vel det vi pleier å kalle en "no brainer"? :)

Det er klart, men ettersom jeg ikke har Nikon, så blir det ikke til at jeg leser BR så ofte/mye. KR må man jo lese pga av underholdningsverdien :) Bare passe på å smøre cellene med noe godt skotsk myrvann, slik at feilinformasjon ikke blir sittende ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg må innrømme... når det kommer til manuelle kamera og objektiver, så har jeg liten peiling på hva som er bra, og ikke fullt så bra.

 

Men jeg har fått mer og mer lyst på et manuelt kamera, og faktisk seriøst bruke det. Jeg tenkte å kjøpe et Nikon FE2 eller lignende hos Antonio Stasi på min nærværende Bergenstur (lørdag 1. mars er dagen), men når jeg så et nesten perfekt eksemplar på Ebay, så kjøpte jeg det (kom på 900 totalt, inkl. frakt). Men jeg må jo ha noen objektiver også, så jeg får gjøre det ærendet hos Antonio i stedet.

Som sagt, 50mm av ymse sort er obligatorisk. Antonio kan sikkert gi deg tips, basert på hva han har. Dersom det er optikk du finner ut at du har lyst på, som han ikke har, er Keh.com et bra sted å lete, i tillegg til eBay selvfølgelig. (Kvalitetskodene på Keh er: UG - ugh, vil ikke ha; BG - bargain, gode valg til en billig penge; EX(+) - meget bra (mine forklaringer, ikke Keh sine, de ligger her)).

 

Av annen rimelig optikk, er det noe Serie E optikk, som ikke er borte vekk. Schnoodleboy er jo storfornøyd med sin 75-150mm f/3.5 Serie E, som et svært kompakt reisealternativ. Ser det ligger en på tilbud hos Keh.com nå, til $89. Ellers er AI(-S) 105mm f/2.5 legendarisk, og selges nokså rimelig. 35mm f/1.4 er flott. Hva slags andre brennvidder du ønsker deg vet jeg ikke, men har du f.eks. 24mm eller 35mm, 50mm, 105mm og 75-150 burde du jo være berget til det meste. Kanskje du har lyst på en 200mm f/4 AI på toppen, også et fint objektiv...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Nikon FE2 er et finfint kamera gitt, eneste jeg savner er 100% søkerbilde egentlig (ok da, så er det duolukkersystemet til FM3 genialt og).

Kombinasjonen under var min favoritter lenge; FE2+85mm f1.4 men det var jo ikke akkurat kompakt/subtilt:

 

 

 

Konkrete forslag til manuellfokuskit fra min side til et FE2:

 

-Nikkor 24mm f2 AIs

-Nikkor 50mm f1.8 AIs (ikke pancakevarianten!)

-Nikkor 105mm f2.5 AIs (alternativt 100mm f2.8 E for å få ned vekten/størrelsen)

 

Vil du kun ha to objektiver ville jeg valgt et av følgende sett:

 

-Nikkor 35mm f1.4 AIs

-Nikkor 105mm f2.5 AIs

 

eller

 

-Nikkor 28mm f2 AIs

-Nikkor 85mm f2 AIs

 

Personlig ligger nok hjertet nærmest kit nr 2, som passer min stil best, og har to distinkte brennvidder som skulle dekke det aller meste. Dropper du inn en Nikkor 20mm f4 er du home free.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Schnoodle i at 105/2,5 er et must, og har også gode erfaringer med 85/2,0. Når det gjelder 50mm er som vanlig f/1,4 å trakte etter, men jeg elsket nok min 50/1,2 for høyt til å anbefale 1,4 foran 1,2. Det var/er et fantastisk objektiv i min bok.

 

De objektivene jeg har elsket mest er nok uten tvil 105mm f/2,5 og 50mm f/2. Sistnevnte er bare helt utrolig bra. En svak fortegning i forhold til mer moderne objektiver er den eneste svakheten til den, og den svakheten er veldig liten. Sjekk selv hva BR skriver om dette objektivet. Han gir objektivet karakter 5, 5+ og 4,5-5 på alle kombinasjonene han har testet det på, sett bort fra IR-foto der han gir den karakteren 4. Et lite utdrag fra testen til BR:

 

"I was genuinely surprised with the test results of this humble normal lens. It delivers sharp and contrasty images already at wide apertures. Even at f/2, there is just a trace of flare and corner softness, and beyond f/2.8 it renders excellent image quality. "

 

Man trenger alltid en kompakt 50mm når man har et så kompakt hus, og dette mener jeg er det beste normalobjektivet til vanlig bruk for Nikon. Man trenger riktignok et flatere objektiv til tette headshots, men til alt annet er det et fabelaktig objektiv. Jeg har nå mitt tredje eksemplar av arten, og forbanner meg selv ofte for å ikke ha skaffet adapter til bruk på mitt Canon i tillegg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar. Jeg skal notere meg alt, og vurdere litt frem og tilbake før jeg drar til Bergen. Om ikke Antonio har så mye på lager, så får jeg heller ta en prat med han om hans anbefalninger, og ta det derfra. Kanskje han kan gi noen gode tips? Nå aner jeg ikke om han er en pratsom fyr, men kompetanse virker det i det minste som han har.

 

Schnoodleboys sitt første alternativ ligner litt på det jeg også har tenkt på som en grei løsning. Grei spredning på brennviddene, og noe litt mer spennende enn 28mm blant annet.

 

Når det gjelder 50mm er som vanlig f/1,4 å trakte etter, men jeg elsket nok min 50/1,2 for høyt til å anbefale 1,4 foran 1,2. Det var/er et fantastisk objektiv i min bok.

Jeg har sett litt på 1,2 skjønner du. En kunde skrev at han hadde en 55/1,2, men lurer på om det var en skrivefeil? Han lurte ihvertfall på hva bruktprisen var på noe sånt om han skulle selge den. Jeg hadde lyst til å legge inn et bud, men har ikke peiling på hva noe sånt kan være verdt. Det høres dyrt ut. Kanskje du har tips til hva jeg bør legge inn bud på? Og finnes det i det hele tatt en 55/1,2?

Lenke til kommentar
Jeg har sett litt på 1,2 skjønner du. En kunde skrev at han hadde en 55/1,2, men lurer på om det var en skrivefeil? Han lurte ihvertfall på hva bruktprisen var på noe sånt om han skulle selge den. Jeg hadde lyst til å legge inn et bud, men har ikke peiling på hva noe sånt kan være verdt. Det høres dyrt ut. Kanskje du har tips til hva jeg bør legge inn bud på? Og finnes det i det hele tatt en 55/1,2?

 

Det finnes, Brodern har den, det er den dårligste av Nikons f1.2 objektiver 58mm noct nikkor er den beste så kommer 50mm og tilslutt 55mm f1.2 som er en eldre utgave av 50mm.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler nok en gang MapCamera

Takk (også til Anew). Det så jo småsexy ut det objektivet der ;) Må nesten vurdere en sånn. Bør vel være verdt et par tusen kroner (pluss frakt og mva)?

 

Hmm... er nesten redd for at jeg kommer til å bruke en sånn combo betraktelig mer enn mitt D70s. Men jeg vurderer jo også en Nikon AF 50/1,4 i stedet, så jeg kan bruke det på både D70s og FE2 kameraet. Men det blir liksom ikke helt det samme.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med Schnoodle i at 105/2,5 er et must, og har også gode erfaringer med 85/2,0. Når det gjelder 50mm er som vanlig f/1,4 å trakte etter, men jeg elsket nok min 50/1,2 for høyt til å anbefale 1,4 foran 1,2. Det var/er et fantastisk objektiv i min bok.

 

Må som vanlig skrive meg på hva PM sier, 50mm f2 er et nydelig objektiv, et annet alternativ jeg ville puttet på listen er 85mm f1.8 H'C som jeg selv har gode erfaringer Nikon ekspertene bla. Bjørn Rørslett holder den gamle 85mm f1.8 som bedre enn den nyere 85mm f2. Den er ikke AI opprinnelig så hvis det skal brukes på Nikon FE2 er man avhengig av et objektiv som har blitt konvertert til AI, men det skulle ikke være noe problem å få tak i. Objektivet er i hvertfall nydelig til portrett og gir en perfekt bakgrunn til bildene.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler nok en gang MapCamera

Er det en knapp for engelsk tekst der et sted?

Det var mange bokstaver her, som jeg ikke lærte på skolen!

 

Hadde vært topp med en liten handleliste når jeg skal til Bergen, så får jeg bare håpe han har noen gode eksemplarer av det som måtte bli mine førstevalg.

Når du står foran disken, så tenker jeg hjerte tar over for hjernen, og ønskelisten går fløyten! Fort gjort. :devil:

Lenke til kommentar
Hmm... er nesten redd for at jeg kommer til å bruke en sånn combo betraktelig mer enn mitt D70s. Men jeg vurderer jo også en Nikon AF 50/1,4 i stedet, så jeg kan bruke det på både D70s og FE2 kameraet. Men det blir liksom ikke helt det samme.
Du kan jo bruke de manuelt på D70s også, så det burde gå greit...
Lenke til kommentar
Hmm... er nesten redd for at jeg kommer til å bruke en sånn combo betraktelig mer enn mitt D70s. Men jeg vurderer jo også en Nikon AF 50/1,4 i stedet, så jeg kan bruke det på både D70s og FE2 kameraet. Men det blir liksom ikke helt det samme.
Du kan jo bruke de manuelt på D70s også, så det burde gå greit...
Men jeg mister jo alt som heter lysmåling da... blir litt hit and miss... ihvertfall til jeg blir litt mer erfaren med hvilke lukkertider og blendere som passer til forskjellige lysforhold. Vel... blir vel til at jeg kjøper begge deler ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...